از وزیر صمت گرفته تا رئیس شورای رقابت موافق آزادسازی واردات خودرو هستند اما جلوگیری از خروج ارز از کشور دغدغه مهم ملی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تا قبل از روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزاد سازی واردات خودرو منتفی بود و هر بار که از واردکنندگان خودرو سراغ آزادسازی واردات را می گرفتیم، می گفتند واردات ممنوع است و ممنوع خواهد ماند.

اما اکنون با روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزادسازی واردات خودرو مطرح شده و اینطور که مشخص است رزم حسینی نگاه مثبتی به آزادسازی دارد، چرا که اینطور که مشخص است این مقام مسئول از کیفیت محصولات داخلی رضایت ندارد و جدیدا در هر جلسه ای که حضور پیدا می کند، از کیفیت پایین این خودروها انتقاد می کند.

اخیرا این مقام مسئول با انتقاد از کیفیت پایین خودرو‌های داخلی و انحصار بازار خودرو در کشور، گفت: کار گروه مشترکی بین وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس در موضوعاتی مانند رسیدگی به بازار خودرو تشکیل می‌شود.خودرو یکی از موضوعات مهم است.  انحصار تولید خودرو را با واردات می شکنیم.

گزارش - آزادسازی چراغ خاموش واردات خودرو؛ بیدار شدن خودروسازان از خواب خرگوشی با زمزمه آزادسازی واردات

به گفته وزیر صمت، اکنون رقابت در بازار خودرو وجود ندارد و مردم دوست دارند خودرو با کیفیت سوار شوند. 

از طرفی نه تنها وزیر صمت، بلکه پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم از کیفیت پایین خودروها انتقاد کرده است. این مقام مسئول معتقد است،کیفیت خودرو مطالبه مردم است که باید با هم‌افزایی و هماهنگی‌های لازم، توقع و انتظارات را به نحو مطلوبی پاسخ داد.

کیفیت خودرو ارتقا نیابد، توقف تولید داریم

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: با توجه به رویکرد‌های جدیدی که اکنون در وزارت صمت و همینطور در واحد‌های خودروسازی اتفاق افتاده و البته پیگیری‌های سازمان ملی استاندارد، لازم است هماهنگی بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان انجام شود.

او بیان کرد: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم ها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.

گزارش - آزادسازی چراغ خاموش واردات خودرو؛ بیدار شدن خودروسازان از خواب خرگوشی با زمزمه آزادسازی واردات

رئیس سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریم‌ها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودرو‌های با کیفیت تری باشیم.  

پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودروها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامه‌ای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگی‌ها صورت گیرد شاید یکی از برنامه‌های بازدید این باشد که بیشتر در جریان استاندارد‌ها باشیم.  

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استاندارد های ۸۵ گانه خودرو گفت: استاندار‌دهای ۸۵ گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش می‌رود. در این برنامه یک تا ۲ برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام می‌شود.  


بیشتر بخوانید


گزارش - آزادسازی چراغ خاموش واردات خودرو؛ بیدار شدن خودروسازان از خواب خرگوشی با زمزمه آزادسازی واردات

حالا که بحث از کیفیت پایین خودروهای داخلی مطرح شده، بحث آزادسازی واردات خودرو پررنگ شده است. خبرها حاکی از آزادسازی واردت خودرو آن هم از نوع چراغ خاموش است. 

بعد از تاکید رزم حسینی بر مناسب نبودن کیفیت خودروهای داخلی، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بحث واردات خودرو پررنگ شد در حالی که در سال های قبل این موضوع جایگاهی در بودجه نداشت و اصولا هر سال میزان آن صفر بود.

واردات خودرو؛  لایحه ای جدید در بودجه ۱۴۰۰

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بخشی از درآمد دولت در باب حقوق ورودی خودروهای وارداتی و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم با دقت به این موضوع نگاه کنیم، این میزان تقریبا بالغ بر ۳ هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی که اصلا عدد و رقم آنچنانی نخواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: فکر می کنم دولت صرفا ردیف بودجه ای درآمدی خود را در لایحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر این بودجه در آمدی محقق نشود آسیب آنچنانی به بخش هزینه ای دولت وارد نکند.  اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یعنی موضوع واردات رو به افزایش رود، درآمد آن را می تواند به درآمدهای غیر قابل شمول اضافه  شود و در بخش های دیگر که کسری وجود دارد، استفاده شود.

دادفر بیان کرد:‌طرح واردات خودرو  در کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که باید برای رای گیری به صحن بیاید. باید دید نمایندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات رای می دهند یا خیر.

گزارش - آزادسازی چراغ خاموش واردات خودرو؛ بیدار شدن خودروسازان از خواب خرگوشی با زمزمه آزادسازی واردات


بیشتر بخوانید


او گفت: اگر نمایندگان مجلس به این موضوع رای دهند، تمام مدارک و اسناد برای تایید باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و آنجا هم باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت.  اگر فرض کنیم آنجا هم تایید شد، از آن پس واردات از نظر قانونی انجام خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  تشریح کرد: نکته مورد توجه این است که بحث واردات صرفا نمی تواند روی کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن برای فعال شدن فعالان این حوزه منوط به گرفتن تاییدیه‌های قانونی از سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پلیس راهور، رایزنی با طرف های خارجی جهت کسب منابع و مقرره قانونی است، که خود آن یک مقوله جداست و نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده دارد ، دستاورد این طرح را زودتر از نیمه سال ۱۴۰۰ نمی بینم.

دادفر ادامه داد:اینکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جای واردات در خودروسازی خالی است، بسیار مهم و اساسی است.

از وزیر صمت گرفته تا رئیس شورای رقابت موافق آزادسازی واردات خودرو هستند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت خواستار آزادسازی واردات خودرو به منظور کاهش قیمت ها در بازار است.

