سه طرح کشاورزی نیر از رکود خارج شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سه طرح کشاورزی شهرستان نیر پس از سال‌ها رکود و بلاتکلیفی از رکود خارج شد.

نادر تقی زاده گفت: اولین طرح مربوط به ایجاد شهرک دامپروری شهرستان نیر در سطح ۱۰ هکتار است که از سال ۱۳۸۵ راکد بوده و هم‌اکنون با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی در هشت ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه با افتتاح این طرح شهرستان نیر به قطب دامپروری در استان تبدیل خواهد شد ، می گوید: برای اجرای این طرح ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت تکمیل زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از یک هزار نفر در شهرستان نیر فراهم می‌شود.

او طرح دیگر را تکمیل پایاب سد سرخاب دانست که به دلیل داشتن معارض چندین سال راکد مانده بود و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده و بزودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

تقی زاده سومین طرح راکد را سامانه نوین آبیاری بوسجین نیر اعلام کرد و گفت: این طرح در سطح بیش از ۶۰۰ هکتار قابل اجرا است که هم‌اکنون ۱۷۰ هکتار از عملیات اجرایی آن اجرا شده و ۲۰۰ هکتار دیگر هم در دست اجرا قرار گرفته و بقیه طرح نیز در صورت توافق وراث و معارضین و جلب رضایت آنها اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه صدور سند اراضی کشاورزی ، کشت قراردادی و طرح الگوی کشت از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی است ، می گوید: این طرح بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خوداتکایی در محصولات استراتژیک اجرا می‌شود و هدف اصلی آن تولید محصولات استراتژیک از جمله گندم ، جو و دانه‌های روغنی بوده که در سال اول بر روی محصول گندم هدف‌گذاری شده و در سال‌های آینده سایر محصولات مهم و اساسی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او سنددار کردن و حفظ کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر مأموریت‌های اصلی سازمان برشمرد و گفت: امور اراضی سازمان دارای وظایف و ماموریت‌های خطیری از جمله تثبیت مالکیت و سندارکردن اراضی کشاورزی و رفع تداخلات اراضی است.

تقی‌زاده می گوید: اجرای طرح الگوی کشت برای بهره‌وری درست و مدیریت صحیح منابع آب و خاک در استان ضرورت دارد و بحران آبی حاکم در کشور ایجاب می‌کند که با سیاست اصولی و درست از منابع خدادادی بصورت درست استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ارتقای سطح سلامت مواد غذایی، اصلاح و بهینه کردن الگوی مصرف، حمایت موثر از تولید و صادرات ، ارتقاء ضریب بهره‌وری از آب در تولید محصولات کشاورزی و استفاده‌ علمی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید را از جمله اهداف این طرح ذکرکرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.