محموله‌های صادراتى از کشور که به کشور افغانستان ارسال شده بودند، با بروز حادثه در مرز اسلام قلعه افغانستان به محل مناقشه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود امتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: محموله‌های صادراتى از کشور که به طور امانى یا در چهارچوب پرداخت‌های آتى به کشور افغانستان ارسال شده بودند، با بروز حادثه در مرز اسلام قلعه افغانستان که به تعطیلی فعالیت این مرز انجامید، حالا به محل مناقشه تبدیل شده و خسارت‌های جدی به صادرکنندگان، به همین واسطه وارد آمده است.

او در خصوص پیامد‌های حادثه انفجار و آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه در ابتدای این هفته افزود: آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه باعث شد که چندین میلیون دلار سرمایه تجار، تولیدکننده، صادرکننده، مالکین و رانندگان کامیون و شرکت‌های حمل و نقل که دسترنج سال‌ها کار و تلاش بود، به دلیل سهل انگارى و بى‌توجهى از بین برود و به یقین، جبران و بازگشت به شرایط قبل زمان‌بر بوده و به این سرعت قابل ترمیم نیست.

مسئول شوراى نظارت راهبردى امور کمیسیون‌های اتاق مشهد ادامه داد: انتظار می‌رود چنین فاجعه عمیقی، روابط تجارى را تا مدتى دچار تنش کرده و موجب کاهش سطح معاملات تجارى و اقتصادى و درگیری‎های حقوقی و مالی زیادى شود.


بیشتربخوانید



امتی با بیان اینکه هنوز جمع بندی و آمار دقیقی از کامیون‌های ایرانى سوخته در این حادثه نداریم، بیان کرد: صد‌ها محموله ترانزیت با کانتینر‌های خطوط کشتیرانى و صد‌ها محموله صادراتى که از داخل کشور و از مرز توسط شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بارگیرى شده بودند، از دیگر خسارات وارده به مجموعه شرکت‌های حمل و نقل در این حادثه هستند که باید بهای آن‌ها را جبران کنند. از این منظر، ضرورت دارد تا دولت و دستگاه‌های متولی برای همراهی و کمک به این شرکت‌ها، مساعدت و همراهی لازم را به عمل آورند.

او تصریح کرد: جانمایی و استقرار مجدد اماکن و امکانات مورد نیاز گمرک و سایر بخش‌های دولتى و خصوصی به جدیت و اراده دولت افغانستان بستگى دارد و اگر در این خصوص تسریع نشود، به یقین مسیر ترانزیتی ما دستخوش تغییر شده و استان از این شرایط متضرر می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره امکان انتقال بار و ترانزیت از مسیر راه آهن خواف- هرات نیز تاکید کرد: همان طور که آمار و ارقام از ابتداى بازگشایی مسیر ریلی خواف- هرات نشان می‌دهد، توفیق و گشایش چندانی تاکنون حاصل نشده است. ضرورت تامین امنیت مسیر، دو طرفه نبودن بار ریلی، کامل نبودن خط ریل تا هرات که ۴۰ کیلومتر از آن باقیمانده، دسترسی نداشتن راحت و روان به ریل همانند ناوگان جاده‌ای و تامین بار برگشت از افغانستان، باعث می‌شود که در حال حاضر شرایط صددرصدى براى بهره مندى از این خط آهن مهیا نباشد.

امتی اظهار کرد: با توجه به تذکر‌ها و پیش‌بینى حادثه‌اى مشابه در مرز دوغارون و تجربه و مصیبت به بار آمده، باید چیدمان توقف و تفکیک کامیون‌های سوختى و گازى در این مرز صورت گیرد و برای اختصاص مسیرى جداگانه براى تردد این کامیون‌ها در آینده تدبیراندیشی شود.

او افزود: مهم تر از آن، باید یک ایستگاه آتش نشانى با استانداردهاى بین‌المللی و قوى و لوله کشی خط خشک اطفاى حریق، در محوطه اختصاصی تخلیه و بارگیرى و پارکینگ مختص این محموله‌ها و پایانه مرزى دوغارون به سرعت راه اندازى شود، زیرا خطر در کمین است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.