موانع پیش روی صدور مجوز کسب و کار / مصوبات هیات مقررات زدایی ضمانت اجرایی ندارند

رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار گفت: مصوبات هیات مقررات زدایی ضمانت اجرایی لازم را ندارند و برخی دستگاه ها در برابر اجرای آن‌ها مقاومت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت فضای کسب و کار در کشور تصریح کرد: حدود ۱۲ سال است که به دنبال تسهیل در صدور مجوز‌ها هستیم، اما محقق نشده و هربار موانع متعددی به دنبال وضع قوانین جدید، ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: ۱۰ سال است از دولت خواهش می کنیم هر مانعی از نظر قانونی وجود دارد، در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد تا ما قانون را اصلاح و موانع را رفع کنیم. به دولت گفته ایم که مقررات زدایی با شما و  قانون زدایی با ما،  اما تاکنون اقدام مناسبی در این بخش صورت نگرفته است.

او ادامه داد: با نشستن در دفتر کار و  ارائه آمار و جدول، فضای کسب و کار بهبود نمی یابد. موانع در صدور مجوزهای کسب و کار زیاد است. به طور مثال در بخش صنعت، یک  کارخانه سیمان از بانکی وام گرفته و تمام اقساط را پرداخت کرده،  اما اختلاف حساب بین بانک مرکزی و آن بانک،   مشکلاتی برای این واحد ایجاد کرده است.

نماینده مجلس تصریح کرد:  پراکندگی و تعدد دستگاه های دخیل در حوزه صدور مجوز کسب و کار زیاد است و به همین دلیل اختیارات به هیات مقررات زدایی داده شده است و اگر این میزان اختیارات از نظر آن ها کافی نیست باید اعلام کنند و  لایحه ای به مجلس بدهند که ما آن را قانون کنیم.

او ادامه داد: هیات مقررات زدایی باید صدور مجوز را تسهیل کند، اگر اختیارات کافی را ندارد یا قانون ایراد دارد، لایجه بدهد تا ما اقدام کنیم اما متاسفانه  دولت در ارائه لوایح در بخش کسب و کار تنبل عمل می کند. بارها اعلام کرده ایم هر قانون مزاحم کسب و کار است به ما بگویید تا  آن را حذف کنیم.

مقاومت معاونت امور دام در اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی

در ادامه برنامه علی فیروزی رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد تصریح کرد: برخی بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی مثل معاونت امور دام برای صدور مجوز طیور، در برابر اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی مقاومت می‌کنند و ما اختیار لازم برای اجرایی شدن مصوبات را نداریم.

او گفت: مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها که از مهم‌ترین موانع تولید است، موجب شد وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد بگیرد.
 
رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: برخی بخش های وزارت جهاد کشاورزی مثل معاونت امور دام برای صدور مجوز طیور، برابر مصوبات هیات مقررات زدایی مقاومت می کنند.
 
او با اشاره به متن قانون و تعیین وقت هیات مقررات زدایی برای حذف مجوز‌های زاید تولید گفت: تاکنون ۸۷۸ مجوز بصورت کامل شناسایی شده و در دبیر خانه مقررات زدایی بررسی شده اند.
 
فیروزی با اشاره به صحبت وزیر اقتصاد در جلسه (سه شنبه) مجلس مبنی بر کاهش زمان صدور مجوز کسب از ۱۰۰ روز به ۷ روز گفت: سوال امروز مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اجرای ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ضرورت شفافیت و بهبود مجوز‌های کسب و کار بود.

او افوزد: در دو سال گذشته دریافت مجوز برای فعالان بخش خصوصی به تعداد ۴۰۰ مجوز کاهش پیدا کرده است لذا باید گفت وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود فضای کسب و کار اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

فیروزی گفت: در عمل وزارت اقتصاد و دارایی زمان ثبت شرکت ها را از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت تقلیل داده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کسب و کار ، صدور مجوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار