ترکیه: مذاکره درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بی معنی است

وزیر خارجه ترکیه به دلیل رویکرد مغایر سوئد و فنلاند در بحث مبارزه با تروریسم، ادامه مذاکرات عضویت این دو کشور در ناتو را بی معنی خواند.

پس از گستاخی‌های ادامه دار سوئد در اهانت به قرآن کریم و عدم تامین درخواست‌های آنکارا از سوی این کشور و فنلاند در بحث مبارزه با تروریسم، اکنون ترکیه نسبت به عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بی میل است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد پس از اتفاقات رخ داده در استکهلم (که با سوزاندن قرآن کریم همراه بود)، نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند برای مذاکره درباره عضویت آن‌ها در سازمان ناتو بی معنی است.

چاووش اوغلو در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد خصمانه این دو کشور علیه ترکیه گفت: علاوه بر لغو نشست سه جانبه در این باره، اکنون هیچ پیشنهاد جداگانه‌ای نیز درباره عضویت این دو کشور در ناتو بررسی نمی‌شود.

ترکیه بر این باور است علاوه بر تلاش‌های این دو کشور حوزه اسکاندیناوی در اسلام هراسی، فنلاند و سوئد گام‌های لازم برای اجرای درخواست‌های آنکارا به منظور مبارزه با تروریسم را اجرایی نکرده اند. دولت اردوغان بر این باور است هلسینکی و استکهلم اکنون به مقری برای عناصر گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) تبدیل شده اند.

گرچه در ابتدا سوئد شماری از اعضای این گروه تروریستی را به ترکیه تحویل داد، اما آنکارا این اقدامات را ناکافی دانست و خواهان اجرای کامل مفاد توافق میان دو طرف است.

مقامات سوئدی نیز به این تصمیم ترکیه واکنش نشان دادند. اولف کریسترسن، نخست وزیر سوئد در این باره گفت: استکهلم خواهان از سرگیری مذاکرات سه جانبه برای عضویت در سازمان ناتو با ترکیه است. تعویق این مذاکرات به سود هیچ یک از طرفین نیست.

پس از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دو کشور سوئد و فنلاند که پیش‌تر سیاست بی طرفی میان غرب و روسیه را در پیش گرفته بودند، اکنون خواهان پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو هستند. با این حال، براساس منشور این سازمان، تمامی اعضا باید با عضویت اعضای جدید موافقت کنند. این بدان معناست که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو دارای حق وتو بوده و می‌تواند مانع از عضویت این دو کشور شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار