زوایای پنهان بازگشت خانواده‌های داعشی به عراق

مسئولان وزارت مهاجرت عراق به تشریح زوایای بازگشت خانواده‌های داعشی از اردوگاه «الهول» سوریه به عراق پرداختند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «کریم النوری» معاون وزیر مهاجرت و امور آوارگان عراق در بغداد گفت: وزارت مهاجرت عراق وزارتخانه مسئول امر اسکان آوارگان و ارائه خدمات اساسی به آنهاست. این امر پس از دستورات از دولت انجام می‌شود.

النوری با اشاره به اینکه این وزارتخانه در پرونده‌های امنیتی ورود نمی‌کند درعین حال تاکید کرد: همه خانواده‌هایی که از اردوگاه «الهول» سوریه به اردوگاه «الجدعه» در موصل منتقل شده‌اند از سوی نهاد‌های امنیتی که مسئول نظارت دقیق بر پرونده امنیتی این خانواده‌ها هستند، بازبینی دقیق شده‌اند و هیچ خطری از بابت این خانواده‌ها در عراق وجود ندارد.

وی در این باره افزود: وجود کودکان عراقی دو ساله یا بیشتر در اردوگاه «الهول»، خطری واقعی است و این نگرانی از بابت اینکه این کودکان در دستان داعش بیفتند، وجود دارد و این به مثابه فاجعه برای آینده عراق محسوب می‌شود.

النوری بیان کرد: انتقال برخی خانواده‌های عناصر داعشی از سوریه به عراق، بحث و جدل زیادی را در محافل سیاسی و اجتماعی عراق به وجود آورد به این اعتبار که وجود این خانواده‌های داعشی در اراضی عراقی خطری بزرگ محسوب می‌شود و گواهی دهنده بازگشت داعش به عراق در آینده است.

از سوی دیگر «علی عباس» سخنگوی وزارت مهاجرت و امور آوارگان عراق هم گفت: اردوگاه «الهول» شمار زیادی از آوارگان عراقی را پس از سیطره داعش بر استان نینوا و بخش زیادی از عراق در خود جا داد. شماری از این آوارگان پس از آزادسازی نینوا و بیرون راندن داعش بازگشتند، اما این روند به علت کمبود منابع مالی و شیوع کرونا متوقف شد.

وی افزود: در این دوره خانواده‌هایی در مرکز داعش در منطقه «الباغوز» در نزدیکی دیرالزور سوریه وجود داشتند که از سوی نیرو‌های ائتلاف آمریکایی به اردوگاه الهول سوریه منتقل شدند.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق اخیرا از جامعه جهانی خواست که راهکار عملی و نهایی برای پرونده اردوگاه الهول با مشارکت بین المللی بیابد، زیرا تروریست‌هایی از همه ملیت‌ها در آن هستند. وی ادامه فعالیت اردوگاه الهول را به مثابه بمب ساعتی به علت وجود بیست هزار کودک عراقی دانسته و اعلام کرد که آن‌ها داعشی‌هایی خواهند شد که خطری برای عراق و منطقه اگر همه در راستای حل این مشکل حرکت نکنند، خواهند بود.

عباس در ادامه با اشاره به اینکه اراده بین المللی ایجاب می‌کند که کشور‌هایی که اتباعشان در این اردوگاه است آن‌ها را بیرون ببرند، گفت: ما ملزم به آوردن عراقی‌ها هستیم همانطور که روس‌ها و قفقازی‌ها اتباع خود را خارج کردند. روند آوردن آن‌ها به عراق به علت اوضاع امنیتی در عراق به تعویق افتاد، اما هم اکنون ما به دنبال بازگرداندن آن‌ها به عراق هستیم.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های امنیتی مامور این پرونده شدند از سه ماه قبل با عناوین مختلف در این راستا حرکت می‌کنند و ۵۰۰ خانواده مهیا انتقال به عراق شدند و این خانواده‌ها که انتخاب شده‌اند در میان آن‌ها داعشی وجود ندارد و از بابت پرونده و سوابق امنیتی آن‌ها تایید لازم حاصل شده است هرچند که بیشتر آن‌ها را زنان، کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند. این خانواده‌ها در معرض باج گیری از سوی شبه نظامیان قسد قرار گرفته‌اند.

اردوگاه الهول در سوریه ۲۹ هزار خانواده را بیشتر آن‌ها را خانواده‌های عراقی تشکیل می‌دهند و در میان آن‌ها بیست هزار کودک عراقی هستند، تشکیل می‌دهند. بیشتر آن‌ها خانواده‌های داعشی هستند که پس از سال ۲۰۱۷ به دنبال آزادسازی موصل و دیگر مناطق عراق از لوث داعش، فرار کرده‌اند. نیرو‌های عراقی شهر موصل را به طور کامل از لوث داعش در دهم جولای ۲۰۱۷ آزاد کردند و بغداد در پایان سال ۲۰۱۷ از پاکسازی همه استان‌های عراق از لوث داعش خبر داد.

سخنگوی وزارت مهاجرت و امور آوارگان عراق اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره گریختن هفت خانواده را کاملا مغرضانه و بی اساس توصیف کرد و گفت که ۹۴ خانواده‌ای که منتقل شده‌اند همگی هم اکنون در اردوگاه «الجدعه» در موصل هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.