مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه مطرح کرد:

بهبود سیستم‌های تهویه در شهر زیرزمینی در ایام کرونا

نوبخت گفت: بهبود در سیستم تهویه در شهر زیرزمینی متروی تهران و حومه را داریم و با تغییر برنامه سیستم تهویه ایستگاه‌ها و قطار‌ها تلاش کرده ایم جریان هوا را افزایش دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه تردد در شهر زیرزمینی (مترو) با شیوع ویروس کرونا با اما و اگر‌هایی رو به رو شد اظهار کرد: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از همان روز‌های ابتدایی تلاش کردیم طبق دستورالعمل های  بهداشتی و استفاده از تجربه سایر مترو‌ها در جهان بدون هیچ وقفه‌ای ایمن‌ترین خدمات را به مسافران ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: به جهت اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العمل‌های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر برروی سیستم تهویه قطار‌ها و ایستگاه‌ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: امیدواریم با این کار نگرانی در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو کاهش یابد، اما از شهروندان و مسافران می‌خواهیم همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرده و از سفر‌های غیر ضرور به خصوص در ساعات پیک خوداری کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه قطار‌های متروی تهران در دو نوع AC و DC در خطوط فعال هستند گفت: درهر واگن دو سیستم تهویه مجزا وجود دارد که در قطار‌های DC برای افزایش جریان هوا دریچه‌های ورودی هوای سیستم‌های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده ایم و تعدادی از پنجره‌ها را نیز باز کرده ایم، اما در قطار‌های AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه ۱۴ سیستم تهویه، ۵ سیستم را از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم نموده ایم تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده شود و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن‌های خروجی هوا قرار دارد که در شرایط اضطراری کاربرد دارند، اما تمامی فن‌های خروجی هوا را روشن نموده ایم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه افزود: در قطار‌های کرج نیز همانند سیستم‌های تهویه قطار‌های DC تعدادی از پنجره‌ها را باز کرده ایم و دریچه ورودی هوای سیستم‌های تهویه نیز در حالت دائم باز می‌باشد.

نوبخت با تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن‌ها بسیار بهتر شده است افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواکش‌های ایستگاه‌ها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با افزایش زمان فعالیت هواکش‌ها و هواساز‌ها و تغییر مستمر در برنامه فعال آن‌ها در مترو سعی کرده ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از هواساز‌ها و هواکش‌ها می‌توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مکش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاه‌ها تغییر دهیم.

وی بیان کرد:  هر ایستگاه مترو دارای ۵ هواساز است که دو هواکش بین مسیر (داخل تونل‌های منتهی به ایستگاه) تعبیه شده اند و دو هواساز در ابتدا و انتهای سکو‌ها (محل تلاقی تونل و ایستگاه) و یک هواساز نیز عمل هوا دهی به ایستگاه را انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد:برای هواکش‌های میان تونلی و دریچه هواساز‌ها برنامه‌ای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد کرده ایم تا سیستم‌های تهویه بر اساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.

وی افزود: در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم‌های تهویه تکمیل هستند و سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می‌کند.

نوبخت گفت: تعمیرات دوره‌ای سیستم‌های تهویه به طور مرتب انجام می‌شود و در حال حاضر می‌توانیم این اطمینان را به شهروندان در خصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاه‌ها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل بسیار مهم با توجه به جمعیت زیادی که روزانه در خطوط مترو تردد می‌کنند مساله حفظ سلامت و ایمنی مسافران است که مورد توجه جدی ما قرار دارد.

نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا بر مبنا افزایش جریان هوا سیستم‌های تهویه تمامی قطار‌ها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم و با رصد روزانه ایی که انجام می‌شود در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر اقدام به اصلاح آن می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۲ دی ۱۳۹۹
قضیه اهمیت تهویه رو به این راننده های اتوبوسا هم حالی کنین
آخرین اخبار