ابطال ۱۳ پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری در کرمان

مدیر کل استاندارد استان کرمان گفت: طی سه ماهه اول امسال ۱۳ پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری در صنایع مختلف استان باطل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  اسماعیل عاقلی، مدیر کل استاندارد استان کرمان گفت:در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ پس از بازدید و بررسی کارشناسان این اداره کل از آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی همکار زیر پوشش، ۱۰ مورد گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار تمدید شده است.

اسماعیل عاقلی بااشاره به اینکه تعداد کل گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های همکار در این مقطع ۵۲ مورد است افزود: همچنین در این بازه زمانی در زمینه شرکت‌های بازرسی گواهینامه تایید صلاحیت ۱ شرکت بازرسی تمدید شده است.

او همچنین گفت: ۳۹۰ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی زیر پوشش و ۱۰۴ مورد نمونه برداری کارشناسان اداره کل استاندارد استان کرمان از واحد‌های تولیدی استان در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

 مدیر کل استاندارد استان کرمان تصریح کرد: در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۹۰ مورد بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی، در صنایع شیمیایی، غذایی، ساختمانی، بسته بندی و سلولزی، برق و الکترونیک، انگ فلزات گرانبها، انجام شده است که در این بازرسی‌ها بر اساس استاندارد‌های ملی مربوطه وضعیت بهداشتی، فنی، خط تولید انبار‌های مواد اولیه و محصول نهایی و آزمایشگاه‌ها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است.

عاقلی گفت: همچنین تعداد ۱۰۴ مورد نمونه برداری از واحد‌های تولیدی زیر پوشش اداره کل (از گروه صنایع نساجی - بسته بتدی - شیمیایی - برق و الکترونیک - خودرو و نیرو محرکه - ساختمانی و معدنی - ایمنی و سلامت و فلزات گرانبها) انجام و مورد آزمون قرار گرفته است.

او افزود: در این بازه زمانی تعداد ۵۹۰ آزمون نمونه از مراکز تولیدی سطح استان انجام شده و تعداد ۱۷۲ گواهینامه ایمنی آسانسور کششی و تاییدیه آسانسور هیدرولیک از این اداره کل صادر شده است.

عاقلی ادامه داد: همچنین دراین مدت تعداد ۲۴۴ درخواست استانداردسازی آسانسور‌های کششی و هیدرولیک در این اداره کل ثبت شده است که پس از تشکیل و تکمیل پرونده و بازرسی و ارزیابی‌های صورت گرفته از آسانسور‌های آماده ارزیابی تعداد ۱۷۲ مورد گواهی ایمنی آسانسور کششی و تاییدیه آسانسور هیدرولیک صادر شده است.

مدیر کل استاندارد استان کرمان گفت: به منظور صیانت از حقوق شهروندی و جلوگیری ازکم فروشی در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ استاندارد سازی وسایل سنجش چرخدار جاده‌ای (باسکول ها) در سطح استان کرمان اجرا شد و بازرسان شرکت مجری با مراجعه و انجام آزمون‌های دوره‌ای وسایل سنجش باسکول متحرک اقدام و با نصب برچسب‌های مخصوص استاندارد صحت عملکرد وسایل سنجش را مورد تایید قرار دادند.

او افزود: به همین منظور تعداد ۱۲۸ وسیله سنجش مورد استفاده تایید و تعداد ۲۴ پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری و تشویقی در صنعت بسته بندی و ساختمانی، غذایی و شیمیایی پس از بازدید، بازرسی، نمونه برداری و آزمون و اعلام نتایج توسط اداره کل استاندارد استان کرمان صادر شد.

عاقلی گفت: در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری درصنعت ساختمانی غذایی و شیمیایی صادر و تعداد ۲۱ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری و تشویقی در صنعت بسته بندی - مصالح ساختمانی و صنایع غذایی تمدید شد.

او  افزود: در این بازه زمانی به دلیل اقدام نکردن واحد‌های تولیدی در رفع نواقص در فرآورده تولیدی و مطابقت نداشتن با استاندارد‌های ملی مربوطه، تعداد ۱۳ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد اجباری در صنایع مختلف ابطال و ۱۷ مورد پروانه کاربرد نشان استاندارد در صنایع غذایی، ساختمانی، شیمیایی به دلیل مطابقت نداشتن محصول با استاندارد‌های ملی تا زمان رفع نقص به حالت تعلیق درآمد.

عاقلی در ادامه اظهار داشت:در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵ جلسه کمیته تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت در اداره کل استاندارد استان کرمان برگزار شد که تعداد ۵ جلسه آن مربوط به کمیته تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت برای کنترل حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی بوده است.

او اظهار داشت: همچنین نتیجه این جلسات پس از بررسی مدارک و مستندات موجود منجر به صدور ۳۸ پروانه تایید صلاحیت برای مدیران کنترل کیفیت بوده که از این تعداد تعداد ۲۱ پروانه تایید صلاحیت آن مربوط به مدیران کنترل کیفیت برای حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی بوده است.

مدیر کل استاندارد استان کرمات گفت: همچنین تعداد ۲۶ پروانه تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت واحد‌های تولیدی تمدید شد که در این بازه زمانی تعداد ۸ جلسه کار گروه ماده ۷ برگزار و پس از بررسی‌های به عمل آمده منجر به اعلام ۵ تذکر ۷ اخطار به مدیران کنترل کیفیت و ابطال ۱۷ پروانه تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت شد.

او تصریح کرد: همچنین به منظور اهمیت حفظ امنیت و سلامت کودکان در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۶ مورد بازرسی از تجهیزات وسایل بازی در زمین‌های بازی و پارک‌ها و شهربازی‌ها انجام شده است که ۳۴ مورد آن توسط شرکت‌های بازرسی همکار اداره کل و ۴۲ مورد بازرسی به همت کارشناسان اداره کل انجام شده است که نتیجه این بازرسی‌های کارشناسی منجر به تذکر، اخطار و تمدید مجوز در صورت نیاز بوده است.

مدیرکل استاندارد استان کرمان گفت: در صورتی که کالای مشمول استاندارد اجباری با نشان استاندارد مشکلی داشته باشد، خریدار می‌تواند از طریق سایت سازمان ملی استاندارد یا اداره کل استاندارد یا تماس با شماره ۱۵۱۷ شکایت خود را مطرح کند.

اسماعیل عاقلی افزود: شهروندان در هنگام خرید می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی درج شده زیر نشان استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از صحت علامت استاندارد و کیفیت محصول خریداری شده مطمئن شوند.

او تصریح کرد: همچنین در صورت غیراستاندارد بودن کالای خریداری شده نیز امکان شکایت وجود دارد و شهروندان می‌توانند شکایات خود را در زمینه کالا‌هایی که مشمول استاندارد اجباری هستند، اما کیفیت لازم را ندارند یا هر مشکل دیگری در این محصولات وجود دارد، از طریق سایت سازمان ملی استاندارد یا اداره کل استاندارد یا تماس با شماره - ۱۵۱۷ و ۳۳۲۱۱۷۶۳ اداره حقوقی و پاسخگویی به شکایات و ۳۳۲۱۱۷۶۱ روابط عمومی اداره کل شکایت خود را مطرح کنند.

عاقلی افزود: البته در مواردی ممکن است شکایت اصلا" مورد قبول واقع نشود چرا که مثلا در برخی موارد علت خراب شدن یک ماده غذایی ممکن است مربوط به شیوه نگهداری اشتباه آن باشد، نه مطابقت نداشتن محصول با استاندارد‌های ملی ایران که باید به این نکته توجه کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار