تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به همت رهبر انقلاب بود

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: سیاستگذاری علمی و فرهنگی و ارتقای جایگاه زنان در دانشگاه‌ها در مسائل تحقیقاتی و بین‌الملل از فعالیت‌های این شوراست.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با حضور در برنامه تلویزیونی زنده باد زندگی در پاسخ به سوال مجری برنامه درمورد عملکرد و تأثیر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر حوزه زنان و خانواده در سی و ششمین سالگرد تشکیل این شورا، گفت: از آنجایی که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرهنگی است، حضرت امام خمینی (ره) اوایل انقلاب، ستادی را به منظور تغییرات در حوزه آموزشی، پژوهشی، فرهنگ عمومی دوره طاغوت و... تشکیل دادند.

او ادامه داد: در ۱۹ آذر ماه ۱۳۶۳ ستاد انقلاب فرهنگی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور سران سه قوه، مسئولان فرهنگی و علمی کشور و ریاست رئیس جمهور ارتقاء یافت و بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مثابه قانون و لازم الاجراست.

 خزعلی با اشاره به شورا‌های اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از این شورا‌های اقماری شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده است که این شورا در سال ۱۳۶۵ همزمان با دوران جنگ تحمیلی به همت مقام معظم رهبری که رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت بودند به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها، انجام تحقیقات و فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه زنان و خانوده و همچنین رصد فعالیت‌های اجتماعی زنان در کشور تشکیل شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ۲۶ دستگاه و نمایندگان سه قوه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده عضو هستند و مشابه این شورا در دنیا وجود ندارد چرا که مصوبات این شورا در حوزه زنان بر سه قوه تأثیرگذار است.

او افزود: سیاست‌های تدوین شده درمورد تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، مبارزه با آسیب‌های خانوده، حقوق و مسئولیت‌های زنان توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، در سازمان ملل مورد استقبال قرار گرفته و همین طور کشور‌های اسلامی و شرق آسیا از آن در حوزه زنان و خانواده کشور خود استفاده کردند.

 خزعلی ادامه داد: در سیاست‌های تدوین شده توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، زن همانطور که دارای مهارت، قدرت، فکر و اندیشه است به همان اندازه نیز دارای مسئولیت است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اظهار داشت: این سیاست‌های تدوین شده باعث شد که به معاهدات بین‌المللی که صرفاً نگاه ترحم آمیز به زن دارد ملحق نشویم و البته بسیاری از کشور‌هایی که ملحق شدند در سال چندین بار اعتراضات و بیانیه برای آن‌ها صادر می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به ارتقای زنان و توجه ویژه به نقش زنان گفت: سیاست‌های اشتغال، اوقات فراغت، سلامت و ورزش زنان در سال ۷۶ تصویب شد و تا به امروز حدود ۴۴۰ سالن ورزشی اختصاصی برای بانوان ساخته شده است. بانوان معلول ورزشکار ۲۴۳ مدال در سطح بین‌الملل به دست آورده‌اند. این مدال‌ها قبلاً ۵ مورد بود، اما زنان ما طی ۱۰ سال توانستند ۳ هزار و ۴۱۸ مدال کسب کنند. ۲۹ سهمیه پارالمپیک و ۱۷ سهمیه برای المپیک داریم. کسب ۵۲ کرسی ورزش بین‌المللی و ۷۲۸ مدیریت ورزش از دیگر افتخارات ما در جایگاه ورزش بانوان است.

خزعلی با بیان اینکه زنان به لحاظ آمار بخشی از جامعه هستند، اما از نظر آثار، می‌توانند کل جامعه را متحول کنند، افزود: مدیریت رفتار زنان و رشد شخصیتی زنان می‌تواند زمینه رسیدن به تمدن نوین اسلامی و دوره ظهور را فراهم کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه زنان گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی کار‌های خوبی در تشویق فرزندآوری، حمایت از زنان و خانواده، ارائه بسته‌های حمایتی، بهداشتی و تغذیه‌ای ارزان و رایگان برای زنان، بیمه زنان خانه‌دار، حمایت از دانشجویان و اساتید زن با خوابگاه و مهدکودک در دست دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر سیاست‌های ابلاغی مهندسی فرهنگی از سال ۹۰ گفت: در تیرماه ۹۳ شرح وظایفی برای اجرای سیاست‌های جمعیتی با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری در نظر گرفته شد و ریز مسئولیت‌های هر دستگاه هم عنوان شده است. در ۲ سال اخیر هم معاون اول رئیس جمهور اقداماتی را در راستای پیاده‌سازی مهندسی فرهنگی آغاز کردند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

برچسب ها: خانواده ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار