دلایل اصلی کیفیت پایین خواب کدامند؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف غذا‌های ناسالم مملو از قند، چربی اشباع شده و غذا‌های فرآوری شده منجر به کیفیت خواب ضعیف می‌شود.

هنگامی که شرکت کنندگان در مطالعه‌ای تازه به رژیم غذایی سالم روی آوردند، کیفیت خواب آن‌ها بهبود یافت.

جاناتان سدرنایس، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار دانشگاه اوپسالا در سوئد، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: رژیم غذایی نامناسب و کم خوابی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عمومی را افزایش می‌دهد.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، مشکلات خواب با افزایش خطر فشار خون بالا، دیابت، چاقی، افسردگی، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

سدرنایس افزود: هیچ مطالعه‌ای به این موضوع پرداخته است که اگر یک رژیم غذایی ناسالم داشته باشیم و سپس آن را با کیفیت خواب بعد از اینکه همان فرد یک رژیم غذایی سالم می‌خورد مقایسه کنیم، چه اتفاقی می‌افتد.

محققان به طور تصادفی از ۱۵ داوطلب جوان سالم خواستند به مدت یک هفته از یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم غذایی ناسالم پیروی کنند. تقریباً هر رژیمی حاوی همان مقدار کالری است.

پیتزا، غلات شیرین، کوفته و شکلات چیپسی اصلی‌ترین رژیم غذایی ناسالم بودند. رژیم غذایی سالم شامل ماست شیرین نشده، ماهی آزاد و سبزیجات بود.

یک رژیم غذایی ناسالم شامل تقریباً دو برابر چربی بیشتر از یک رژیم غذایی سالم (۴۴ ٪ در مقابل ۲۳ ٪) و تقریباً دو برابر بیشتر شکر (۱۷ ٪ در مقابل ۹ ٪) بود.

خواب شرکت کنندگان در یک آزمایشگاه خواب با استفاده از پلی سومنوگرافی، که از دستگاهی برای اندازه گیری امواج مغزی، سطح اکسیژن در خون، ضربان قلب، تنفس و حرکات چشم استفاده می‌کند، اندازه گیری شد.

نتایجی که در مجله Obesity منتشر شد، نشان داد که مردان تقریباً زمان یکسانی را می‌خوابیدند و زمان مشابهی را در مراحل مختلف خواب، با صرفنظر از رژیم غذایی آنها، سپری کردند.

اما پس از خوردن یک رژیم غذایی ناسالم و در مرحله خواب عمیق استراحت، میزان فعالیت خواب آرام (که معمولاً به آن خواب عمیق گفته می‌شود و شامل مرحله سوم خواب بدون حرکت چشم سریع است) در مغز مردان کاهش یافت.

این محقق توضیح داد: جالب است که دیدیم خواب عمیق در هنگام خوردن فست فود در مقایسه با مصرف غذا‌های سالم، فعالیت امواج آهسته کمتری را نشان می‌دهد. اساساً، رژیم غذایی ناسالم منجر به خواب عمیق کمتری می‌شود.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که این مطالعه شامل مجموعه‌ای از محدودیت‌ها است، از جمله اینکه همه شرکت‌کنندگان از نظر جسمی جوانان فعال هستند و از چاقی یا مشکلات وزنی رنج نمی‌برند، علاوه بر این که نمونه فقط شامل ۱۵ شرکت‌کننده بود و این مسئله نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

منبع: نیویورک پست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار