انتقاد چین از آمریکا به دلیل خروج شتابزده از افغانستان

وزیر خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن خود اعلام کرد "خروج شتابزده" آمریکا از افغانستان تاثیرات منفی جدی بر منطقه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین ضمن انتقاد از خروج آمریکا در مدت زمانی کوتاه از افغانستان این اقدام را "شتابزده" و "بر هم زننده ثبات منطقه" خواند، اما در مقابل متعهد شد برای ارتقای ثبات در این کشور با واشنگتن همکاری کند.

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی، همتای چینی خود درباره وضعیت امنیتی منطقه و تلاش دو کشور برای ارتقای امنیت و ثبات در افغانستان با یکدیگر گفتگو کرده اند.

براساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، وانگ یی در این گفتگو خطاب به وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: واقعیت‌های موجود در افغانستان ثابت کرد نمی‌توان یک مدل خارجی را به طور خودسرانه در کشوری با فرهنگ و تاریخ متفاوت تحمیل کرد.

وانگ یی ادامه داد: توسل به زور و ادوات نظامی برای حل مشکلات فقط موجب تشدید آن می‌شود. درسی که آمریکا در افغانستان گرفت مستلزم تامل جدی در بُعد جهانی است. چین حاضر است با واشنگتن همکاری کند تا از وقوع یک جنگ داخلی جدید یا یک فاجعه انسانی در افغانستان در پی خروج شتابزده نیرو‌های آمریکایی جلوگیری کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در قبال پکن تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند از یک سو مدام به دنبال مهار و سرکوب چین و آسیب رساندن به منافع و حقوق مشروع این کشور باشد و از سوی دیگر به ارتباط و همکاری با این کشور امیدوار باشد.

وی همچنین از آمریکا به دلیل حذف جنبش افراطی ترکستان شرقی از لیست گروه‌های تروریستی انتقاد کرد و گفت: این رویکرد، رویه دوگانه واشنگتن در مبارزه با تروریسم را به خوبی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار