حداقل خواسته پرستاران در پیچ و خم وعده‌های مسئولان/ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به کجا رسید؟

برای ایجاد عدالت بیشتر در بخش حقوق و مزایا، طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسید، اما تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تعرفه گذاری خدمات پرستاران، قانونی است که سالها از مطرح شدن آن می گذرد اما هیچ اتفاق عملیاتی در این راستا نیفتاده و در یک سال اخیر و با توجه به خدمات ارزنده و جان فشانی های کادر درمان، به ویژه پرستاران صبور و زحمتکش در بحران کرونا بیش از پیش به عملیاتی شدنش احتیاج است. می توان گفت تنها درخواست پرستاران از مسئولان در حال حاضر، عملیاتی شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. 

لازم است با وجود تکرارهای فراوان، یک بار دیگر مقدمات و جزئیات این طرح عنوان شود تا شاید مسئولان در سال جدید اقدام موثر و مفیدی برای قدردانی از زحمات پرستاران و همچنین، احقاق حق مسلم آن‌ها پس از سالها، انجام دهند.

قبل از سال ۷۴ همه سیستم نظام سلامت یک حقوق مشخص و ثابت دریافت می‌کردند. یعنی حقوق پزشک، پرستار، کارمند رادیولوژی و ... در یک سطح بود.

در سال ۷۴ و ۷۵ قرار شد برای جذب و ماندگاری پزشکان، یک سیستم پرداخت ایجاد شود به نام تعرفه گذاری خدمات پزشکان که اصطلاحا به آن کارانه می‌گویند و به واسطه این طرح، با این وجود که در فرآیند عمل جراحی از نگهبان درب بیمارستان تا پرستار اورژانس و تیم ۶ نفره اتاق عمل همه درگیر می‌شوند و حداقل ۴ نفر از تیم حاضر در اتاق عمل، گروه پرستاری هستند؛ پزشکی که عمل جراحی را انجام می‌دهد ۶۵ درصد حق العمل را دریافت می‌کند.

پرستاران از سال ۸۴ به این موضوع اعتراض داشتند و اعضای سازمان نظام پرستاری معتقد بودند که باید سهم غیرپزشکان افزایش پیدا کند. در نتیجه در ۶ تیرماه ۸۶، مجلس، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب کرد که بر اساس این قانون، پرستاران باید مثل بقیه گروه‌هایی که در بیمارستان خدماتشان تعرفه دارد، تعرفه دریافت کنند.

از همان ابتدای تصویب این قانون، وزارت بهداشت سر مخالفت برداشت و بهانه‌های مختلفی برای عملیاتی نشدن این طرح مطرح کرد در حالیکه در همان سال‌ها در نظام پرستاری حدود ۷ هزار نفر، در حوزه‌های مختلف نظارت و بررسی کارشناسی انجام دادند تا تمام بهانه‌های وزارت بهداشت را رفع کنند.

محمدشریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای مصوب شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در قانون آمده که وزارت های رفاه و بهداشت، با همکاری سازمان نظام پرستاری باید آیین نامه را ثبت کنند، اما این اتفاق هیچ گاه عملی نشد و توجیه این عدم همکاری این بود که تعرفه گذاری پرستاران، طرح است و طرح به طور قانونی نباید بار مالی داشته باشد.

شریفی مقدم افزود: در سال ۹۵ در تبصره ذیل بند ث ماده ۷۴ قانون ۵ ساله ششم توسعه، دولت، صراحتا مکلف شده که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را اجرا کند و محل اعتبار آن هم از بودجه عمومی، تعدیل کارانه‌ها و فعالان سلامت پرداخت شود.

باید صاحبان علم مدیریت عهده‌دار ریاست بیمارستان‌ها شوند

او ادامه داد: هر سال در نظام پرستاری بودجه به وزرات بهداشت پیشنهاد می‌شد که معمولا بودجه را برای ارگان های مربوطه نمی فرستادند، یک سال هم که دکتر نمکی بودجه را فرستاد، سازمان مدیریت بودجه مخالفت کرد.

دبیرکل خانه پرستار ایران بیان کرد: همه این اتفاقات و وقفه هایی که هربار به شکلی باعث ایجاد خلل در روند عملیاتی شدن طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری می شود، به دلیل تعارض منافع است. یعنی کسی که تصمیمی را می گیرد در نتیجه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم از آن تصمیم منتفع می شود. در حال حاضر در تمام کشورهای موفق در بحث توسعه، تعارض منافع حل شده است.