این مقام مسئول معتقد است که باید بحث آزادسازی واردات مطرح شود اما به دلیل اینکه ارز کافی نداریم باید به صادرکنندگان این امتیاز  را دهیم تا با افزایش صادرات و ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات کنند تا اینگونه از ارز کشور نیز استفاده نشود، اما خوب است که به واردات خودرو‌های ارزان قیمت رو بیاوریم  چرا که این موضوع می‌تواند به این بازار کمک کنند.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای بند حقوق ورودی خودرو (واردات خودرو) در بخش درآمدها، رقم دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. تعیین درآمد دو هزار و ۴۰ میلیارد تومانی از واردات خودرو برای سال آینده در حالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شده است که در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور حقوق ورودی خودرو، " صفر تومان " در نظر گرفته شوده بود و این نشان می دهد که این واردات در سال جدید آزاد خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۲ تير ۱۴۰۳
سلام بخدا پیرشدیم نتونستیم یه پرایدم بخریم واردات وازادکنین بزاربدبخت بیچاره ها هم یه ماشین واسه خونواده شوم بخرن درددل ازاین بهترداریم چجوری بگیم بعدش کاری کنین قشرضعیف هم بتونه یه وسیله ای واسه خودش بخرن وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
مردم کلی دلار در خانه هایشان پنهان کرده اند. شما واردات را آزاد کن و ببین مردم بدن نیاز به ارز دولتی خودرو وارد می کنند. سودشان را می برند، دولت هم از طریق گمرک منفعت می برد و بازار قیمت خودرو هم تنظیم می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
برخی مشکلات کشور مربوط به توافقات برجام و مسایل بین المللی هست که به لطف خداوند به صورت عزتمندانه برای ایران به نتیجه خواهد رسید. اما برخی مشکلات را مصوبات داخلی ایجاد کرده اند. از جمله ممنوعیت واردات خودرو که باعث مشکلات عدیده ای در داخل شد و می توان به راحتی آنها را لغو کرده به بازار خودرو سر و سامانی دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
غولومعلی
۲۳:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۹
واردات باید آزاد بشه، اونم بدون تعرفه، خودروساز داخلی هم یا خودش را برسونه یا جونش درآد، درشو تخته کنه
اگه واردات آزاد بشه حتی رولزرویس، بوگاتی، میباخ و ... هم بلدن چی تولید کنن که با جیب ایرانیها جور دربیاد
Iran (Islamic Republic of)
غولومعلی
۲۲:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
واردات باید آزاد بشه، اونم بدون تعرفه، خودروساز داخلی هم یا خودش را برسونه یا جونش درآد، درشو تخته کنه
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۵۷ ۰۶ دی ۱۳۹۹
دوستانی که نظر به واردات خودرو میدید الان یه پژو پارس 250 میلیون پولشه ماشینی که میخوارد کنن به گفته وزیر صمت برای درآمد زایی و شک نکنید برای تامین کسری بوجه ماشین خارجی وارد بکنن با قیمت 100 میلیون200 میلیون دست من و شما نمیدن کف قیمتش 1 میلیارد چند در صد مردم توان خرید دارن بعدش قرار باشه سالی 3000 دستگاه وارد بکنن به چند متقاضی میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۵ دی ۱۳۹۹
خوب برن بقيه صنعت را قوي كنن دلار وارد كنن ماشينم ٥٠سال ايران هيچ پيشرفتي نكرده بالاخره بايد وارد كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۵ دی ۱۳۹۹
اگر قیمت بنز بیاد پایین معلومه قیمت پراید هم میاد پایین!
مردم میرن سمت ماشین های بهتر و فشار از روی پراید برداشته میشه و قیمتش منطقی میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
فقط به دنبال خروج ارز ونابود کردن اشتغال وصنعت در ایران
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۱۳ ۰۵ دی ۱۳۹۹
ای خدا کجای دنیا هر سه ماه ماشینها رو گرون می کنند اگر تولید داخله پس این گرونفروشی چیه اگرمواد اولیشو از خارج وارد می کنید برای خودروهای مزخرف با قیمتهای نجومی همون بهتر که خودروهای کارکرده خارجی وارد کنید که قشری امثال ما هم بتونه چون نیاز داره بخره خلاصه کیسه بوکس خودروسازهای داخلی شدیم با هر سه ماه افزایش ¡¡¡¡
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۵ دی ۱۳۹۹
واردات خودرو رو کاملا و بدون تعرفه آزاد کنید این مردم تاوان کدوم گناهشونو دارن میدن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۱:۰۴ ۰۵ دی ۱۳۹۹
واردات فقط در صورتی رقابت ایجاد می کند که تعرفه واردات یا صفر و یا بسیار کم باشد در غیر این صورت فایده خاصی نخواهد داشت و یک ماشین معمولی خارجی برای ایرانی ها در حد یک ماشین لوکس تمام خواهد شد پس تاثیری در رفاه نخواهد داشت.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۷ ۰۵ دی ۱۳۹۹
شما رو خدا سه ساله ثبت نام کردیم پول دادیم ماشین مارو بدید این چه وضعیه به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ دی ۱۳۹۹
ازاد کنین وارداتو
Iran (Islamic Republic of)
اسفندیار
۲۳:۱۰ ۰۴ دی ۱۳۹۹
این ک وزیر صمت هیچ .دقیقا پایان دولت احمدی نژاد خود رئیس جمهور اومد ای حرفا زد ک پراید کیلو چند!!!
اینا همش شوی تبلیغاتی پایان دوره هر رئیس جمهوری هس ک میگه کیفت ندارن خودروهای داخلی .
ولی دقیقا از او زمان پراید کیلو چند ۱۴ میلیونی شد ۱۰۰ میلیون .
آخرین اخبار