در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

مدارس تا حصول اطمینان از ایمنی دانش‌آموزان بازگشایی نخواهد شد/تعطیلی نظام آموزشی به هیچ وجه قابل قبول نیست

مدیران حوزه آموزش مجلس و وزارت آموزش و پرورش از ضعف‌های موجود در سیستم آموزشی و الزام واکسیناسیون دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس سخن گفتند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس در برنامه «به وقت ایران» درباره بازگشایی مدارس توضیحاتی دادند.

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش هم برای فعالیت‌های حضوری و هم برای فعالیت‌های غیرحضوری برنامه دارد. این برنامه ها شامل فعالیت ۱۱۰ هزار واحد آموزشی از جمعیت دانش‌آموزی در روستا‌ها و شهر‌ها و پایه‌های تحصیلی مختلف متناسب با شرایط مدرسه‌ها و جغرافیا‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحضات مختلف بر اساس اصول مشخص صورت می‌گیرد، گفت: سلامت دانش‌آوزان، معلمان و کادر مدرسه و خانواده‌ها بر همه چیز تقدم دارد به گونه‌ای که تا از ایمنی دانش‌آموزان اطمینان حاصل نشود، مدارس باز نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوز اول واکسیناسیون برای معلمان سراسر کشور انجام شده است، تصریح کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق دوز دوم در حال اجراست همچنین کادر مدرسه و رانندگان سرویس واکسینه شده و می‌شوند.

کمرئی افزود: در حال حاضر نگرانی نسبت به خانواده دانش‌آموزان وجود دارد که البته به تدریج بر اساس گروه‌های سنی اعلام شده واکسینه می‌شوند و اگر این امر به کندی پیش برود، برنامه‌های در این زمینه پیش‌بینی شده است.

او یادآوری کرد: اگرچه سال گذشته آموزش از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد پیگیری شد، اما به هیچ وجه آموزش مجازی و از راه دور جایگزین معلم و رابطه معلم و دانش آموز نمی‌شود و قطعا کیفیت آموزش تحت تاثیر قرار گرفت که افت میانگین در نمره دانش‌آموزان یکی از نشانه‌های آن است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با تعطیلی مدارس فرآیند تربیتی هم کاملا متوقف شده بود. باید بر این نکته تاکید کرد که هیچ چیز جایگزین مدرسه و نقش معلم در آموزش نمی‌شود.

کمرئی تاکید کرد: متاسفانه افرادی که در نقاط دوردست عشایری و روستایی زندگی می‌کنند، سال تحصیلی گذشته محرومیت بالایی داشتند و امسال شروع فعالیت‌های حضوری مدارس این گروه در اولویت ما قرار دارد چراکه جهت‌گیری عدالت محورانه ایجاب می‌کند از نقطه‌ای شروع کنیم که بیشتر آسیب را دیده است.

او با بیان اینکه نیاز است آموزش و پرورش به این گروه توجه کند، تاکید کرد: از اول مهر آموزش روستایی و عشایر را که تعداشان زیاد نیست و تنها ۷.۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، به تدریج آغاز می‌کنیم. رعایت فاصله‌گذاری در این گروه شدنی است چراکه جمعیت‌شان کم است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: الگو‌های بازگشایی را از ماه‌ها پیش مدون و آماده کرده‌ایم و اینگونه نیست که قریب به ۱۴ میلیون دانش‌آموز را بدون توجه به پروسه ایمن‌سازی راهی مدرسه کنیم. بازگشایی‌های به تدریج اتفاق می‌افتد و برای این اتفاق ارزیابی‌های دقیقی صورت می‌گیرد.

برنامه به وقت ایران

چاره‌ای جز زندگی با کرونا نداریم

مهدی اسماعیلی، ریس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جامعه و مسئولان مدیریت کرونا در نظام آموزشی کشور است، گفت: نظام آموزشی همه جهان به هم ریخته و مهار قضیه زمان‌بر است، اما باید به عنوان یک اصل بپذیریم که چاره‌ای جز زندگی با کرونا نداریم چراکه بنا به گفته برخی از صاحبنظران ممکن است ماندگار شود.

او ادامه داد: باید وضع را مدیریت کنیم، اما تعطیلی نظام آموزشی به هیچ وجه قابل قبول نیست چراکه خسارت‌های بعضا جبران‌ناپذیری در پی دارد؛ برای مثال متاسفانه ۳.۵ میلیون نفر به سامانه آموزش آنلاین دسترسی ندارند. آن چیزی که مهم است تعطیلی را باید حل و چرخه نظام آموزشی را بچرخانیم.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: بسیاری از پدران و مادران علاوه بر آنکه نگران سلامتی فرزندانشان هستند، نگران تحصیل آن‌ها نیز هستند پس ما با ۲ مسئله مهم روبه‌رو هستیم اول آنکه چه کنیم سلامت جامعه به خطر نیفتد و دوم آنکه نظام آموزشی ادامه‌دار باشد.

اسماعیلی افزود: ما می‌دانستیم که روستاهایمان زیرساخت ندارد، اما امکانات را آنجا نبردیم در صورتی که باید این اتفاق رخ می‌داد و حال که نیفتاده عدالت آموزشی‌مان زیر سوال رفته است.

او  بیان کرد: آغاز فعالیت رسمی مدارس از اول مهر است، اما این به معنی این نیست که همه دانش‌آموزان اول مهر در مدرسه حاضر شوند، بلکه اول باید کرونا را کنترل کرد و دوم آنکه واکسیناسیون به اندازه کافی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۰۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۰
واقعا دیگه شورش رو درآوردن و هرکسی یه چیزی میگه و مردم هم بلاتکلیف !! بارها و بارها درهمین سایت خبری خوندم که ؛ بازگشائی مدارس (حضوری) از اول مهر قطعی است.
خب واقعا این یعنی چه ؟؟! یه با اونطوری میگن یه بار اینطوری !! این مسئولین چرا باهم هماهنگ نیستند ؟! خب اگه همت نمیکنید یه جلسه بگذارید در این خصوص ، همت کنید باهم تلفنی و تو رختخواب باهم لااقل هماهنگ کنید که مردم تکلیف بچه هاشونا بدونند! این خبرهای ضد و نقیض اصلا باعث میشه مردم به حرفهای مسئولین اصلا توجه نکنند و دیگه اینکه چون خبر اینجا دراین سایت داده میشه ، بعضی فکر میکنند مشکل از این سایته که خبرهاش ضد ونقیضه ! درصورتی که این سایت فقط نظر و حرفهای مسئولین و خبرها رو منعکس میکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
شنونده باید عاقل باشد. اول مهر که 5شنبه است و مدارس 5شنبه ها تعطیلند.