چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی کند؟

سال های زیادیست بحث خصوصی سازی خودروسازان مطرح شده، اما اتفاق نیافتاده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - چندین سال است حرف از خصوصی سازی خودروسازان، بر سر زبان دولت و خودروسازان افتاده اما این اتفاق هرگز رخ نداده، گویی اصلا انگیزه جدی پشت ماجرا نبوده است اما با این حال، هر کدام از وزاری صنعت که سکانداری این وزارت خانه را به دوش گرفتند  از خصوصی سازی خودروسازان گفتند. 

در اوایل دهه هشتاد با توجه به عدم وجود موانع برای واردات خودرو، محصولات خارجی با قیمت و کیفیت مناسبی در داخل کشور ارائه می‌شد که این مسئله باعث ورود شوک به دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو شد و آن‌ها را وادار کرد تا محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند،  عرضه خودرو‌های جدیدی چون سمند، پارس، تندر، فیس لیفت‌های متعدد از خودروی پژو ۴۰۵ محصول همین دوران بودند.

اما بعد از ممنوعیت واردات، این دو خودروساز در سال‌های اخیر با تکیه بر چتر حمایتی دولت، نه تنها تلاشی برای عرضه محصولات جدید و با کیفیت بالاتر نکردند بلکه ضمن نگه داشتن خودرو‌های فوق‌العاده قدیمی در خط تولید خود که تمامی آن‌ها به قرن گذشته برمی‌گشت، اقدام به بالابردن شدید قیمت و کاهش کیفیت این محصولات و حذف آپشن‌های آنان کردند. 

عملکرد ضعیف خودروسازان، علت دولتی بودن آنهاست

کارشناسان خودرو علت این فعالیت خودروسازان را دولتی بودن این دو خودروساز می دانند چرا که دولت ها همیشه از آنها حمایت کردند و بسیاری از نقص های آنان را پوشاندند.

فاطمی امین از جمله وزرایی بود که در زمان رای اعتماد خود وعده خصوصی سازی خودروسازان را داد، وعده ای که بیش از  ۶ ماه از آن می گذرد و طبق گفته رئیس سازمان خصوصی سازی هنوز هیچ اقدامی در این خصوصی انجام نشده است. 

قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی می گوید: امکان واگذاری ۴۰ درصدی سهام خودروسازان وجود دارد. با توجه به حساسیتی که در مورد ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد باید دید، حاکمیت اراده به واگذاری این دو شرکت را خواهد داشت یا نه؟

فاطمی امین وزیر صمت معتقد است دولت نباید در خودروسازی بنگاه‌داری  کند.

وزیر صمت می گوید: برنامه خود را در این راستا (خروج دولت از خودروسازی) پیش می‌بریم، به نحوی که سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به صورت بلوکی و در اسرع وقت واگذار خواهد شد.

چرا دولت از خودروسازان خارج نمی شود؟

اما سوالی که پیش می آید چرا همیشه واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا انجام نمی شود و منفعت دولت در این کار چیست؟

وزیر صنعت می گوید: ترکیب هیات مدیره ایران خودرو براساس سهام‌ها مشخص شده است و به آرای این ترکیب خدشه‌ای وارد نیست که اگر مشکلی داشت، سازمان بورس ورود می‌کرد. با این حال با تعلق گرفتن دو صندلی به سازمان گسترش مخالف هستم چرا که حضور دولت در شرکت‌ها را زیبنده نمی‌دانم.

فاطمی امین درخصوص سهام‌های شرکت سایپا گفت: ۱۷ درصد سازمان گسترش، ۱۵.۶ درصد صندوق بازنشستگی فولاد و ۴۰ درصد خود سهام داری داریم که ترکیب هیات مدیره این شرکت نیز قانونی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود، با این حال به دنبال واگذاری سهام‌های دولت به صورت بلوکه به سرمایه گذاران هستیم، چرا که با حضور سرمایه داران خرد، مدیریت شرکت‌های خودروساز با مشکل مواجه می‌شود.

 نعمت بخش می گوید: دولت علاقه ندارد سهام خود را در خودروسازی ها بفروشد. اگر بخواهیم صنعت خودرو رشد کند باید خصوصی سازی واقعی صورت گیرد و دولت دست خود را از بنگاه داری کنار بکشد. در دنیا ثابت شده است دولت‌ها بنگاه دار خوبی نیستند و دولتی بودن منفعتی برای صنعت خودرو ندارد.

 رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره سهام شرکت‌های دولتی در سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: سهام دولت در شرکت ایران خودرو ۱۳ درصد و شرکت سایپا زیر ۱۰ درصد و بسیار کم است اما سهام های تودلی که دارند زیاد است.

صنعت خودروسازی به رغم تمام­ محدودیت­‌ها توانسته سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده ظرفیت صنعتی در این صنعت، توان قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان ایجاد شده است.

