چگونه آدرس IP خود را هر زمان که به آن نیاز داشتید، بیابید؟

شما مجبور نیستید آدرس IP خود را حفظ کنید، اما خوب است که بدانید کجا آن را پیدا کنید.

دانستن این که چگونه آدرس IP خود را پیدا کنید یک مهارت مفید است. حتی اگر دقیقا ندانید آدرس IP چه بوده و برای چیست. چند راه برای بازیابی آسان آن وجود دارد. در صورت نیاز با این روش‌ها آشنا شده و بیاموزید که این رشته اعداد چه بوده و چرا مهم هستند.

چگونه آدرس IP خود را در هر دستگاهی بیابیم؟

از آدرس IP خود نترسید. این مجموعه ارقام باید به راحتی در دستگاه شما در دسترس باشند، اگر نمی‌توانید آن را بیابید، همیشه می‌توانید در گوگل جست و جو کنید.

در macOS

روی نماد WiFi در قسمت سمت راست بالای نوار ناوبری کلیک کنید.

در منوی در حال ظهور، تنظیمات Wi-Fi را انتخاب کنید.

در بالای منو، شبکه‌ای را می‌بینید که دستگاه شما به آن متصل است. روی دکمه Details در کنار آن کلیک کنید.

پنجره‌ای باز می‌شود که آدرس IP دستگاه و روتر شما را نشان می‌دهد.

در iOS و iPadOS

تنظیمات را باز کرده و روی Wi-Fi ضربه بزنید. شبکه‌ای را که به آن متصل هستید بیابید، اولین شبکه در لیست خواهد بود که یک علامت آبی در کنار خود خواهد داشت. روی دکمه اطلاعات در سمت راست ضربه بزنید (یک "i" آبی در داخل یک دایره). آدرس IP خود را در آدرس IPV۴ خواهید یافت.

در ویندوز ۱۱

منوی Start را باز کنید. به تنظیمات، سپس شبکه و اینترنت بروید. تنظیمات Wi-Fi و در ادامه ویژگی‌های شبکه‌ای را که دستگاه شما به آن متصل است، باز کنید. این باید دومین مورد در لیست باشد. به پایین بروید تا آدرس‌های IPv۴ و IPv۶ خود را بیابید. دلیلی وجود دارد که رایانه‌های ویندوز و برخی دستگاه‌های دیگر دو آدرس IP دارند. پروتکل اینترنت نسخه ۴ که به عنوان IPv۴ نیز شناخته می‌شود، سیستم اصلی است که در سال ۱۹۸۰ برای شناسایی رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها اختراع شده است؛ اما IPv۴ فقط ۳۲ بیت دارد. به این معنی که آدرس‌های زیادی در دسترس هستند و برای آینده‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم، کافی نیست. IPv۶ را وارد کنید؛ راه حل ۶۴ بیتی که آدرس‌های بیشتری را برای ایجاد فضا برای همه دستگاه‌های جدیدی که هر روز وارد بازار می‌شوند، فراهم می‌کند. مشکل این است که عرضه این پروتکل ۱۹۹۸ زمان زیادی را به طول انجامید و برخی از سرور‌ها و برنامه‌های قدیمی با آن سازگار نیستند، به همین دلیل است که برخی از دستگاه‌ها از راه‌حل استفاده می‌کنند و دو آدرس IP برای پر کردن این شکاف و جلوگیری از هرگونه وقفه در سرویس دارند.

در اندروید

مثل همیشه، به خاطر داشته باشید که اندروید بسته به نوع و مدل دستگاه شما متفاوت است، بنابراین نام‌های این دستورالعمل‌ها ممکن است کمی متفاوت باشد.

در تلفن Pixel:

یک انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید و روی آیکون اینترنت به مدت طولانی فشار دهید تا تنظیمات آن باز شود. روی نماد چرخ دنده در کنار شبکه‌ای که به آن متصل هستید، ضربه بزنید. به پایین بروید، آدرس IP خود را در زیر جزئیات شبکه مشاهده خواهید کرد.

اگر کمی گیج کننده به نظر می‌رسد، همیشه می‌توانید قفل دستگاه خود را باز کرده و از دستیار گوگل بپرسید: «هی، گوگل، آدرس IP من چیست؟» پلتفرم فورا منوی درباره تلفن را باز می‌کند، جایی که آدرس IP خود را در زیر شناسه‌های دستگاه پیدا خواهید کرد.

از گوگل استفاده کنید

همیشه می‌توانید آدرس IP خود را از گوگل بخواهید، اما توجه داشته باشید که موتور آدرس عمومی شما را نشان می‌دهد، نه خصوصی. از هر مرورگری، «آدرس IP من چیست» را در نوار جست و جوی G بزرگ تایپ کنید، موتور جست و جو آن را در بالای صفحه نتایج به شما نشان خواهد داد.

آدرس IP چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

شما به راحتی می‌توانید بدون آگاهی از اهمیت آدرس‌های IP زندگی خود را طی کنید، اما در جامعه بسیار وابسته‌ای که ما امروز در آن زندگی می‌کنیم، بهتر است حداقل تصوری از آن‌ها داشته باشیم.

به طور کلی آدرس IP مجموعه‌ای منحصر به فرد از اعداد است که دستگاهی را با قابلیت اتصال به اینترنت مشخص می‌کند. هر ابزار دارای یک آدرس IP خصوصی یا داخلی است که توسط سازنده آن ایجاد شده است. اگر اینترنت یک شهر بود، این آدرس خانه شما بود. وقتی فیلمی را در یک سرویس استریم تماشا می‌کنید، دستگاه شما درخواستی را به هر پلتفرمی که استفاده می‌کنید ارسال می‌کند که به نوبه خود می‌داند به لطف آدرس IP شما، پاسخ را به کجا ارسال کند (یعنی فیلم). این قطعه خاص از داده بسیار مفید است که آن را بسیار ارزشمند می‌کند. آن را به عنوان شماره تامین اجتماعی خود در نظر بگیرید و آن را فاش نکنید.

اما روتر شما یک آدرس IP نیز دارد؛ این آدرس توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت شما ایجاد شده است و به عنوان یک آدرس IP خارجی یا عمومی شناخته می‌شود. این مورد مهم است؛ زیرا جزئیات خاصی را در مورد مکان شما ارائه می‌دهد، مانند شهری که در آن زندگی می‌کنید و کد پستی شما. این اطلاعات ممکن است به هکر‌ها کمک کند تا به آدرس IP خصوصی شما دسترسی پیدا کنند که می‌توانند از آن برای انواع اهداف شوم استفاده کنند، از ارسال هرزنامه و رهگیری اطلاعات شما گرفته تا متهم کردن شما برای جنایات.

منبع: popsci

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
ما مجبوریم برای مشاغل و دوستان در تلگرام و اینستاگرام از تغییر ip استفاده کنیم و این ماهانه کلی هزینه دارد همینطور باعث نارضایتی بیشتر مردم می‌شود .
آخرین اخبار