او تصریح کرد: در کشورهای دیگر مثل آمریکا، ۹۵ درصد روسای بیمارستان‌ها غیرپزشک هستند؛ زیرا معتقدند امر سلامت خیلی مهم است و باید صاحبان علم مدیریت، ریاست بیمارستان ها را به عهده بگیرند. آن ۵ درصدی که پزشک هستند نیز پزشکی را رها کرده اند و بعد از گذراندن دوره های مدیریتی، رییس بیمارستان شده اند. دلیل این اقدام هم این است که در تصمیم گیری هایی که برای مردمشان در امر سلامت می خواهند انجام دهند، ذی‌نفع نباشند.

شریفی مقدم افزود: در کشور ما شرایط به گونه ای است که هیچکس جز متخصصان نمی توانند رییس بیمارستان شوند و همه روسای بیمارستان ها و معاونت ها، پزشک متخصص هستند. به طور حتم آن متخصص در حوزه تخصصی اش حتما موفق و متبحر است اما لزوما در ریاست بیمارستان هم نمی تواند موفق و کاربلد باشد.

پرستار

هیچ گام عملی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برداشته نشده است

شریفی مقدم گفت: ۱۳ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری پرستاری می‌گذرد و هنوز اتفاق جدیدی در این راستا نیفتاده است و دلیلش هم تعارض منافع و مخالفت صد درصدی وزارت بهداشت و همراهی نظام پرستاری با وزارت بهداشت در طی سالهاست. تا اینکه مقام معظم رهبری شخصا به این مساله ورود کردند و در روز پرستار امسال که حدود هفتاد روز از آن می‌گذرد، صراحتا فرمودند قانون تعرفه گذاری قانونی است که در مجلس تصویب شده و باید اجرا شود.

دبیرکل خانه پرستار ایران ادامه داد: وقتی رهبر انقلاب شخصا و راسا به موضوعی ورود پیدا می کنند، به این معنی است که قانون تعرفه گذاری پرستاری، پشتوانه قوی کارشناسی، دو مصوبه مجلس، برنامه ششم توسعه، زیرساخت ارتقا و بهره وری و بالاتر از همه حکم حکومتی است و همه اینها یعنی شایستگی و ضرورت عملیاتی شدن را دارد.

شریفی مقدم بیان کرد: تا کنون هیچ گام عملی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کشور برداشته نشده است و این قانون در سال ۱۴۰۰ هم اجرا نخواهد شد، زیرا نیاز به بودجه دارد و بودجه هم باید از طرف نظام پرستاری به وزرات بهداشت پیشنهاد می‌شد و از طریق وزارت بهداشت، به سازمان برنامه و بودجه و سپس مجلس که این اتفاق نیفتاد. زمانی که بودجه در مجلس بود و رهبری هم تاکید بر عملیاتی کردنش داشتند، باز هم مجلس کاری نکرد و عملا شاهدیم که به دلیل اینکه هیچ بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۰ در این مورد تخصیص داده نشده است هیچ اتفاق مثبتی در این راستا رخ نخواهد داد.

او مطرح کرد: متاسفانه زمزمه هایی به گوش می رسد که این قانون نیاز به بودجه ندارد و ما می توانیم بدون بودجه این طرح را اجرایی کنیم و این نشان می‌دهد که بانیان و متولیان این قانون را به بدترین وجه اجرایی خواهند کرد؛ یعنی از محل کارانه ای که پرستاران دریافت می کنند، بودجه تامین شود که این اتفاق، علاوه بر اینکه هیچ سودی برای پرستاران ندارد، منجر به ایجاد محدودیت هایی برای آن‌ها خواهد شد.


بیشتر بخوانید 


در یک سال اخیر که کرونا بی رحمانه بر جهان مسلط شده است، این پزشکان و پرستاران بودند که بیشترین آسیب های جسمی، روحی و روانی را متحمل شدند و در شرایطی که بعضی از پرستاران حتی معوقات خود را دریافت نکرده اند، بی عدالتی است که آن‌ها را از طبیعی ترین حقشان محروم کنیم و مزد زحمات و ایثارگری هایشان را ندهیم، هرچند که روح بزرگ آن‌ها نیازمند مزد دنیوی نیست، اما سختی ها و فشار کار،گاه منجر می شود تا یک پرستار با تمام خستگی هایش، به دلیل کمبود نیرو یا نیاز مالی، چند شیفت کار کند.

 خواسته پرستاران استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور است

پس از آخرین جلسه  شورای عالی نظام پرستاری که چند روز پیش تشکیل شد، محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مهمترین نکاتی که طبق توصیه های اخیر مقام معظم رهبری، در این جلسه مطرح شد، بحث تعرفه های خدمات پرستاری است که امیدوارم هرچه سریع تر توسط مسئولان اجرایی شود.

میرزابیگی افزود: در دوران کرونا شاهد بودیم که علی‌رغم اشغال صد درصد تخت های بیمارستانی و حضور و خدمات رسانی کامل پرستاران، درآمدهای بیمارستان به شدت کاهش پیدا کرد و این یعنی نظام پرداخت نظام سلامت دچار اشکالات جدی است.

او گفت: در مرحله اول، باید طرح تعرفه های خدمات پرستاری اجرایی شود که خوشبختانه این طرح در دستور کار شورای عالی بیمه است و ما هم در حال پیگیری هستیم.

صفر تا صد قانون تعرفه گذاری پرستاران

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: برخورداری از قانون ارتقای بهره وری که در بعضی از بیمارستان ها به دلیل ساعت کار زیاد، به آن اشاره می‌شود و طبق آن، پرستاران از قانون مشاغل سخت و زیان آور باید برخوردار شوند نیز باید عملیاتی شود که با کمک سازمان برنامه و بودجه و سازمان تامین اجتماعی، دیوان عدالت اداری و با کمک سازمان بازرسی کل کشور در دست بررسی است تا پرستاران بتوانند از مفاد قانون مشاغل سخت و زیان آور بدون تناقض استفاده کنند.

او گفت: در مورد افزایش حقوق و بحث فوق العاده ویژه، که در فصل دهم قانون خدمات کشوری برای کل کارکنان نظام سلامت بود، آنچه در مورد پرستاری هست قاعدتا تعرفه گذاری است و استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور این روزها خواسته اساسی جامعه پرستاری است که امید داریم عملی شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: یکی از اشکالات فصل دهم، قوانینی است که برای پرستاران به درستی انجام نشد به ویژه پرستارانی که در بخش های خصوصی، نیروهای مسلح، بخش خیریه، نفت، دادگستری، بانک و هرجایی غیر از وزارت بهداشت مشغول به فعالیت هستند و از مزایایی که حقشان است برخوردار نمی شوند.

میرزابیگی مطرح کرد: پرستاران تمایلی ندارند که بحث کرونا را مادی کنند و کرونا را کار خدایی می دانند که برای خدا انجام دادند و دنبال مباحث مادی نیستند ما هم بیشتر به دنبال فوق العاده ویژه ، فصل دهم و سختی کار هستیم و اگر پرستاران اجازه دادند کاری ویژه برای کرونا انجام دهیم، اقدام می کنیم.

او در پایان یادآوری کرد: این کار پرستاران با این حجم از عظمت و بزرگی و جانبازی و شهادت، نیازی به حق کرونا ندارد، پرستاران به این حق ویژه نیازی ندارند و می خواهند فوق العاده ویژه ای که به بقیه پرداخت شده به آن‌ها هم پرداخت شده و عدالت و مساوات برقرار شود.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
حقشونو بدین اینا بایس حقوقشون کمتر از ۱۰ میلیون نباشه زنده باشید مدافعان سلامت
Iran (Islamic Republic of)
م.ج.
۲۳:۴۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
متاسفانه سیستم وزارت بهداشت در ایران به شکلیه که بسیاری از خدمتها رو پرستاران انجام میدن ولی کد عمل براشون ثبت نمیشه و کارانه ای بابت اون کار بهشون تعلق نمیگیره ولی در عوض پزشکان علاوه بر حقوق هر کاری که انجام میدن ولو ساده و کوتاه مدت یک کد عمل گران قیمت براشون ثبت میشه کار به جایی رسیده که در بعضی از مراکز بعضا خصوصی پرستار 4 میلیون دریافتی داره ولی پزشکان تا ماهی یک میلیارد درام دارن فقط به خاطر انحصاری بودن رشته و نفوذ بالا
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۳۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
تمام درآمد و پول وزارت بهداشت به پزشکان داده می شود و حقوق پرستاران با شیفت شب و بدون تعطیلی از بسیاری از کارکنان دیگر نهادها کمتر است چون نظام پرستاری متولی پرستار ندارد و در راس این نهاد هم پزشکان هستند وبه حقوق پرستاران اعتنایی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
داوودفتحی مآب
۲۰:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام...این صحبت های که آقای میرزا بیگی فرمودند...فقط واسه گروهی از پرستاران صدق می‌کنه...یعنی فقط واسه پرستاران بیمارستانهای تحت پوشش شبکه...مثل قانون پنجاه درصد افزایش حقوق امسال روز پرستار...که فقط پیگیری ها برای اونها صدق می‌کنه....اما من و امثالهم پرستار بیمارستانهای تامین اجتماعی هستیم....که این چیزا برا ما صدق نمیکنه...مثلا چرا برای ما پنجاه درصد روز پرستار اضافه نشد....ولی برای بقیه پرستاران چرا.....خواهشاً خواهشاً پیگیری کنید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
چرا کل تعرفه های درمانی بیماران تحت پوشش بیمه ها نمی رود وبیمار مجبور است مبلغی به بیمارستان ودکتر بپردازد کسی که بیمار می شود باید دغدغه ای جز بیماری نداشته باشد