شیوا گفت:برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشست خبری در خصوص قیمت گذاری خودرو، گفت: مدتی است مسائل مختلف در خصوص خودرو مطرح می‌شود و هر فردی نظرات جداگانه‌ای دارد. شورای رقابت هیچ سخنگویی ندارد به جزء رئیس شورا  که مسئول است.

او بیان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت  این است که تا آنجا که می‌تواند برای بازار‌های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا‌های انحصاری، قیمت تعیین کند.

شیوا ادامه داد: باید شرکت‌های مختلف به این بازار رجوع کنند تا بازار رقابتی شود،خودرو بازاری دارد که می‌توان آن را رقابتی کرد. تولید کنندگان بیشتری باید به این بازار اضافه شوند.

رئیس شورای رقابت افزود: در کشورمان واردات  خودرو نداریم و اکنون امکان آزادسازی واردات وجود ندارد. وزارت صمت و‌ سازمان گسترش به دنبال حمایت از دیگر خودروسازان به جزء ایران خودرو و سایپا هستند تا بازار رقابتی شود.

شیوا ادامه داد: تمام تولید کنندگان باید تولید را افزایش دهند. همانطور که همه می‌دانند بخش زیادی از تقاضا در بازار خودرو کاذب است و به همین موضوع مشکلاتی را برای برنامه ریزی ایجاد می‌کند.

رئیس شورای رقابت گفت: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد و همین تقاضای کاذب مشکل ایجاد کرده است. برای اینکه مردم زیان نبینند به خرید سکه و ارز و دلار و خودرو  روی می آورند.


بیشتر بخوانید


رئیس شورای رقابت گفت: اکنون با یک تقاضای بالا در بازار خودرو رو به رو هستیم و در این بازار دلالان و واسطه گران اضافه شده اند.اکثر خریداران دلال هستند و قیمت غیر منصفانه ارائه می دهند.

او ادامه داد: تمام کسانی که در قرعه کشی شرکت می‌کنند دلال و واسطه گر نیستند و تنها درصدی متقاضی واقعی هستند. به دنبال این هستیم که تولید را افزایش دهیم. شورای رقابت بررسی مجددی در خصوص قیمت گذاری انجام خواهد داد.

این مقام مسئول تشریح کرد: برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است. آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده  وجود داشته باشد. اکنون ۳ خودروساز دیگر به ۲ خودروساز بزرگ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان ۵۰ درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.

او ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. ۲ خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به ۲ دسته تقسیم کرده ایم.گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم  شامل خودرو‌های می شود که جدید تولید شده است.

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آن‌ها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که ۴۵ درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

شیوا گفت: یکی از معضلات و مشکلات این است که افراد در گذشته خرید کردند و خودرو را هنوز تحویل نگرفته اند و فکر می‌کردند خودرو گران می‌شود، نباید مردم این ریسک را کنند.بسیاری از افراد حواله خودرو خریدند به امید اینکه قیمت ها افزایش پیدا کند، نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته است و باید هم از خودروساز هم از مصرف کننده حمایت کنیم.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: هم باید از تولید کننده و از هم مصرف کننده حمایت شود. کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری بلند روی خودرو هستند باید مراقبت باشند تا ببیند می‌توانند در زمان تحویل خودرو را به قیمت روز تحویل بگیرند. هنوز خودروساز نمی‌داند قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل چقدر است، چطور مردم این ریسک را می‌کنند که برای سرمایه گذاری خودرو ثبت نام می‌کنند.

شیوا تشریح کرد:تا امروز تمام کسانی که در قرعه کشی ثبت نام کرده اند از فرمول قدیم استفاده شده است و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می شود.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خویب و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودرو‌ها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند. تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

این مقام مسئول گفت: نهاد‌های نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و مورد گزارش نشده است که کسی بگوید فسادی در قرعه کشی صورت گرفته است، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را ادامه خواهیم داد.

تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو

رونمایی از فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو

رئیس شورای رقابت گفت: فرمول جدیدمان در قیمت گذاری مشخص شده است.

او گفت: هر سه ماه یکبار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می‌گیریم،در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد.در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت بر اساس قیمت بازار خواهد بود. از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.

این مقام مسئول گفت:نکته مهم فرمول قیمت گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد.برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

رونمایی از فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو

شیوا تشریح کرد: اکنون با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد به تولید اهمیت می‌دهد به دنبال افزایش تولید هستیم. در رابطه با آزادسازی واردات خودرو باید گفت آزادسازی واردات خودرو دست شورای رقابت نیست و به هیئت دولت  پیشنهاد آن را داده ایم و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای داشته باشند.

او تشریح کرد: آزادسازی واردات خودرو باید برای خودرو‌های پر مصرف باشد. در قیمت گذاری خودرو کیفیت را مدنظر داریم و همیشه روی کیفیت تاکید داریم.

