ماجرای سربازان خشمگین و جنایت‌های خونین

حادثه تیراندازی مرگبار یکی از سربازان به سوی ۵ سرباز دیگر زنگ خطر لزوم غربالگری افراد پیش از شروع خدمت سربازی را به صدا درآورد.

 ساعت ۱۶:۳۵ دقیقه شنبه بود که صدای رگبار گلوله در یکی از آسایشگاه‌های پادگان امام رضا مشهد واقع در جاده باغین_بردسیر در استان کرمان پیچید. این سرباز وظیفه که مسلح و در حال پست دادن بود ناگهان وارد آسایشگاه شد و شروع به تیراندازی به سوی سربازان کرد. او دستش را روی ماشه گذاشته و اسلحه را به سوی هم‌خدمتی‌هایش نشانه رفته بود و سربازان دیگر تلاش می‌کردند پناه بگیرند و خودش‌شان را از مهلکه نجات دهند. سرباز خشمگین به تیراندازی ادامه دارد و در یک چشم بهم زدن جان ۵ نفر از سربازان را گرفت و همراه با اسلحه از پادگان گریخت.

لحظاتی بعد وقتی افسران پادگان سراسیمه خود را به آسایشگاه سربازان رساندند. آن‌ها صحنه‌ای را که به چشم می‌دیدند باور نداشتند. سربازانی که از این تیراندازی خونین جان سالم به در برده بودند وحشت کرده و شوکه شده بودند. هنوز هیچ کس به درستی نمی‌دانست که سرباز خشمگین با چه انگیزه‌ای دست به این جنایت زده و بعد از آن به کجا گریخته است. در این شرایط بود که تلاش‌ها برای یافتن او آغاز شد.

در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که سرباز جنایتکار بعد از این حادثه به سوی شهر‌های دیگر گریخته، اما هنوز به درستی مقصدش مشخص نبود. چند ساعت که از آغاز تحقیقات گذشت ماموران به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد متهم تحت تعقیب به حوالی زرند کرمان گریخته است و هنوز اسلحه سازمانی را که با آن دست به جنایت زده بود در اختیار دارد. در این شرایط بود که او محاصره شد و ماموران توانستند وی را خلع سلاح و دستگیر کنند.

سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان درباره این حادثه تلخ گفت: سرباز تحت تعقیب ساعت ۲ بامداد دوم بهمن ماه در شهرستان در حالی که یک اسلحه در اختیار داشت و دو دستگاه خودرو سرقت کرده بود دستگیر شد.

در همین حال قرارگاه جنوب شرق نزاجا نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فرمانده نیروی زمینی ارتش دستور تشکیل یک کارگروه تخصصی برای بررسی ابعاد همه جانبه حادثه را به صورت ویژه صادر کرده است و جوانب پنهان حادثه و انگیزه‌های ضارب، پس از بررسی دقیق و بازجویی وی توسط دستگاه قضایی، اطلاع رسانی خواهد شد.

تیرانداری بخاطر مرخصی
این اولین مرتبه‌ای نیست که چنین حوادث تلخی در یکی از پادگان‌های نظامی اتفاق می‌افتد و پیش از این نیز شاهد چنین حوادث تلخی بودیم. ازجمله حادثه‌ای که در اولین روز سال ۱۴۰۱ در یکی از پادگان‌های دیلم در استان بوشهر اتفاق افتاد و در جریان آن سربازی با اسلحه‌ای که در اختیار داشت ۴ نفر از همخدمتی هایش را به رگبار بست و به قتل رساند. او در ادامه از پادگان خارج شد و یکی از شهروندان را به گروگان گرفت و سوار بر خودروی او به سوی خوزستان به راه افتاد، اما در میانه راه در محاصره نیرو‌های نظامی قرار گرفت و دستگیر شد. او بازجویی‌ها مدعی شد بخاطر اینکه نتوانسته بود مرخصی بگیرد دست به این جنایت زده است.

جنایتِ سرباز متوهم
یکی دیگر از حوادث خونین در پادگان‌ها بامداد ۱۶ آذر سال ۹۸ در پاسگاه دریایی برکه سفلین در بندرلنگه واقع در استان هرمزگان رخ داد. در این حادثه یکی از سربازان ۳ نفر از افسران پاسگاه را که دو نفر در خواب بودند با شلیک گلوله به قتل رساند و گریخت. او چند ساعت بعد دستگیر شد و ادعا کرد که ناخواسته و از سر توهماتی که دچار شده بود دست به چنین کاری زده است. او گفت صدایی عجیب در سرش به او دستور چنین کاری را داده بود. با وجود چنین ادعا‌هایی این سرباز به ۳ مرتبه قصاص محکوم شد. در روز اجرای حکم، اما اولیای دم او را که طناب دار به گردنش انداخته شده بود بخشیدند تا این پرونده تلخ با صلح و سازش بسته شود.

خودزنی پس از جنایت
شهریور ماه سال ۹۶ حادثه‌ای تلخ در پادگان آبیک قزوین رخ داد. سربازی که از مشکلات روحی رنج می‌برد به سوی سایر سربازان تیراندازی کرد و بعد از آنکه ۷ نفر را هدف گلوله قرار داد خودزنی کرد. در این حادثه در مجموع ۳ سرباز جان خود را از دست داده و ۴ سرباز دیگر مجروح شدند. به دنبال این حادثه ارتش اعلام کرد که سرباز ضارب دچار جنون آنی شده بود.

حادثه در کهریزک
روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ نیز حادثه مشابهی در پادگان نیروهی هوایی ارتش در منطقه شورآباد کهریزک در جنوب تهران اتفاق افتاد. در این حادثه سربازی خشمگین به شروع به تیراندازی کرد و یک افسر و ۲ سرباز را به قتل رساند و ۱۲ نفر دیگر را نیز مجروح کرد. در این حادثه تلخ به دلیل اینکه سرباز خشمگین حاضر به تسلیم شدن نبود و همچنان به تیراندازی ادامه می‌داد هدف گلوله قرار گرفته و جانش را از دست داد.

دلیل خشم سربازان قاتل چیست؟
حادثه تیراندازی مرگبار یکی از سربازان در آمادگاه باغین کرمان به سوی ۵ سرباز دیگر بار دیگر زنگ خطر را در خصوص سلامت روانی در جامعه و لزوم غربالگری افراد پیش از شروع خدمت سربازی به صدا درآورد. ناصر قاسمزاد، روانشناس در این باره می‌گوید: بهداشت روان مقوله مهمی است که باید از سنین کودکیِ افراد، برای آن برنامه‌ریزی شود و این برنامه ریزی تا سالمندی افراد نیز ادامه داشته باشد تا افراد از نظر سلامت روان پایش شوند.

او ادامه می‌دهد: یکی از مقاطع پرمخاطره و پراسترس برای پسران در سن جوانی، مقطع دوران مقدس سربازی است. جایی که فرد به دور از خانواده و صمیمیت و محبتی که تا آن زمان از والدین دریافت می‌کرد، می‌خواهد تمرین استقلال کند. برای بخشی از افراد جامعه ما مستقل شدن از دوران سربازی آغاز می‌شود. البته این شرایط به دلیل تربیت والدین و موضوع فرزندپروری است. افراد در سنین نوجوانی آنچنان از نظر روحی به خانواده وابستگی پیدا می‌کنند که هنگام شروع خدمت سربازی توان کنار آمدن با شرایط پادگان را ندارند و ممکن است بخاطر فشار و تنش گاهی دچار اختلال روان تنی شوند.

این روانشناس، اما چند راهکار برای کاهش فشار و استرس در سربازان دارد. او می‌گوید: باید تلاش‌ها معطوف به این باشد که پادگان‌ها برای سربازان محیطی آرام و به دور از تنش و استرس باشد. از این گذشته به نظر می‌رسد که باید غربالگری‌های بهداشت روان به خصوص در بدو ورود سرباز به پادگان انجام شود. باید تیم متخصص بهداشت روان، متشکل از روانپزشک، روانشناس و مشاور سرباز را در بدو ورود بررسی کنند که اگر دچار اختلالاتی است، شرایطی خاص برای او در نظر گرفته شود تا او در ادامه دوران سربازی برای سلامتی خود و دیگران مشکلی ایجاد نکند. حوادثی مثل آنچه در کرمان اتفاق افتاد نشان می‌دهد که تاکنون از این مسئله غفلت شده است.

قاسمزاد در ادامه می‌گوید: نکته مهم دیگر این است که پیش از شروع سربازی باید در قالب دوره‌های آموزشی شرایط دوران سربازی برای سربازان تدوین شود تا آن‌ها بیش ازقبل آماده شرایط پادگان‌ها باشند و در این دوره‌ها اگر فردی نشانه‌گانی را در خود شناسایی کرد، پیش از وقوع هر اتفاق تلخی برای او چاره اندیشی شود.

منبع: همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
ما اگه بخواسیم مثه اینا خدمت کنیم هم خدمتی مون بکشیم حالا باید ۳۰ سال پشت میله هاییی زندان باشیم
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
هیچ کس اندازه ما در سربازییی سختیییی عذاب نکشید اما باید تحمل کرد ۲۸ ماه سربازییییی در جنگ تحمیلی کردستان صد تیر فشنگ با اسلحه ژسه نگهبانی ۲۴ ساعت ۴۸ ساعت در برف کردستان سال ۶۱ ۶۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
باید فرمانده هاش رو میکشت که قانون یه ساله بودن سربازی رو اجرا نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
۵ نفر از سریازان ما شهید شدند و اینهمه خسارت مالی و معنوی و داغ به دل خونواده ها و کشور گذاشت چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
کشته شدند بخاطر سربازی اجباری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
جوابم به 15:02
بهترین تک تیرانداز آمریکایی در جنگ عراق بدست یک سرباز آمریکایی کشته شد اونجا که اجباری نیست
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۰۱ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
بالای ۸۰ درصد از جمعیت ایران دارای مشکلات روحی روانی میباشند ، یک نمونه که نشان دهنده این موضوع میباشد ، طرز رانندگی افراد در کوچه و خیابان و جاده ها است ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
این همه اتفاق مشابه و باز هم بی مسئولیتی فرماندهان؟
سربازان و خانواده هاشون همیشه باید در هراس و استرس باشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
این اتفاقات در همه جای دنیا می افته اولیش نبوده واخریش هم نیست تشخیص فردی که ایتکارو میکنه قبل از اقدام کاری غیر ممکن است ولی باید تدابیری اندیشه شود که دیگه کمترشاهد چنین وقایعی باشیم حالا خبه امریکا نبوده وگرنه چه سوژه ای میشد برا وای جی سی و وکیهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
نه این اتفاقات در ایران سوژه نمیشه برای رسانه های امریکایی وعربی و اسراییلی وحتی بعضی رسانه های درپیتی داخلی که سرشون تو ظرف خارجیهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
دلیلش فضای مجازی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
دلیل این جنایت های خونین چیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بنده در سال ۶۸ که سرباز بودم یکی از همشهریان و دوستانم به خاطر مرخصی و نگهبانی دادن و جریمه شده بود دست به خود کشی زد و زمانی که همه برای صبح گاه رفته بودند با نفت و چراغ نفتی که داشتیم اقدام به خودسوزی زد و بعد از چند ساعت در بیمارستان به رحمت خدا رفت
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
یکی دیگر از مواردی که حتما باید بررسی و مد نظر قرار گیرد سلامت روان افراد آموزش دهنده است ، شایستگی و شخصیت مربیان و فرماندهان نیز بسیار مهم است که با سختگیریهای غیر معقول و نسنجیده باعث طغیان و سرکشی سربازان زیر دست نشوند .
Iran (Islamic Republic of)
باران آذری
۱۳:۳۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
این غربالگری از دوره پیش دبستانی و در مدارس و دانشگاهها انجام بگیره
و فرد دچار مشکل روانی تحت درمان و تحت نظر خانواده ش باشه
ودر صورت جرایمی باید سرپرست ش هم توبیخ بشه


