در هشتمین روز وقوع زلزله

خطر گسترش بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه+ آمار جان‌باختگان

بنابر اعلام رسانه‌ها مجموع جان‌باختگان زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه تاکنون به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است و امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

درحالیکه مقام‌های ترکیه در حال سروسامان دادن به آشفتگی پس از زلزله و اقدامات قانونی علیه خرابی خانه‌ها هستند، گروه‌های امدادی در این کشور روز یک‌شنبه، یعنی یک هفته پس از این زمین لرزه، بازهم افراد بسیاری را از زیر آوار بیرون کشانده و اعلام کردند که آمار جانباختگان به بیش از ۳۵ هزار نفر رسیده است.

شبکه الجزیره اعلام کرد ۳۱ هزار و ۶۴۳ نفر در ترکیه جان باختند و شمار مصدومان را ۱۵۸ هزار و ۱۶۵ نفر گزارش کرده است، در حالی که تعداد تلفات در سوریه بیش از ۳۵۰۰ نفر است.در همین حال، هیئت نمایندگی معارضان سوری اعلام کرد که ۸۵ درصد مناطق زلزله‌زده در شمال سوریه آسیب جدی دیده است.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه آفاد اعلام کرد تاکنون ۲۸۲۴ پس لرزه رخ داده است. براساس اطلاعیه کنفدراسیون شرکت‌های ترکیه خسارت مادی این فاجعه افزون بر ۸۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه اوایل روز گذشته اعلام کرد که مقامات ترکیه تحقیقات در مورد ساخت هزاران ساختمانی که در اثر زلزله فرو ریخته اند آغاز کرده و برای بیش از ۱۰۰ مظنون دستور بازداشت صادر کرده اند. وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار نفر از مناطق زلزله‌زده توسط هواپیما تخلیه شده اند، گفت هم اکنون ۳۴ هزار امدادگر در مناطق آسیب‌دیده در حال جستجوی بازماندگان از زلزله هستند. به گفته فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه ۱۲۰ هزار ساختمان در این زلزله کاملا ویران و یا متحمل خسارت شده اند.

سازمان جهانی بهداشت با اشاره به ارسال بیش از ۱۱۰ تن کمک‌های پزشکی به مناطق زلزله‌زده سوریه نسبت به گسترش بیماری‌های واگیر در مناطق زلزله‌زده سوریه و ترکیه هشدار داد.

این مرگبارترین زلزله در ترکیه از سال ۱۹۳۹ بوده و همچنان انتظار می‌‎رود شمار جانباختگان در هر دو کشور سوریه و ترکیه بالاتر رود. در بخش مرکزی شهر «انطاکیه» در جنوب ترکیه، که به شدت از زلزله آسیب دیده است، مغازه‌داران مغازه‌های خود را خالی کردند تا وسایلشان به سرقت نرود. امدادگران و شهروندانی که از شهر‌های دیگر برای کمک آمده‌اند درباره این شهر می‌گویند بدترین وضعیت امنیتی را دارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، که اکنون به دلیل انتخابات آتی در معرض اتهامات بسیاری است هم اعلام کرد که با سارقان به شدت برخورد خواهد شد.

در طول یک هفته اخیر خسارات زیادی در هر دو کشور ترکیه و سوریه گزارش شده است، در بخش شمالی سوریه که سال‌ها با مبارزه دست و پنجه نرم می‌کرده، این خسارات به دلیل اجازه امداد نداشتن بیشتر هم بوده است.

خطوط لوله نفت و گاز نیز در مناطق زلزله‌زده با آسیب شدید مواجه شده که در نتیجه آن بسیاری از آن‌ها از کار افتاده و رساندن سوخت به این مناطق را که در اوج سرمای هوا با مشکل مواجه کرده است. از جمله خط لوله کرکوک عراق به بندر جیهان چند روز به درخواست ترکیه از کار افتاد. «یوسف کاتب اوغلو»، سیاستمدار و بازرگان ترکیه‌ای نیز تأکید کرد که منطقه آسیب‌دیده از زلزله دارای تراکم جمعیتی بالا و زمین‌های کشاورزی گسترده و کارخانه‌های بسیار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
بلا از جانب خدا هست، صرفا به چشم انتقام مادر طبیعت نبینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
اگر کسی به مشکلات و مصیبتها فقط از زاویه جهان مادی نگاه کند، شاید بتواند برای هر کدام دلیلی مادّی بیابد؛ مثل اینکه: خشکسالی را معلول نیامدن باران، مریضی به علّت عدم رعایت بهداشت و ورشکستگی را نشانه ای بر عدم آگاهی از تجارت دانست.

اما از دیدگاه دین مبین اسلام، عوامل متعددی در این حوادث و بلاها اثرگذار مترتب است که علل مادّی، تنها بخشی از آنها شمرده می شود.

قرآن و ائمه: علل متعددی را برای گرفتاری و مصیبتها ذکر نموده اند که به برخی از آنها اشاره می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
به فکر خوی باشین کمتر ریا کاری باشین بجای سوریه رفتن اونم منطقه درگیری گروههایمسلح خوی دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
فقط خدانکند هیچ چاه زلزله نیاد مخصوصا کشور خودمان بااین ساختمانهای قدیمی خدامیداند چه میسود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
توی شهر ما یه مدرسه درست کردن توی ستون هاش یه میلگرد گزاشتن بعد اومدن روی ستون ۴ تا میلگرد گزاشتن که اره ما ۴ تا میلگرد گزاشتیم و ناظر رو بپیچونن،پیمانکارهای ساختمان همشون دزدن و با جون مردم بازی میکنن
اونم مدرسه که اول تا پنجم میرن این پیمانکارا رو باید در همون محل دار بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
کاش اینقدر که به فکر بقیه کشور ها بودید به فکر مردم خودتون بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
تو ایران که ساختمان ها بدون زلزله می ریزند وای بحال اینکه زلزله بیاد ... فاجعه میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
از مردم بدبخت خودمون چه خبر؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
چرا به هویتمان توهین می کنید؟ مگر ایرانی نیستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
ھمش بدبخت بیچارہ آورہ سرگردان شدہ لق لقہ دھنتون
اینقدر بگید و تکرار کنید تا خدا بدبختی رو طوری نشون بدہ کہ بہ غلط کردن بیوفتید
جمع کنید دیگہ این چہ کاریہ یاد گرفتید روز و شب میگید
مردم بدبخت مردم بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِي لَشَدِيدٌ «۷»

و (نيز به يادآور) هنگامى كه پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شكر كنيد، قطعاً (نعمت‌هاى) شما را مى‌افزايم، و اگر كفران كنيد البتّه عذاب من سخت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
ای کاش این مهندسین ساختمانها تامل کنند چه بلایی سر مردمشون آوردند اینهمه ساختمان ریزش کرده ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
زلزله شدید بوده، هر ساختمان دیگه هم بود بازم میریخت
آخرین اخبار