رئیس شورای رقابت گفت: حدود ۶۰۰ شکایت در رابطه با وضعیت صنعت خودرو داریم، خیلی از این شکایت به شورا مربوط نیست. اینکه فردی حواله خودرو خریده و اکنون شامل افزایش قیمت شده و می‌گویند ضرر کرده ام باید به قوه قضاییه مراجعه کند، این مشکل به شورای رقابت مربوط نیست.

شیوا تشریح کرد: منتظر هستیم بانک مرکزی تورم بخشی را اعلام کند بعد از آن فرمول جدید را از بهمن ماه اعمال خواهیم کرد، اگر تورم داشته باشیم، قیمت بر اساس آن افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول گفت: فرمول قدیمی شورای رقابت تاکید بر قیمت پایه داشت که در آن تورم بخشی مدنظر قرار می‌گرفت، یعنی پیوسته با افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت افزایش می‌یافت که شاخص کیفیت و بهره وری در آن مدنظر بود، اما فعلا برای ۲، ۳ ماه گذشته آن را صفر گرفتیم.

او گفت: در ۳ ماه بعد هم کیفیت خودرو و هم بهره وری مدنظر قرار خواهد گرفت. فرمول جدید برمبنای قیمت گذشته به علاوه درصد تحقق برنامه افزایش تولید شرکت که به آن لاندا می‌گوییم و قیمت بازار است محاسبه می‌شود. نکته اساسی در این فرمول این است که اگر خودروسازان تولید را ۵۰ درصد افزایش دهند، این درصد تحقق روی آن تاثیر گذار خواهد بود.

رئیس شورای رقابت افزود: ۳ ماه به ۳ ماه بررسی می‌کنیم اگر خودروسازان ۱۰۰ درصد افزایش تولید داشته باشند، این مقدار برابر یک خواهد بود و اگر هر چقدر کمتر باشد لاندا کسری از یک می‌شود. Pm در فرمول جدید به قیمت بازار اشاره دارد، یعنی هر ۳ ماه یکبار متوسط قیمت بازار را برای خودرو‌های مختلف از طریق سازمان حمایت می‌گیریم و وارد فرمول می‌کنیم.

این مقام مسئول تشریح کرد: پس در فرمول جدید، دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و بر اساس قیمت متوسط بازار و شاخص کیفیت، خودرو‌ها را قیمت گذاری خواهیم کرد. دی ماه این فرمول را به طور آزمایشی اجرایی خواهیم کرد که خودروساز اگر به ۵۰ درصد افزایش تولید رسید، بهمن ماه قیمت جدید را اعلام می‌کنیم، اما فعلا مجوز افزایش قیمت نخواهیم داد.

شیوا گفت: ۱۸ خودرو اکنون شامل قیمت گذاری جدید خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام
حق الناس است! ما مردم در این وضعیت وخیم داریم له میشیم! شماها هم تا جایی که میتوانید دارید سواری میگیرید!
هرکس پول داشته سال های قبل خودروشو خریده و خیاله آسوده داره ! ما چی بگیم که پیاده هستیم!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
افسر
۰۳:۵۲ ۱۱ دی ۱۳۹۹
با سلام. میخواستم ببینم هیچ مسئولی این نظرات رو نمیخونه نمیدونن چه خبره اقای رئیسی منبع فساد همین جاست یعنی آنقدر زورشون زیاده که حتی زور شما هم نمیرسه بهشون. میشه اقای شیوا بگن چقدر لازم دارن تا آخر عمر راحت زندگي کنن مردم همت کنن براش واریز کنن بلکه ایشون دست از سر بازار خودرو بردارن. خواهش می کنم پیام رو منتشر کنین
Iran (Islamic Republic of)
علی دوستی
۰۱:۰۰ ۱۱ دی ۱۳۹۹
ویل للمطففین .....خدا ازتون نگذره روز حسابی هم هست ...سر پل صراط منتظرتون هستم که باعث خجالت مردم جلو خانوادشون میشید درد بی درمان بگیرید ... این لگناتون که اجبارا مردم باید بخرن تو خودروسازی انحصاریتون، رو قیمت جوون آدم حساب میارید شورای رقابت... آخه کدوم رقابت .. کاش حداقل انسانیت داشتید چیزای دیگه پیش کشتون ..... الهیی به بدترین بلاها گرفتار شید که گرونی رو برای این مردم بیچاره تعیین مصوب می کنید ... کجاست مجلسی که از حقوق مردم حمایت کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضائی
۲۲:۱۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
معلوم نیست شورای رقابت با ریاست فردی اینچنین که به نظر می رسد مفهوم سختی زندگی که مردم با آن دست به گریبان هستند را حتی اندکی درک نمی کند و از پشت میز دانشگاه در آمریکا آمده و برای مردم ایران تصمیم می گیره، هدفش چیه؟ بازار خودرو خودش در حال فروکش کردن و آرام شدن بود، ایشان هر سه ماه شوک تولید می کند و هر بار حجم این شوک رابیشتر می کند؟ شاید هدفی دارند؟ خدا می داند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۳۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
آقای دکتر شیوا این فرمول ها رو توی دانشگاه هوستون آمریکا بهت یاد دادن ؟ از اونها یاد گرفتی که منبعد با فرمول خون مردم کشورتو توی شیشه کنی ؟ توی اون کشوری که مدرک دکترا گرفتی با فرمول قیمت ماشین هاشونو در یک سال نجومی افزایش می دن؟ شما و خانواده ات هم از این ماشین های فرمولی سوار می شید؟یه خورده به وجدانتون مراجعه کنید . البته اگه داشته باشد!!! امیدوارم روزی برسه که در برابر مردم بایستید و پاسخگو باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
جالبه K131 و هایما S5 دنده دستی ؟ از کی تا حالا K132 یا همون تارا اسمش شده K131 و یا از کی تا حالا هایما S5 دنده دستی داریم ما که هرچی دیدیم اتوماتیک بوده! خیلی زشته اسم درس ماشین ها رو نمی دونن یا حتی نمی دونن از ماشین دنده دستی داریم یا اتوماتیک چه شورای رقابت خوبی احسنت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۰ دی ۱۳۹۹
واردات رو ازاد کنید همه چیز درست میشه اما همه میدونیم چرا ازاد نمیکنین چون اگه ازاد کنین مردم حتی یک خودرو هم ازتون نمیخرن حتی با یک پنجم این قیمتها
کجای دنیا اینجور شفاف بمردم دروغ میگن!
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۱۳ ۱۰ دی ۱۳۹۹
تو رو به حق فاطمه زهرا جلو این مسئولین شورای رقابت رو بگیرید این اصلی ترین دلال کشور شده.عوض اینکه قیمت بازار بیاره پایین ،قیمت کارخانه رو به قیمت بازار میخاد برسونه چند درصد سهام دار هستند.خدا ازتون نگذره.یکی پیدا شده پیگیر شه این شورای رقابت از کجا اومد که فقط رو ماشین برنامه ریزی داره.اقایون خبرنگار پیگیر شید اگر میخایید آه مردم پشتتون نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
هرجا که قیمت خواست بیاد پایین سریع وارد عمل میشن تا جلوگیری کنن فرق نمی کنه دلار باشه ماشین باشه یا ملک کلا دستشون دور گردن مردم هست تا فشار کم شد فشار بدن تا قشنگ مردم خفه شن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۰۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
چهار میلیون نفر ثبت نام می کنند . به فرض که دو میلیون نفر به قول شما دلال هستند. که اینقدر هم نیست . شما به بهانه واهی قطع دست دو میلیون دلال پا روی گلوی چندین میلیون ایرانی میذاری تا خودرو پارسی که صد میلیون هم نمی ارزه تا دویست میلیون برسانی تا به حاشیه بازار برسه . بگو دیدیم پول خوبی از فروش خودرو در ایران به دست می آید خواستیم این مبلغ را پنجاه تا صد درصد افزایش بدیم . اگه خودرو ساز زیان ده است از خودش است . اونا از جیب مردم باید جبران بشه منم سی سال به پسرم پول بدم و هیچی ازش نخوام پر رو میشه و نمیتونه گلیم خودش را از آب بکشه . حمایت های بی جا نتیجه اش همینه . راهش نخریدن خودرو و تحریم است تا نتوانند حقوق چند صد تومانی مدیران عامل مفت خور را بدهند. خودرو دسته دوم وارد می کردند هم قیمت می آمد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۰ دی ۱۳۹۹
یکساله ستاد تخم مرغت نتونسته کاری بکنه ، با دست تو جیب مردم کردن که نمیشه مملکت داری کرد ، حداقل شجاعت داشته باشید اسم واقعی روی ستاد هاتون بزارین ، ستاد جیب برها ، سازمان حمایت از دلالهاو.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
همش مقصر لاندا هست
Iran (Islamic Republic of)
زهرا اسدی
۰۸:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
بیایید هم دل و همصدا بشویم و ضایعات این دو خودرو ساز را نخریم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد محمودی
۰۱:۵۴ ۱۰ دی ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس بالاترین مدل دنا رو به قیمت سه ماههٔ دوم سال گرفتن در صورتی که می تونستن به قیمت بازار آزاد بگیرن من که جزء فرمول قدیم محسوب میشم اما حالا چرا مردمی که اکثرا مصرف کننده هستن و بعدا ثبت نام میکنن باید به قیمت متوسط بازار که کم کم میشه کاملا آزاد بگیرند در صورتی که می‌شد قیمت بازار را به کارخانه نزدیک کرد نه برعکس، خیلی وقته فهمیدم خون مسئولین از مردم رنگین تر است، امیدوارم پیامم را منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۰ دی ۱۳۹۹
نماینده ها همه رو پس دادند.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۰:۲۶ ۱۰ دی ۱۳۹۹
خود فیثاغورث هم نمی تونه این فرمول را حل کنه
آخرین اخبار