والدینی میدونن پسرش دچار بیمار روانی افسردگی دوقطبی هس براش دو بار زن میگیرن و عروسی میگیرت ک شفا پیدا میکنه مگه دختر مردم درمانگر هس؟
Iran (Islamic Republic of)
مرد
۱۳:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
دلیلش این که لوس بار آمدن سربازی بیست سی سال پیش کجا سربازی این ده هشتادی ها کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
طرف خودش می گه که من از نظر روانی بیمارم، معافم کنید به حرفش گوش نمی دهند ولی اگر همین فرد اقرار به قتل کنه، می گویند چون اقرار کرده اعدامش کنید.چرا ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
لزوم حرفه ای شدن نیروهای مسلح بیش از پیش احساس می شود و حذف تدریجی سربازی اجباری
Iran (Islamic Republic of)
نوذر
۱۲:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام و عرض خسته نباشيد به دست اندركاران خبرگزاري محترم شما
اما بعد ميخواستم بدانم اين فردي كه اين مطلب را نوشته داراي چه تخصصي است داراي چه تجربه فرماندهي است
چند سال از عمر خود را در پادگان و در كنار سربازان سپري كرده چه دوره هاي طولي و عرضي را طي كرده بالاخره نميشود هر كسي از هر جايي بازهر سطح سوادي مرتبط يا غير مرتبط راجع به هر مسئله اي اظهار نظر كند
نظام در آرتش كاملا با ساير نيروهاي مسلح متفاوته و بايد هم باشد هر چه به اين نظم و نظام بيشتر دست زده شود آسيب بيشتر أست بنا به فرمايش مقام معظم رهبري انضباط در آرتش مانند دانه هاي تسبيح ميماند بمحض گسسته شدن همه چيز بهم خواهد ريخت لذا لطفا در اينگونه موارد افراد آرتشي و بطور اخص نيروي زميني را بياوريد تا نظر بدهند ان هم نه كساني كه معرفي ميشوند بلكه خودتان انها را از بين بازنشستگان بيابيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
نیاز به پژوهش کاربردی در زمینه شباهتها و تفاوتها میان زندان و پادگان ها به شدت احساس میشه. جو محیط رو بررسی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
مرخصی در پادگان ماهیتش با مرخصی در مراکز آموزشی و ادارات فرق می‌کنه وقتی صحبت از مرخصی در پادگان میشه کلا راجب یک چیز متفاوت صحبت می کنیم فشار پادگان با فشار کار فرق می کنه. واسه همینه که میگیم اهمیت داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اونایی که مشکل روحی دارن را باید ببرن تیمارستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
خدمت کردم دیدم گفتند سرباز سر مشکلات کوچک درگیر می‌شن نه در ایران کل جهان هست توی ارتش در ضمن فرمانده مهم هست فرماندهی که همیشه بالا سر سربازان خود هست آن میداند که چه کسی اسحله به دست بگیره و کادری نظامی پادگان نباید با سرباز خودش درگیر کنه اینکار مجازات کنه گفتم خودم خدمت کردم پسرم زمانی که خدمت رفت هر روز داد فریاد می‌کرد میگفت بابا کادری سربازان را خیلی اذیت می‌کنند هر زمانی به دوران خودش آن سرباز تیراندازی میکنه کادری مثلا این سرباز هست از لحظات سلامتی روانی قرار نیست که تیراندازی کنه ولی از تیراندازی بدتر هست در اصل فرمانده مهم هست به خدا فرماندهی داشتیم که از پدرمان بیشتر دوست داشتیم نه من همه سربازان دوست داشتند میگم فرمانده گروه یا گردان مهم هست این اتفاقات در کل ارتش جهان هست شایعات سازی نکنید خانواده سرباز تیرانداز و خانواده کشته‌شدگان چشم به انتظار عزیزشون بودند تیرانداز روانی بوده گناه خانواده چی بوده بزرگ کرده تا زمان خدمت اتفاقات افتاده خدا رحمت کنه این سربازانی که کشته شدن خدا صبر به خانوادهاشون بده پیش میا جوان هستند بازم میگم فرمانده مهم هست این خودش غربالگری ارتش هست فرمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
یادم هست در دوران سربازی اماده باش
بودیم ۷۲ ساعت پست داشتیم
بعدش بجای استراحت یکی از
فرماندهان گفت باید سربازان
کل پادگان رو جارو بزنن
