پور فتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کارایی نداشتن تحقیقات دانشگاه‌ها متناسب با مشکلات امروزی

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: تحقیقاتی که هم اکنون در دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود تناسبی با مشکلات امروزی ندارد.

مهدی پورفتح، معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می‌دهیم تا حدود زیادی معطوف به مسائل مطرح شده در سطح جهان است که در گذشته رفع شده اند و هم اکنون کارایی ندارند.

او افزود: خیلی از مسائل رفع شده در جهان مربوطه به گذشته بوده و در حوزه علم و فناوری جای می‌گیرند. در کشور ما از آن جایی که علم و صنعت با یک دیگر فاصله دارند شاید تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم مورد نیاز صنعت جامعه ایرانی نباشد.

پورفتح تصریح کرد: شاید این انتقاد وجود داشته باشد که چرا بیشتر تحقیقات دانشگاهی ما معطوف به مسائل بین المللی است؟ در واقع خیلی از مسائل داخلی ما در سطح دنیا امروزی نیستند و در گذشته رفع مشکل شده اند.

او با بیان اینکه خیلی از مسائل و چالش‌های صنعت خودروسازی ما نیاز به تحقیقات ندارند و در گذشته رفع مشکل شده اند، تاکید کرد: در همه دنیا مسائلی مانند خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و خودرو‌های سبز موضوع مورد تحقیق همه دانشگاه‌های جهان است که در آن فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند، اما در ایران چنین موضوعی مطرح نیست.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران اضافه کرد: در حال حاضر پژوهش در خودروسازی ایران به میزان قابل توجه جدی گرفته نشده و به بلوغ کافی نرسیده است و افراد علاقه زیادی به فعالیت در آن ندارند و خیلی از چالش‌های آن مربوط به چند دهه پیش است که هم اکنون کارایی ندارد.

پور فتح گفت: از آن جایی که در بیشتر مسائل روز دنیا عقب مانده ایم بنابراین شاید تحقیقاتی که در این حوزه انجام می‌دهیم کارساز نباشند و به همین علت نمی‌توانیم به اندازه کافی فعالیت خوبی از خود به نمایش بگذاریم چرا که مشکلات آن در گذشته رفع شده است و هم اکنون به تکنسینی ماهر برای اجرا احتیاج دارد.

او ادامه داد: حوزه‌هایی هم هستند که متناسب با نیاز‌های بومی باید به رفع مسائل آن اقدام کرد، به عنوان مثال در مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی باید نگاه بیشتری به داخل، مسائل محیطی و زیستی داشته باشیم و باید روی این زمینه تمرکز خود را افزایش دهیم.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حوزه‌های علوم انسانی و محیط زیستی خیلی باید بیشتر به نیاز‌های فعلی کشور توجه کنیم و راه حل‌های آن را برای رفع چالش در نظر بگیریم.

پورفتح اظهار کرد: اصلاحاتی در حال انجام است تا دانشگاه‌ها بتوانند متناسب با نیاز‌های جامعه فعالیت‌های تحقیقاتی انجام دهند و این موضوع باید به صورت دو جانبه انجام شود یعنی کسانی که در راس امور هستند از دانشجویان، استادان، پایان نامه‌ها به خوبی حمایت کنند تا آن‌ها هم بتوانند فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را به خوبی انجام دهند.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در پایان گفت: در انجام فعالیت‌های پژوهشی به نسبت دهه‌های گذشته پیشرفت کرده ایم و باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم و در حال حاضر تا مقصد اصلی فاصله زیادی داریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
اگه دانشجوهای فداکاری داشتیم که الان تو مریخ آپارتمان سازی میکردیم