دلفان قطب زنبورداری لرستان/ تولید سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن عسل

دلفان قطب زنبورداری لرستان است و سالانه بیش از هزار تن عسل در این شهرستان تولید می‌شود.

لرستان یکی از قطب‌های تولید عسل به‌عنوان محصولی باکیفیت برتر در کشور محسوب می‌شود، تنوع گل‌وگیاه در دشت‌های لرستان، باورهای بومی و عشایری مردم و شرایط مناسب آب‌وهوایی این استان همگی از دلایل کیفیت مرغوب و ممتاز عسل لرستان محسوب می‌شود.

وجود جنگل، مراتع غنی و آب‌وهوای ییلاقی شهرستان دلفان را به یکی از قطب‌های تولید عسل در لرستان و کشور تبدیل کرده است.

حسینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان دراین‌رابطه، اظهار داشت: در این شهرستان حدود ۸۵ هزار کلونی زنبورعسل وجود دارد.

وی عنوان کرد: همچنین سالانه بیش از هزار تن عسل در شهرستان دلفان تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دلفان با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های زنبورداری لرستان و کشور به‌حساب می‌آید، افزود: باتوجه‌به پیشرفت‌های اخیر در صنعتی زنبورداری شهرستان، خوشبختانه تولید همه ملزومات زنبورداری شامل عسل، ژل رویال، کیک گرده و همچنین اصلاح نژاد و تولید ملکه و همچنین صادرات ملکه به سایر استان‌های کشور، این شهرستان به یکی از قطب‌های زنبورداری کشور تبدیل شده است.

سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اظهار داشت: زنبورعسل در تولید عسل و هم در گرده‌افشانی بسیار مؤثر است و یک‌سوم غذاهای بشری را شکل می‌دهد.

وی افزود: زنبورعسل نقش بسیار مهمی در گرده‌افشانی و هم در باروری دارد که در کشورهای توسعه‌یافته در باغات ۱۰۰ درصد میوه‌دار آنها را مستقر می‌کنند تا در گردافشانی گیاهان نقش اساسی داشته باشد.

زنبورداری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: طبق آمار و اطلاعات سهم استان لرستان در تولید عسل در سطح کشوری قریب به سه و نیم درصد است و رتبه نهم کشوری هستیم.

شاهرخی، افزود: نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش تولید در عسل داشته‌ایم و امیدواریم با فراوری و استفاده از گرده‌های گل و برندسازی بتوانیم به این صنعت بسیار مهم کمک کنیم.

وی گفت: میزان تولید عسل استان در سال سه هزار و ۸۰۰ تن است و با چهارهزار و ۲۰۰ کلونی جایگاه نهم کشوری هستیم، این در حالی است سال گذشته رتبه یازدهم بودیم و به همین منظور توسعه صنعت عسل جزو اولویت‌های ما است که آن را باید تقویت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ تن شکر بین زنبورداران توزیع کردیم و چندین کلاس‌های آموزشی و توجیهی داشته‌ایم و اگر تبصره ۱۶ تسهیلات ابلاغ شود به لحاظ اعتباری و به تولیدکنندگان این صنعت کمک خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
عسل های تقلبی که فقط با شکر تولید می شود زیاد است و اگر خودت بادست و پنجه خودت عسل را از کوه و یا بعضی درختان در بیاوری باورکن عسل است و الا همش شیره شکر و مضر است
Iran (Islamic Republic of)
محسن صادقی
۰۰:۰۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۲
سلام 3500 تن شکر توزیع شده 3800تن عسل تولید شده عسل کیلویی 80تا150تومان عسل است اگر شانه های عسل مجانی در اختیار کسی قرار بگیرد هزینه استخراج از موم وبسته بندی بیشتر نمی شود پس این چیه که مردم میخورند به جای عسل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ شهريور ۱۴۰۲
یکی از عواملی که به کیفیت عسل ایران ضربه زده آلودگی شیمایی و غیر شیمیایی ناشی از موم هست. اگر به موم کندو ها از لحاظ کیفیت و بهداشت بیشتر توجه بشود آلودگی نا خواسته عسل خودبه خود درست می شود. راهکار مناسب‌تر استفاده از کندو های مدرن امروزی هست که می شود بدون در آوردن شانه ها از کندو عسل را مستقیم از کندو استخراج کرد