کشف اولین شواهد راه رفتن خویشاوندان انسان روی دو پا

دانشمندان حداقل ۲ گونه هومینین متعلق به ۳.۶ میلیون سال پیش را در سایت Laetoli کشف کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از arstechnica، اولین شواهد راه رفتن خویشاوندان انسان روی دو پا از حدود ۷۰ ردپای به جای مانده از حداقل دو Australopithecus afarensis به دست آمده است. این گونه‌ها در حدود ۳.۶ میلیون سال پیش روی خاکستر آتشفشانی راه رفته اند. A. afarensis یک هومینین کوتاه قد با فک پایین برجسته بود. او به صورت عمودی راه می‌رفت و احتمال دارد مدتی را نیز در میان درختان سپری کرده باشد. معروف‌ترین عضو این گونه فسیل‌ لوسی است. این ردپا‌ها اولین بار در سال ۱۹۷۶ مشاهده شد. البته یک انسان‌شناس معتقد بود که این ردپا‌ها متعلق به یک خرس جوان است.

هومینین

تکنیک فتوگرامتری سه بعدی چیست؟

الیسون مک‌نات انسان‌شناس دانشگاه اوهایو و همکارانش ردپا‌ها را با دقت تمیز و با فتوگرامتری سه بعدی ثبت کردند. در این تکنیک با استفاده از چندین عکس دو بعدی از یک شیء آن را در فضای سه بعدی ترسیم می‌کنند. پس از اندازه گیری آثار و مقایسه آنها به این نتیجه رسیدند که رد پا‌ها متعلق به یک هومینین است؛ البته گونه‌ای متفاوت از لوسی و خویشاوندانش.

ردپای خویشاوندان انسان

نحوه حرکت هومینین 

ردپا‌ها سرنخ‌هایی در مورد نحوه حرکت فرد و ظاهر پا‌های گونه هومینین ارائه می‌دهند. به نظر می‌رسد برخلاف میمون‌ها، A. afarensis پایی سفت و شبیه پای انسان داشته است. به طور کلی، این طرح‌ها بیشتر شبیه پای شامپانزه‌ها هستند تا پای انسان‌ها. با این تفاوت که پاشنه شامپانزه‌ها خیلی پهن است. با وجود پا‌های شامپانزه مانندش، این انسان زاده مانند یک میمون راه نمی‌رفت.گام‌های شامپانزه‌ها پهن‌تر و کوتاه‌تر از قدم‌های انسان است. اما هومینین یک پا را از جلوی پای دیگر عبور می‌داد.

ردپاهای هومینین

ایده وجود گونه سوم هومینین همزمان با A. afarensis جالب به نظر می‌رسید. در سال ۱۹۷۸، afarensis تنها گونه انسان‌نما بود که فسیل‌هایش در سایت A پیدا شده بود. شواهد فسیلی نشان می‌دهد که سایر انسان‌های اولیه تقریباً همزمان با A. africanus و A. afarensis در آفریقا زندگی کرده اند. همچنین انسان اولیه دیگری به نام A. bahrelghazali با سه استخوان فک و یک دندان کشف شده بود.

گونه انسان نمای afarensis


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
البته اینام مثل میمونا فقط ظاهرشون شبیه ماست والا از نظر عقل و شعور در حد موش و سوسکن
آخرین اخبار