آنطور وزیر صنعت گفته است در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی زیاد است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد

کارشناسان صنعت خودرو می گویند از زمانی که مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد، مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بوده‌اند. اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکت‌ها ذیل اصل ۴۴ سبب شکوفایی اقتصادی شود، ولی با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکت­‌ها شد.

کارشناسان صنعت خودرو می گویند  برای واگذاری باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، معقول آن است، ابتدا پیامد واگذاری‌های قبلی مورد ارزیابی و تحلیل کارشناسی قرار بگیرد. شاید مهم‌ترین پیامد واگذاری‌های قبلی را بتوان هم‌نشینی هلدینگ‌های شبه‌دولتی، صندو‌های بازنشستگی، قطعه‌سازان و شرکت‌های زیرمجموعه خودروساز در فهرست سهام‌داران ایران خودرو سایپا دانست.

 بنابراین ورود به مسئله خصوصی‌سازی صنعت خودرو از نقطه تصمیم‌گیری حداکثری دولت در ازای مالکیت حداقلی از ایران خودرو و سایپا خطاست.

شجاعی کارشناس صنعت خودرو می گوید: بهتر است، دولت ابتدا شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان و سرمایه‌گذاران شبه‌دولتی را وادار به عقب‌نشینی و واگذاری سهام خودروسازی کند تا اولین پیام به بخش خصوصی توانمند در جهت حمایت واقعی از تولید مخابره شود.

 بزرگترین خطری که واگذاری بنگاه‌های صنعتی عظیمی همچون ایران خودرو و سایپا را تهدید می‌کند، اصرار و تعجیل بر این تصمیم به جهت پتانسیل قابل توجهشان در تأمین کسری بودجه دولت است. آن هم در شرایطی که صنعت خودروی ایران از مشکلاتی همچون ناتوانی تأمین بازار داخلی، صادرات مایل به صفر و بدهی و زیان انباشته قابل تأملی رنج می‌برد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۹:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
چقدر اگهی بس کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
مثل هپکو و نیشکر اهواز و یا پتروشیمی که به بخش خصوص داده شد بعد هم تعطیل شد خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اگه واگذار کنند با خودشون یا فامیلاشون بیک ملیاردم قیمت ازدم قسط با ده سال استراحت. مثل همه چیزایی که تاکنون واگذار کرده آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چون دولتمردان هنوز ازغارد ملت سیر نشده آند ولذا نه باشگاهای فوتبال.ونه سهام خودروسازان وووو بشخصی واگذارنخاهن کرد.حرامخاری اعتیاد اورست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سهام دولت جزئی است و اگر همین سهام را هم واگذار کند دیگر دولت هیچ کنترلی بر این ۲ شرکت نخواهد داشت و آنوقت است که سرمایه داران هر بلائی که بخواهند میتوانند سرملت بیاورند ، برای حل مشکل در این ۲ خودرو ساز باید کار کنان هر خودروساز یک شرکت تعاونی ایجاد کرده و سهام خود را جزو سرمایه شرکت تعاونی ثبت کنند واز این طریق وارد هیئت مدیره شده و حداقل یک صندلی آنرا تصاحب کنند و از این طریق ناظر و تصمیم گیر در هیئت مدیره شده و هیئت مدیره را از حالت حیاط خلوت مافیا خارج کنند
Iran (Islamic Republic of)
حبیب عبدالرحمانی
۱۷:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
باسلام وخسته نباشید یه گذارش تهیه کنید راجع به اینکه خودروسازها بااینکه خودرو را چندین برابر ارزش واقعیه آن می فروشند چرا مدام میگن کارخونه زیان میده پس اینهمه پولای باداورده کجامیره
Iran (Islamic Republic of)
حبیب عبدالرحمانی
۱۷:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
باسلام وخسته نباشید یه گذارش تهیه کنید راجع به اینکه خودروسازها بااینکه خودرو را چندین برابر ارزش واقعیه آن می فروشند چرا مدام میگن کارخونه زیان میده پس اینهمه پولای باداورده کجامیره
United States of America
ناشناس
۱۷:۲۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خودرو ها تولید میتوانند بسیار بهتر تولید شوند.
چون رقابت نیست و هر تولید شود توسط مصرف کنند به ناجار خرید میشود.
تنها اتومبیل هایی که در بازار چهانی هر سال وسایل ان کاهش و قیمت آن بالا میرود اتومبیل های داخلی است. (پنجره در عقب دستگیره ندارد) نمونه از موارد است.
اتومبیل سازان مانند کودکانی که در خانه فقط پیتزا میخورند و بازی ها کامپیوتری میکنند و تنبل شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
شما خودتون می دونید چرا طفره میری جیگر .منافع دولت در گران کردن ماشین است در پشت پرده ایران خودرو خود را مخفی کرده اید .بعد گناه را گردن ایراندخودرو انداختید.خجالت بکشید شرم اور است چقدر دروغ به این ملت می گویید .گند زدید به ملت و اینده جوانهایمان شما رفیق غافله و شریک دزدید .جناب وزیر تحمیلی صمت.جمع کن کاسه کوزه ات را.امیدوارم که ورشکست بشوند ایران خودرو وسایپای دزد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
انشای الله که خرج سرطان عزیزاشون کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
کیفیت یه بحث تکنولوژی هم بحث دیگه تو هردو چهل سال عقبن ، برای چندتا سوله که توش قطعات سرهم میشه که اینهمه بحث کارشناسی و مقاله نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۶:۲۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
یک نفس ای پیک سحری
بر سر کویش کن گذری
گو که ز حجرش به فغانم ، به فغانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اینها نون دونیشونه، دست بکشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
امروز مدیر سایپا مصاحبه کرده دانش بنیان میشویم حتما باید تذکر بدن کار کنین ، ادامه سخنان گوهر بار فرمودن واردات هنر نیست ، از چی میترسین اینهمه ادعا دارین که ، سی ساله پلتفرم پرایدو میندازین به مردم یه شبه میخوان متحول بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
نگران شدم مگه مشکلی پیش اومده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
واقعا چرااااا؟کسی هست که دلیلش ندونه؟شاید بخاطر احساس مسئولیتشون نسبت به مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
همیشه ه منافع عمومی فدای منافع ذینفعان میشود
Germany
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
شرکت فن‌گستران خودروی توسن که شرکتی دانش‌بنیان است با بکارگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف توانسته قوی‌ترین موتور برقی در ایران را تولید کند.

بیشتر سرعت این موتورسیکلت ۱۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر و قابلیت پیمایش از هشتاد تا ۲۴۰ کیلومتر را دارد. شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه و قدرت آن ۲۸ اسب بخار است.

موتورسیکلت‌های برقی در ایران وضعیت مناسبی از نظر قیمت و قدرت ندارند و معمولا از برندهای دست‌چندم چینی هستند و بسیار تکنولوژی قدیمی دارند.
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۴:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
من از باشگاه خبرنگاران جوان خواهش میکنم در مورد خودرو چیزی ننویسن پراید 180000000میلیون شده اینا تازه دارن از خصوصی سازی مینویسن بابا ایران خود رو سایپا دست دولت نیست مگه چرا می‌بره بالا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
کاملا مشخص است که دولتمردان دشمن واقعی مردم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
پشت پرده گرانی خودرو و کیفیت پایین خود دولت هست امیدواریم اقای ریسی تصمیم جدی بگیرند هم واردات خوردو ازاد بشند هم کیفیت خودرو بالا بره تا رقابت نباشه هیچ چیزی درس نمیشه باید رقابت باشه چرا باید قیمت تمام شده مثلا پراید که ۵۰ میلبون با نرخ دلار ۳۰ تومان هست در بازار سه برابر فروخته بشه یا ماشینهای خارجی با ده برابر قیمت به مردم‌ فروخته بشه پس دستهای پشت پرده دارند سودهای کلانی میخورند امیوارم روزی فردم متوجه بشند چقدر اینها به مردم دروغ گفتند و حق و ناحق کردند و ارابه مرگ‌تولید کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بهترین راه دزدی دولت از طریق خودرو هست خیلی قانون اگه شرکت خودرو سازی کشور خصوصی بود مثل سیب زمینی و پیاز و سنگ پا دولت همچین واردات میکرد که مثل سیب و پیازو و محصولات کشاورزی ایران خودرو و سایپا باید ماشیناشونا زیر خاک پنهان میکردن تا بوی تعفنشون را بپوشونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مرگ بر مافیاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
سید میلاد
۱۳:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خودرو پراید چرا ۱۸۰ میلیونه، چرا بی ام و ۲۰۱۸ در آلمان ۱۷۵ میلیونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اینجا ایران است وچرا معنی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
آخه آلمان دردی ونفاقودروغگوئی بلد نیستند .ولذا بعد ارجنک اول جهانی تا بیست سال کشور مخروبه روساختند وازهمه کشورها هم قویترشدن .وهمینطوربعدازجنگ دوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
واگذار کنین نکنین، قیمت میلیاردی کنین ، امضا طلایی بدین ، هرکاری باهم میکنین انجام بدین ، واردات با تعرفه پایین بدون محدودیت تعداد آزاد کنین ، هر روزی که میگذره مردم میفهم با این شعار حمایت تولید داخل چه رانتها پخش نشد و چه کلاهی سر مردم گذاشتن گرچه دیگه آگاهی بالا رفت و این فیلم هندیها جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فرض هم کنین واگذار کردن به خصولتی ها میدن که نفوذ دارن و میتونن تو تصمیمات بزرگ تاثیر بذارن مثلا واردات ، نمونه کرمان موتور ، فردا موتور ( وارد کننده قبلی کیا و هیوندای )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بخاطراینکه بودجه خودشونو دربیارن.
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۳:۰۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
بخاطر اینکه قدرت چند نفر دیگه بیشتر از دولت هست و اجازه واگذاری را نمی دهند
چرا ؟
چون با واگذای امکان استفاده حداکثر از رانت دیگه نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چون از اینجا خوب می شود دزدی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
تا یه عده این وسط دارن اختلاس میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
نمیخواد لج کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فقط واردات . وسلام ....چرا با جان مردم بازی میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی کند؟


