خارج شدن هندوراس از مدار دیپلماتیک تایوان

وزیر خارجه هندوراس با سفر به چین به دنبال گسترش روابط با پکن است.

جزیره تایوان برخلاف رویکرد چین که این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند به دنبال گسترش روابط دیپلماتیک خود با سایر کشورهاست. با این حال، تنها کشور‌های معدودی در جهان حاضر به داشتن روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره بوده اند که از آن میان نیز برخی از جمله هندوراس به دنبال تجدید نظر در سیاست خارجی خود و نزدیکی به چین هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه هندوراس از سفر وزیر خارجه این کشور به پکن به منظور ارتقای روابط دیپلماتیک دو جانبه با چین خبر داد. این اقدام می‌تواند روشن‌ترین گام در سیاست خارجی این کشور به منظور چرخش به سمت چین از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور بر روی کار قلمداد شود.

پکن که به دنبال افزایش نفوذ خود در آمریکای مرکزی و حیاط خلوت آمریکا است، اکنون یکی از معدود کشور‌های نزدیک به جزیره تایوان را از مدار دوستان دیپلماتیک این کشور خارج کرده است. این موضوع همزمان با سفر تسای اینگ ون، رئیس جزیره تایوان به قاره آمریکا رخ می‌دهد.

وزارت خارجه جزیره تایوان در واکنش به این موضوع اقدام به احضار سفیر هندوراس کرده و مراتب ناامیدی خود را از سفر وزیر خارجه این کشور به چین ابراز داشت.

سیومارا کاسترو، رئیس جمهور هندوراس هفته گذشته از دستگاه دیپلماسی کشورش خواست روابط دیپلماتیک با چین را به صورت رسمی آغاز کند. این اقدام می‌تواند باعث افزایش فشار بر تسای اینگ ون، رئیس تایوان پیش از سفر به آمریکا و آمریکای مرکزی در ماه آوریل شود.

کاسترو در طول مبارزات انتخاباتی خود ایده قطع روابط با تایوان و آغاز رابطه با چین را مطرح کرده بود، اما در ماه ژانویه سال گذشته میلادی و پس از پیروزی در انتخابات ابراز امیدواری کرد بتوان رابطه دیپلماتیک با تایوان را حفظ کرد.

رئیس جزیره تایوان قرار است در ماه آینده میلادی با سفر به آمریکای مرکزی از گواتمالا و بلیز، کشوری کوچک در همسایگی گواتمالا دیدن کند. او همچنین قرار است در اقدامی بسیار تحریک آمیز به آمریکا سفر کرده و با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار و گفتگو کند. تایوان اکنون به جز هندوراس با ۱۳ کشور و اتحادیه دیگر شامل بلیز، گواتمالا، پاراگوئه، هائیتی، سنت کیتس، سنت لوسیا، سنت وینست، پسفیک، جزایر مارشال، نارو، پالو، تووالا، اسواتینی، اتحادیه اروپا و واتیکان رابطه دیپلماتیک رسمی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار