کشف و شناسایی سه اثر تاریخی در تربت حیدریه

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی خراسان رضوی گفت: سه اثر تاریخی با ارزش محدوده شهر نسر تربت حیدریه کشف شد.

محمود طغرایی مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: در بررسی‌های پژوهشی و شناسایی محدوده شهر نسر تربت حیدریه، سه اثر تاریخی با ارزش کشف شد.

او افزود: در بررسی‌های باستان‌شناسی که به‌منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی منطقه نسر انجام شد، یک محوطه تاریخی با ارزش مربوط به دوران اشکانی کشف و مستندسازی شد.

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی  ادامه داد: هم‌چنین یک آب انبار تاریخی و یک محوطه تاریخی دیگر در محدوده شهر نسر تربت حیدریه شناسایی و مستندسازی شد.

طغرایی بیان کرد: منطقه نسر به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی علاوه بر وجود بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی شاخص، دارای میراث‌های ناملموس متعدی به‌ویژه در حوزه آیین و رسوم، غذا‌های بومی و سنتی و بازی‌های بومی محلی است که به‌زودی کار مستندسازی این میراث‌های معنوی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران آغاز خواهد شد.

شناسایی و ثبت شش اثر تاریخی در منطقه نسر

علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: در منطقه نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده که دو اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت بقیه آثار توسط حوزه ثبت آثار تاریخی اداره کل در حال انجام است.

او افزود: یکی از میراث‌های معنوی با ارزش۶ شهر نسر، بازی‌های بومی محلی است که در همین راستا هرساله در ایام نوروز این بازی‌ها در قالب مسابقات در سطح شهرستان و استان در این منطقه برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار