۱۵ توصیه اقتصادی اخیر رهبر انقلاب به دولت برای حل مشکلات معیشتی مردم چه بود؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر اعضای هیات دولت، اقتصاد را همچنان اولویت اول کشور دانستند و توصیه‌های مهمی را برای حل مشکلات زندگی مردم بیان کردند.

 

«لزوم انسجام مدیران اقتصادی و داشتن نظر واحد در مسائل گوناگون اقتصادی»، «مشخص کردن اولویت‌ها و تمرکز بر شاخص‌های اصلی و پیگیری روزانه آن‌ها از جانب رئیس‌جمهور و دیگر مسئولان» نکاتی بود که رهبر انقلاب به آن‌ها اشاره کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان شاخص‌های اصلی اقتصاد گفتند: اندازه تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، رشد درآمد سرانه و کاهش فاصله طبقاتی شاخص‌هایی هستند که باید به صورت دقیق و مستمر مورد توجه قرار گیرند.

رهبر انقلاب در توصیه بعدی، عمده‌ترین سرفصل در پیشرفت اقتصاد کشور را مسئله تولید خواندند و تأکید کردند: قاطعانه با هر عاملی که تولید را تضعیف می‌کند، مقابله کنید.


بیشتر بخوانید

آمریکا: پاسخ ایران به پیشنهاد ما برای احیای برجام سازنده نبود


ایشان در بخش تولید کشاوزی، با اشاره به بحران غذا به دنبال وقوع جنگ اوکراین، مسئله امنیت غذایی را بسیار مهم دانستند و با یادآوری توصیه‌های مستمرِ قبلی مبنی بر لزوم خودکفایی در اقلام اساسی مانند گندم، افزودند: مسئله امنیت غذایی یک مسئله درجه یک است که نباید از آن غفلت شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تولید صنعتی، با اشاره به مشکل کمبود سرمایه در گردشِ واحد‌های تولیدی، تأمین این سرمایه را وظیفه بانک‌ها خواندند و گفتند: بانک مرکزی سخت‌گیری‌های بجا و به‌موقعی را در خصوص کنترل ترازنامه بانک‌ها آغاز کرده است، اما باید مراقبت شود که این کنترل‌ها بر روی فعالیت‌های غیر مولّد بانک‌ها همچون خرید زمین و سکه یا فعالیت‌های بنگاهداری آن‌ها اِعمال شود و تسهیلات لازم برای واحد‌های تولیدی آسیب نبیند.

رهبر انقلاب در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.

«ساخت پتروپالایشگاهها»، «تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی»، «تکمیل مسیر‌های حیاتی شمال- جنوب و شرق به غرب برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی و همچنین مسیر‌های ارتباطی و حمل و نقل داخلی» و «توسعه استفاده از ظرفیت بی‌بدیل دریا» اولویت‌های دیگری بود که رهبر انقلاب بر آن‌ها تأکید و خاطرنشان کردند: نگذارید ظرفیت‌های طبیعی و انسانی عظیم موجود در کشور هرز برود.

 ۱۵ توصیه رهبر معظم انقلاب که در دیدار اخیر اعضای هیات دولت مطرح شد، آمده است:

توصیه اقتصادی

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
کو گوش شنوا؟!
نه تنها بقول معروف اطاعت امر نمی کنند بلکه خیلی از مسیولین مانند موج شکن عمل می کنند و جلو گسترده شدن این موارد در تمام امور کشور می گیرند ومانع میشوند ویا مانع هم ایجاد می کنند یا از روی دانایی و عناد و یا از روی نادانی و جهل و یا بیجا و بی موقع عمل کردن.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۴۰۱
البته كشاورزبايدمحصولش راصلواتي بدهدآخركاري.
زيادشدن محصول وعدم قدرت خريدموجب معدوم شدن محصول هست.