اشتغال بومی‌ها در صنایع باید پایدار باشد

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما به اشتغال بومی‌ها در صنایع فکر می‌کنیم، باید به ایجاد اشتغال پایدار بیاندیشیم نه اشتغال خرد و فعالیت‌های خدماتی.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، عبدالکریم جمیری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم عصر سه‌شنبه در نشست با مدیران پتروشیمی بیان کرد: استقرار صنایع در سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی به محیط زیست زده که قابل جبران نیستند.

او این آسیب‌ها را نتیجه بی تجربی و توجه نکردن به پیوست‌ها دانست و عنوان کرد: اگر از ابتدا به این مسائل فکر می‌شد امروز نباید از منظر پدافند غیرعامل در این منطقه مشکل داشته باشیم.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم با اشاره به اینکه با وضعیت مطلوب در زمینه نگاه صنعت به محیط پیرامونی فاصله داریم، ادامه داد: کمک به جامعه پیرامونی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی می‌تواند زمینه تعالی و امنیت مجموعه صنعتی را فراهم کند.

جمیری با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه حوزه صنعت بیان کرد: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به محیط پیرامونی خود مسئولیت‌های اجتماعی دارد که باید به آن پایبند باشد.

او افزود: وقتی که صنعت در جایی توسعه پیدا می‌کند برای جامعه پیرامونی خود هم منافع و هم آثار منفی و آسیب‌هایی دارد، باید با مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق تلاش کرد تا منافع آن مجموعه صنعتی از آسیب‌هایی که به محیط پیرامونی وارد می‌کند بیشتر باشد، مردم باید این منافع را در کنار همه آسیب‌ها ببینند و لمس کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما به اشتغال بومی‌ها در صنایع فکر می‌کنیم، باید به ایجاد اشتغال پایدار بیاندیشیم نه اشتغال خرد و فعالیت‌های خدماتی، این کار نه زیبنده مردم منطقه است و نه افتخاری برای مسئولین و برنامه‌ریزان دارد.


بیشتر بخوانید


جمیری ایجاد زنجیره ارزش در صنایع برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال ضروری دانست و گفت: باید با استفاده از تولیداتی که مجموعه پتروشیمی جم و سایر صنایع مستقر در منطقه دارند شاهد شکل‌گیری صنایع پایین دستی و اشتغال محور در سطح استان بوشهر باشیم، این کار هم برای صنعت ارزش افزوده دارد و هم برای توسعه اشتغال پایدار مفید خواهد بود.

او عنوان کرد: این گونه نباشد که مواد اولیه در اینجا تولید شود و ما خام فروشی کنیم، ولی دیگران از سود آن بهره‌مند شوند. اغلب مردم گله‌مند هستند که چرا در کنار این همه تاسیسات فرزندان ما بیکارند. مدیران، صاحب نظران و صاحبان اندیشه در عرصه‌های تخصصی و فنی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که صنایع پایین‌دستی شکل پیدا کند تا این گله مندی‌ها وجود نداشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آموزش نیرو‌های بومی برای پذیرش مسئولیت‌های کلان در عرصه صنعت افزود در کنار صنعت برای کیفیت بخشی به فعالیت‌ها و شکل دهی صنایع پایین دستی، باید امکان رسوب دانش و توسعه فعالیت‌های علمی برای جامعه پیرامونی فراهم شود، در این شرایط است که هم برای معضل بیکاری چاره اندیشی می‌شود و هم نیرو‌های بومی با تکیه بر دانش و تخصص می‌توانند برای ایجاد ارزش افزوده مفید واقع شوند.

انتهای یپام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.