کلاهبرداری در پوشش اقدامات خیرخواهانه

رییس دادگستری راور نسبت به کلاهبرداری های اینترنتی در پوشش امور خیریه هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا سنجری، رییس دادگستری شهرستان راور در شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان راور درباره اقدامات غیر قانونی اینترنتی بعضی از افراد به بهانه دریافت نذورات و کمک به نیازمندان به هموطنان هشدار داد و گفت: بعضی افراد از احساسات پاک و انسان دوستانه شهروندان برای اهداف سودجویانه خود سوءاستفاده می‌کنند که باید با افزایش آگاهی‌های عمومی، زمینه‌های بروز این جرایم را از بین برد.

او افزود: این افراد با سوءاستفاده از شرایط موجود در کشور، نسبت به انجام تبلیغات مختلف در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دریافت نذورات برای یاری رساندن به نیازمندان در حال فعالیت مجرمانه هستند.

سنجری درباره شیوه کار این مجرمان سایبری، بیان کرد: آنان با طراحی سایت‌های جعلی و دروغین به عنوان موسسات و سازمان‌های شناخته شده و معتبر، با اعلام شماره حساب‌های شخصی، متقاضی واریز وجوهات به اینگونه حساب‌ها هستند.

او به شگرد دیگر این افراد اشاره و تصریح کرد: مجرمان با راه‌اندازی صفحات شخصی در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و سوء استفاده از نام و اعتبار موسسات شناخته شده با انجام مهندسی اجتماعی، نظیر تحریک احساسات هموطنان و تهیه کلیپ‌های تصویری، شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانواده‌های کم‌بضاعت، مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمک‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند می‌شوند.

رییس دادگستری راور بیان کرد: با تجزیه و تحلیل این گونه فرآیند‌های غیرقانونی و مجرمانه مشخص شد که این نوع فعالیت‌ها در فضای مجازی، عمدتا با هدف سودجویی صورت می‌گیرد.

او به هموطنان توصیه کرد که در صورت تمایل به پرداخت نذورات نقدی یا غیر نقدی خود، حتما از طریق موسسات مجاز و شناخته شده که از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی و معتبر اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام کنند.

ابوالفضل فرحبخش، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور نیز در این جلسه گفت: برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری به نام موسسات خیریه و عام‌المنفعه اقدام به گرفتن پول از شهروندان می‌کنند.

او افزود: به تازگی افرادی با درج شماره حساب بانکی در شبکه‌های اجتماعی به نام مراکز خیریه، بدون مجوز رسمی از سازمان‌های مربوطه و موسسات مرتبط، اقدام به گرفتن پول از شهروندان می‌کنند که این اقدام، غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود و قابل پیگیری انتظامی و قضایی است.

او به کاربران فضای‌سایبری گفت: همان‌طور که در قانون مجازات اسلامی جعل عنوان جرم است، در فضای سایبری نیز سوء استفاده از نام و عنوان افراد جرم بوده و در قانون جرایم رایانه‌ای برای مرتکبان هم مجازات تعیین شده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور توصیه کرد: شهروندان گرامی برای ارسال کمک‌های نقدی به افراد نیازمند به ادارات دولتی از جمله کمیته امدادامام خمینی (ره) و بهزیستی یا موسسات خیریه معتبر و احراز صلاحیت شده، از جمله بنیاد نیکوکاری سیدالشهداء و... مراجعه کنند و با دیدن هر تبلیغ منتشر شده در فضای مجازی اقدام به واریز وجه نکنند و پیش از هر گونه پرداخت و کمک مردمی از صحت شماره‌حساب مرتبط با خیریه اطمینان حاصل کنند.

او از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده افراد نیازمند، با اعلام و اطلاع به نهاد‌های متولی، از جمله کمیته امدادامام (ره)، بهزیستی و ... مراتب را گزارش کنند و از تهیه فیلم و ورود به حریم خصوصی افراد که موجبات سوءاستفاده‌های احتمالی بعدی برخی از افراد ناشناس می‌شود، اجتناب کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار