در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مقالات نباید تنها مبنای پیشرفت علمی کشور باشند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: مقالات علمی نباید تنها عامل پیشرفت علمی کشور باشند.

مهدی بهزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف  در  گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همیشه بین دانشگاه و صنعت و جامعه باید ارتباط مناسبی برقرار شود.

او افزود: هرچه مدیران صنعت و مدیران دانشگاه از هم دور باشند زنجیره جا نمی‌افتد؛ بنابراین باید صنعت و جامعه در برنامه‌های مختلف مشکلات خود را به دانشگاه‌ها ارائه دهند و آن‌ها هم توانمندی‌های خود را به اطلاع صنعت برسانند تا همکاری شکل بگیرد.

بهزاد تصریح کرد: همکاران ما در دانشگاه‌ها مقالاتی می‌نویسند که بیشتر بر مبنای تئوری است؛ بنابراین تا زمانی که تئوری مطالب در صنعت دیده نشود جایگاه علمی ارتقا پیدا نمی‌کند و لازم است تا مقاله نویسی در صورتی باشد که استادان دانشگاهی مشکلات صنایع را حل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: مرز‌های دانش را باید تا جایی پیش ببریم که مشکل گشای صنعت باشند. تا زمانی که حلقه مثلث صنعت، دکتری و دانشگاه حل نشود ممکن است رتبه علمی افزایش یابد، اما کاربرد آن در جامعه به روشنی دیده نخواهد شد.

بهزاد تاکید کرد: فعالیت‌های خوبی در زمینه‌های ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت به صورت زنجیره‌ای انجام می‌شود، ولی این فعالیت‌ها باید بسیار قوی‌تر باشند.

او گفت: متاسفانه ارتقای استادان به مقالات نوشته شده ارتباط دارد و زمانی که استادی می‌خواهد ترفیع بگیرد باید مقاله بنویسد نباید منتظر تاثیر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید مقالات علمی کاربردی شوند تا بتوانیم تاثیر دو سویه آن‌ها را شاهد باشیم. ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت و جامعه دیده می‌شود، ولی باید بیشتر ارتقا پیدا کند.

بهزاد با بیان اینکه دانشگاه‌ها و صنعت نباید چشم انتظار رفع مشکلات از سمت خارج باشند، تاکید کرد: دانشگاه‌ها و صنعت برای رفع مشکلات باید نگاه داخلی داشته باشند و تعداد زیادی دانشگاه خوب در سطح کشور داریم، وقتی در خارج از کشور به نخبگان علمی امکانات بهتری داده می‌شود، صد درصد آن‌ها مهاجرت می‌کنند، در حال حاضر صنعت ایران از دانشجو حمایت نمی‌کند و آن‌ها هم حقوقی دریافت نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نباید تنها مقالات مبنای پیشرفت علمی کشور باشند، بلکه کاربرد آن‌ها در صنعت هم باید مبنا باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار