اظهارات حمدوک و البرهان در مراسم امضای توافقنامه جدید سودان

طرف‌های درگیر در سودان به ریاست البرهان و حمدوک توافقنامه جدیدی را برای آینده سیاسی این کشور امضا کرده‌اند که مسیر دموکراسی را پیش رو داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، تلویزیون رسمی سودان با پوشش زنده مراسم امضای توافقنامه جدید میان دو طرف درگیر در سودان به ریاست «عبدالله حمدوک» رئیس‌ جمهور خلع شده و «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و عامل اصلی کودتای نظامی در سودان اعلام کرد: دو طرف متعهد می‌شوند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند و تأیید می‌کنند که سند قانون اساسی ۲۰۱۹ مرجع اصلی آن است.

حمدوک در این نشست گفت: امضای توافق، راه را برای رسیدگی به مسائل انتقال سیاسی باز می‌کند. این توافق به شکستن خفقان داخلی و خارجی و حفظ دستاورد‌های دو سال گذشته کمک خواهد کرد. ما همیشه می‌توانیم سودان را به مسیر درست بازگردانیم و هدف ما این است که خون مردم سودان را تلف نکنیم همچنین ما برای متحد کردن همه نیروهای سودانی با یک سیستم دموکراتیک مستحکم تلاش خواهیم کرد.

البرهان نیز در ادامه افزود: موضع امروز ما دفاع از انقلاب دسامبر است و این توافق پایه واقعی مرحله انتقالی است. صرف نظر از اینکه چه اختلافی بین ماست، ما سازگار و متحد رفتار خواهیم کرد و حمدوک نیز قابل اعتماد خواهد بود. ما خواهان ایجاد یک مشارکت واقعی با همه نیرو‌های ملی هستیم و نمی‌خواهیم کسی یا هیچ حزبی را در سودان مستثنی کنیم.

بنابر اعلام منابع سودانی این توافق آزادی زندانیان سیاسی و تلاش برای ایجاد ارتش یکپارچه سودان را تضمین می‌کند.

سودان از ۲۵ اکتبر که عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان اقدام به کودتای نظامی کرده و اکثر غیرنظامیان در قدرت را بازداشت و وضعیت فوق العاده اعلام کرد، شاهد تظاهرات‌هایی علیه ارتش و با درخواست بازگشت حکومت غیرنظامی به ویژه در خارطوم، پایتخت این کشور است. در همین حال منابع سودانی اعلام کردند که نظامیان سودان محدودیت‌های اعمال شده بر فعالیت عبدالله حمدوک پس از کودتای نظامی در خارطوم را امروز لغو کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار