چرا انتخابات پارلمان مهم‌ترین رویداد سیاسی عراق است؟ / زنان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها چند کرسی در پارلمان دارند؟

پنجمین انتخابات پارلمان عراق که مهم‌ترین رویداد سیاسی این کشور نیز می‌باشد به صورت زودهنگام و با شرایط ویژه‌ای درحال برگزاری است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان پنجمین انتخابات پارلمان عراق بعد از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق این کشور امروز برای عموم مردم آغاز شده است. این انتخابات بعد از استعفای عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق به صورت زودهنگام برگزار می‌شود و به دلیل حساسیت‌هایی که دارد و تاثیری که بر ساختار سیاسی عراق می‌گذارد مهمترین رویداد سیاسی این کشور است. در ادامه به بررسی این انتخابات و چگونگی برگزاری آن می‌پردازیم.

چند نفر برای کرسی‌های پارلمان عراق رقابت می‌کنند؟

در انتخابات ۲۰۲۱ عراق ۳ هزار و ۲۴۳ نامزد، از جمله ۹۵۱ زن برای ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق رقابت خواهند کرد. از این تعداد تنها ۹ کرسی برای اقلیت‌ها شامل ۵ کرسی برای مسیحیان و یک کرسی برای ایزدی‌ها، یک کرسی برای صابئین، یک کرسی برای شبکی‌ها و یک کرسی هم برای کرد‌های فیلی است.

بغداد، پایتخت عراق با ۷۱ کرسی بیشترین سهم را در این میان داراست و بعد از آن به ترتیب نینوی با ۳۴، بصره با ۲۵، ذی‌قار با ۱۹، سلیمانیه با ۱۸، بابل ۱۷، اربیل ۱۶، الانبار ۱۵، دیالی ۱۴، کرکوک ۱۳، واسط ۱۲، دهوک۱۲، نجف۱۲، صلاح‌الدین ۱۲، کربلا ۱۱ ،  الدیوانیه با ۱۱، میسان با ۱۰ و المثنی با ۷ کرسی در رتبه‌های بعدی از قرار دارند.

عراق و رای گیری

مهمترین نامزد‌های این دوره از انتخابات

۱) محمد الحلبوسی

محمد الحلبوسی، رئیس فعلی پارلمان عراق نیز است. او ائتلاف پیشرفت را نیز رهبری می‌کند که دارای شانس زیای برای انتخاب شدن است. الحلبوسی موفق شده است در استان خود «الانبار» محبوبیت زیادی را کسب کند که ناظران پیش بینی کردند او تعداد آراء زیادی را در حوزه انتخابی استان‌های شمالی و غربی بدست می‌آورد.

۲) اسعد العیدانی
العیدانی فراماندار شهر نفت‌خیر و غنی بصره در جنوب عراق است. او سال‌های گذشته نیز در انتخابات پارلمان پیروز شده بود با وجود اعلام پیروزی  او از سوی کمیسیون انتخابات ، در جلسات پارلمان شرکت نکرد. العیدانی تصمیم گرفت همچنان استاندار بصره باقی بماند. او در ماه مه گذشته با سایر سیاستمداران عراقی از تشکیل یک ائتلاف با نام «طرح» برای شرکت در انتخابات عراق در سال ۲۰۲۱ خبر داد که به نظر می‌رسد شانس العیدانی به دلیل توانایی‌های مالی زیاد و نفوذ گسترده در بصره خوب است.

۳) خالد سلطان هاشم
خالد سلطان هاشم یکی از بحث‌برانگیزترین نامزد‌های این دوره است. زیرا او فرزند سلطان هاشم احمد، وزیر دفاع حکومت بعث عراق در رژیم صدام حسین است. او همراه با ائتلاف پروژه ملی عراق در این انتخابات شرکت کرده است. این ائتلاف توانسته است در استان نینوا واقع در شمال عراق محبوبیت زیادی را بدست بیاورد.

۴) حسین مونس
مونس نماینده جنبش کتائب حزب‌الله عراق در این انتخابات است. او پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ نامزد انتخابات پارلمان شده بود و توانست وارد پارلمان شود. انتظار می‌رود در این انتخابات نیز تعداد رای بسیاری بدست بیاورد و همچنان نماینده پارلمان عراق باقی بماند.


بیشتر بخوانید:


انتخابات عراق

برجسته‌ترین احزاب و نیرو‌های شرکت‌کننده در انتخابات ۲۰۲۱ عراق

با توجه به لیست ارائه شده از احزاب سیاسی برخی از این ائتلاف‌های نام گذشته خود را حفظ کرده‌اند و برخی با نام و اعضای جدید در این انتخابات شرکت می‌کنند. در بغداد و استان‌های مرکزی و جنوبی نیرو‌های سیاسی الحشد الشعبی با نام ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی، ائتلاف نیرو‌های دولتی به ریاست حیدر العبادی، جنبش حکیم با ریاست عمار حکیم و ائتلاف سائرون با ریاست مقتدی صدر حضور دارند.

در بغداد و استان‌های شمالی و غربی دو ائتلاف برجسته وجود دارد که یکی از آن‌ها با نام ائتلاف پیشرفت با ریاست محمد الحلبوسی و دیگر با نام ائتلاف عزم به ریاست خمیس الخنجر در انتخابات پارلمان شرکت کردند.

در اقلیم کردستان عراق نیز حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود البارزانی به ویژه در استان‌های اربیل و دهوک پیشتاز است، اما ائتلافی دیگر با نام اتحادیه میهنی کردستان نیز وجود دارد که در سلیمانیه حامیان بسیاری دارد.

عراق رای گیری

وقایعی درباره انتخابات ۲۰۲۱ عراق که برای اولین بار اتفاق می‌افتد

این انتخابات اولین انتخابات زودهنگام عراق بعد از سقوط رژیم صدام از اکتبر سال ۲۰۰۵ است. بر اساس قانون اساسی عراق انتخابات باید هر ۴ سال یکبار برگزار شود و تنها در صورتی امکان دارد انتخابات به صورت زودهنگام برگزار شود که پارلمان از قبل منحل شده باشد. پارلمان عراق نیز با استناد به این بند ۳ روز قبل از انتخابات منحل شد.

پارلمان عراق قبل از منحل شدن اعلام کرد به دلیل اینکه نمی‌تواند انتخابات در خارج از این کشور را مدیریت کند امسال در خارج از عراق انتخابات برگزار نخواهد شد.

این انتخابات همزمان با خروج نیرو‌های بیگانه از این کشور است و نکته قابل توجه این است که دوره تبلیغات انتخابات ۲۰۲۱ یکی از طولانی‌ترین دوران تبلیغات برای انتخابات عراق بود که ۹۰ روز به طول انجامید و تا یک روز قبل از شروع رای‌گیری نیز ادامه داشت. پیش از این مرسوم بود هر سازمان با ائتلاف یک ماه قبل از شروع رای‌گیری برای خود تبلیغات کند.

بر اساس اعلام منابع عراقی ۶۲ درصد مردم عراق حق رای دارند که نزدیک به ۳۰ میلیون از جمعیت عراق را شامل می‌شود. با این حال تنها ۱۴ میلیون از رای دهندگان کارت ملی هوشمند دارا هستند و باقی آن‌ها باید با با کارت ملی‌های قدیمی رای دهند که همین عامل موجب نگرانی هایی شده  است.

انتخابات پارلمان مهمترین رویداد سیاسی عراق است زیرا بعد از تشکیل این پارلمان نخست‌وزیر که باید از شیعیان باشد،  رئیس جمهور که باید از اقلیم کردستان باشد و رئیس پارلمان که باید از اهل سنت باشد را انتخاب کند.

در انتخابات ۲۰۲۱ عراق تعداد ۱۵۰ نیروی سازمان ملل، اتباع کشور‌های عربی و خارجی و ۷۰ ناظر اتحادیه اروپا نیز وجود دارند و با دقت این انتخابات را زیر نظر گرفتند. همچنین اتحادیه عرب، نقش مهمی در نظارت خواهد داشت و افزون بر آن حضور ۲۵ سازمان تخصصی در امور انتخابات قطعی است و هر سازمان تیم خود را اعزام کرده است. سازمان ملل همچنین در وب سایت مخصوص خود برای عراق و به طور ویژه برای شرکت مردم عراق در این انتخابات تبلیغ کرده و از حامیان آن حساب می‌شود.

تهیه و گردآوری: مینا عظیمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
چرا مردم فقط میخوان خاص باشن فقط به فکر اینن که چند تا خانم راهی پارلمان وشورا وکجا کجا میشن بابا خدا وکیلی ببینید چند تا ادم درست وارد میشن واز ادمای درست حمایت کنید نه دنبال اهداف خودتون حالا چه ایران چه عراق چه کجا وکجا
آخرین اخبار