چون منبع درآمد دولت همین خودروسازان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
شیر مادر نون پدر حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
نتیجه ۴۰ سال صعود خودرو سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
دست دولت پست این قضیه است که قیمت بالا میره مثل لشگری کشوری
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۲۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
با سلام : مسئولین پاسخگو باشند که چرا در عراق قیمت خودروهای ایرانی تقریبا یک دهم قیمت در ایران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
نه اینا شبیه خودرو ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
اون پس کی دزدی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی سازی تو ایران معنا نداره چون یه عده دزد و بی سروپا زمام رو دستشون میگیرن که هیچکس جلودارشون نیست مثل شرکت یا شرکتهای هواپیمایی یا برخی شرکتهای اولید کننده لوازم خانگی وووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
دولتی هیت که اینقدر قیمت هارو سرخود میبرن بالا وای وای به روزی که خصوصی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
مشکل اصلی انحصار است
Iran (Islamic Republic of)
hgff
۱۱:۳۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
حالا که همه برایشان روشن شد که اینها نمیتوانند باید به ساخت ماشین پلاستیکی بچها مانند هنگ گنگ باشند
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۱۱:۰۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
ما میگیم خودرو بی کیفیت و گرون نمیخواهیم سهامدار عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چرا میگید دولت ...بگید حکومت چرا سهام رو واگذار نمی کنه !!!بله
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۱:۰۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی بشه دیگه اگه جا زدن دولت پشتشونو نمی گیره و سفت و سخت جلو واردات رو نمی گیرن و نتیجش اینه که ملت خودروی خوب خارجی با قیمت خوب سوار میشن.
اما این شده مثل استقلال و پرسپولیس .چون نون خیلی از خصوصی شدنشون بریده میشه هیچ وقت خصوصی نمیشن.الان بخور بخوره تو ایران خودرو و سایپا اون هم از جیب مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چون دست مافیا کوتاهتر می شود و خودرو سازان امنیت شغلی نخواهند داشت و ضمنا پولهایی رد و بدل می شوند که خوشمزه هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
فساد خودروسازی نتیجه فساد است
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۰:۱۹ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
ما میگیم خر نمیخواهیم پالون خر عوض میشه !

خصوصی یا دولتی فرقی نمیکنه وضعیت تغییر نخواهد کرد
-
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
عملکرد ضعیف خودروسازان، علت دولتی بودن آنهاست !!! عجب پس شرکت خصوصی که خودروی تیگو را به 5 برابر قیمت تمام شده میفروشد چه ؟ مشکل این است که مافیا ها صنعت خودرو را قبضه کرده اند و دولت از پس آنها بر نمی آید و یا نمی خواهد که بر بیاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
تو این کشور هیچ روشی در اجرا درست در نمیاد خصوصی سازی چه بلایی سر بعضی از کارخونه ها اورد دولتیم که باشه هزارتا مشکل دیگه بوجود میاد مشکل جای دیگه ایه. افراد خاص، امضاهای طلایی، سفارشات شخصیتها، سهمیه ها ...... اگه تو کشور قانون اجرایی میشد اینهمه اوضاع تو همه زمینه ها خراب نبود
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۱ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
سهام خودروسازان واگذار هم بشه، انقدر شبکه شرکتای وابسته شون زیاده که فقط یه حلقه راحت تر فساد تشکیل میشه. مسأله نقاط تاریک قانون هست، اونا رفع بشه اقتصاد و صنعت دولتی یا خصوصی هرچی باشه محکوم به سالم شدنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
البته قانون در مورد پابرهنگان بخوبی اجراشده اما.گردن کلفتان آزادند ومصومیت مطلق دارند.قانون ه‍ه‍هههخخممنححح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
چرا دولت سهام خودروسازان را واگذار نمی کند؟ چون هر وقت کم میاره قیمت میبره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
خصوصی سازی بدتر هست چون انحصار وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
الان باید یک عمر پول جمع کنی بعد بری یه لگن بخری به پنج برابر قیمت جهانی
آخرین اخبار