عبور رزمناوهای آمریکا و کانادا از تنگه تایوان

رزمناوهای آمریکا و کانادا در اقدامی تحریک آمیز از تنگه تایوان عبور کردند.

نیروی دریایی آمریکا و کانادا روز شنبه اعلام کردند که یک ناوشکن آمریکایی و یک کشتی جنگی کانادایی «در یک مأموریت مشترک از طریق آبراه حساس» که تایوان را از چین جدا می‌کند، از تنگه تایوان عبور کردند.

به گزارش المیادین، نیروی دریایی آمریکا مدعی شد: «ترانزیت دو جانبه چونگ هون و مونترال از طریق تنگه تایوان نشان دهنده تعهد آمریکا و متحدان و شرکای ما به هند و اقیانوس آرام آزاد و باز است».

در یک اقدام تحریک آمیز عمدی، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا اغلب یک رزمناو دریایی را از تنگه تایوان عبور می دهند، اما انجام چنین ماموریتی در کنار کشتی‌های کشور دیگر بی سابقه است.

آخرین باری که آمریکا و کانادا با هم از این تنگه عبور کردند سپتامبر ۲۰۲۲ بود.

ارتش کانادا در توییتی این موضوع را تایید کرد و مدعی شد که آمریکا و کانادا "شرکایی هستند که برای صلح و امنیت در منطقه فعالیت می‌کنند".

چین بار‌ها از نفوذ «غیرقانونی» کشتی‌های جنگی آمریکا به آب‌هایی آن در دریای چین جنوبی، انتقاد کرده است. با این حال، آمریکا همچنان با عبور کشتی‌های جنگی خود از تنگه تایوان و مسلح کردن تایوان به سلاح‌های میلیارد دلاری، چین را عصبانی می‌کند.

این در حالی رخ می‌دهد که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و همتای چینی او لی شانگفو در نشست دفاعی در سنگاپور شرکت کردند.

شایان ذکر است که آمریکا از لی برای دیدار در حاشیه گفتگوی شانگریلا دعوت کرده بود، اما پنتاگون اعلام کرد که پکن این دعوت را رد کرده است.

یکی از اعضای هیئت چینی به نقل از خبرگزاری فرانسه گفت که لغو تحریم‌های آمریکا علیه وزیر این کشور پیش شرط مذاکرات است.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در سال جاری بر سر مسائلی از جمله تایوان و یک بالون چینی که توسط یک هواپیمای جنگی آمریکا پس از عبور از این کشور آمریکای شمالی سرنگون شد، تشدید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
مقصر سازمان ملله که اقدامات تحریک کننده و فتنه گرانه رو محکوم نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
آمریکا = مادر تحریک و فتنه
آخرین اخبار