امضاء تفاهم نامه راه اندازی ۱۰۰۰ هکتار گلخانه در خراسان رضوی

معاون سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: تفاهم نامه استانداری با شرکت شهرک‌های کشاورزی به مدت ۳ سال برای راه اندازی ۱۰۰۰ هکتار گلخانه منعقد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در چهارمین نشست فعالان حوزه کشاورزی منطقه تربت حیدریه گفت: خراسان رضوی مقام دوم تولید محصولات باغی را در کشور داراست، اما در توسعه گلخانه‌ها متاسفانه رتبه هفتم را داریم.

او افزود: با توجه به جمعیت استان و کمبود‌های منابع آب یکی از راهکار‌های مقابله با خشکسالی و کم آبی احداث گلخانه‌ها می‌باشد، زیرا راندمان آب در گلخانه‌ها ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و قیمت محصول تا ۲.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند و شغل بسیار خوبی ایجاد می‌شود.

معاون جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را از جمله اهداء مجوز؛ تامین منابع مالی، رفع موانع بین متقاضیان و شرکت‌های خدمات دهند، مثل: گاز، برق و سازمان آب انجام خواهد داد و یکی از سیاست‌های اصلی ما در معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی توسعه گلخانه هاست.

ساربان بیان کرد: در سالی که مجموعه شهرک گلخانه‌ای تاسیس شد؛ هدف استفاده از نیروی فارغ التحصیل بخش کشاورزی بود که تجربه موفقی در کشور نبود به این جهت اینکه کار قرار بود در ۱۰ مجتمع کار شروع شود و ۱۶۹ هکتار قرار ود گلخانه ایجاد شود. اما حالا حدود ۱۴ هکتار ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید



او تصریح کرد: در تربت حیدریه آب توسط دولت خریداری شده است و زمین از منابع ملی گرفته شده است. به جهت تامین از مسیر صعب العبور، هزینه سنگینی را می‌طلبید. در این سال‌ها با توجه به کمبود بودجه گاز مجموعه اجرا نشد، اخیرا به این دلیل که دولت زیرساخت مالی برای تامین گاز را ندارد با عقد تفاهم نامه‌ای این مجموعه به شرکت شهرک‌های کشاورزی برای سرمایه گذاری واگذار شود تا امکانات لازم به مجموعه گلخانه‌ای تربت حیدریه فراهم گردد. اما از طرفی، چون ابتدا قرار بر استفاده از تحصیلکرده‌های بخش کشاورزی بود؛ تعداد زیادی از این عزیزان متاسفانه جذب بدنه دولت شدند و حالا نمی‌توانند واحد گلخانه‌ای در شهرستان تربت حیدریه داشته باشند.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: ۱۱ مجتمع گلخانه‌ای با هدف کار برای فارغ التحصیلان کشاورزی در خراسان رضوی تعریف شد که یکی از آن‌ها در تربت حیدریه جانمائی شده است در این شهر حدود ۴۰ هکتار زمین داریم، اما آبی که در اختیار داریم از ظرفیت ۲۰ هکتار می‌شود، استفاده کرد که هنوز البته راه اندازی نشده است و معذوریت عدم راه اندازی آن مربوط بحث گاز و برق است.

انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.