تحقیر که جای خودش
به علت کمبود نیرو ۹ ماه بعد
مرخصی بهمون دادن
همیشه میگفتن سرباز هستین یعنی سرتون رو
گذاشتین که بر باد رود این خاطره
مال سال ۷۹ پادگان دریایی انزلی
هستش
Iran (Islamic Republic of)
نوذر
۱۳:۰۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اين ربطي به تحقير ندارد دوست محترم اين تمرين امادگي در رزم است اونجا به شما نميگويند ٢٤ ساعت نگهباني بدهيد بعد تشريف ببريد سونا
هر قطره عرق بدنتان در زمان صلح و در پادگان از ريختن هر قطره خونتان در زمان جنگ پيشگيري ميكند
دوم اينكه سخت ترين نگهباني در پادگان هاي ارتش يگان پاسداره كه ٢٤ ساعت نگهباني و ٢٤ ساعت اموزشه
حالا شما كجا به قول خودتون پست داديد خداوند عالمه
سوم حتما با شهرداري قرارداد ميبندند كه نظافت پادگان ها رو اونها بياييند و انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
تا امدن وضع سربازی اجباری را بهبود ببخشن گفتن سربازی مقدسس است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اگه قراره سربازحرفه بشه یاحتی حذف بشه بایدبودجه اختصاص بدن حفاظت فیزیکی پادگانهابادیواربلندسیم خاردارودوربین تامین میشه پادگان زاغه مهمات داره شوخی بردار نیست آقایون ستادکل خواهشاباپرسنل که در میدان هستم مشورت کنیدازاتاق شیشه ای زیرکولرگازی،بخاری تصمیم احساسی نگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
خداوکیلی به عنوان کادرارتش سرباز خیلی کم شده به خدا قسم الان فقط نوبحث نگهبانی ازسربازاستفاده میشه تمام کاراداری،نظافت خودم با۲۰سال خدمت انجام میدم آقایون ستادکل شب می‌خوابن صبح خدمت ۳ماه کم میکنن میبینی باهمین طرح نصف سربازترخیص شدن وجایگزینی نیست خودفشارروی مابقی سربازمیادخسته شدیم اینقدرمکاتبه کمبودسربازکردیم متاسفانه معاونت وظیفه ناجاعادلانه سربازاختصاص نمیده اینقدربه پلیس راهورتوتهران سربازداده که وجب به وجب دوتادوتاکنارهم هستن اون وقت محل خدمت بنده حدودا۴۰هکتاربا۴نفرسربازاداره میشه این فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
سراج
۱۲:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بعضی وقت ها افرادی که مسئول آموزش هستند اینقدر این سربازان را اذیت میکنند یا فرار میکنند یا
سعی میکنند تلافی کنند. در همین اطراف کرمان پادگان معروفی وجود دارد که یکی از آموزش دهنده های آن فردی
به شدت روانی است و هر چه هم با او برخورد میکنند باز به اذیت کردن بچه های مردم ادامه می دهد. مجرد هم هست!
این آقا بچه برادر مرا و دیگران را در همان ده روز اول کاری بر سرشان آورد که ده کیلو وزن کم کرد! یک پسر پنجاه کیلویی شده بود چهل کیلو! بعد آنها را در آفتاب گرم می نشاند که بچه ها صورت هایشان پوست انداخته بود! بیگاری هم در برنامه اش بود. خب چرا باید این افراد روانی را سرپرست گروهی نخبه
کنند. بهتر نیست ایشان و امثال وی را بازخرید کنند یا در محیط دیگری به کار گیرند؟؟؟؟... لطفا حتما منتشر کنید تا نیروی انتظامی فکری برای این آدمهای
به نوعی عقده ای بردارد. مشخصات و نام این پادگان و آن درجه دار را خواستین برایتان بفرستم... متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
این هم امنیت!
سرباز اجباری نه تنها خدمتی ندارد
خودی ها را هم از پای در می آورد
منم تحمل ندارم که کسی بهم فحش دهد یا بگوید کفشم را واکس بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چقدر تو خود تحقیر و حقیر هستی که با این چند اتفاق جزیی امنیت کل کشور را زیر سوال می بری، نمی دانم با این مدام نق زدن و خود تحقیری چی گیرتان می اید؟؟؟؟
در امریکا طبق اماری که خود انها می دهند فقط با اسلحه ای که در اختیار مردم است،در درگیری مسلحانه بین مردم در حدود 40000 نفر در سال کشته می شود، یعنی چیزی بیش از تعداد نفرات 3 لشکر کامل در سال در امریکا کشته می شوند، لذا خدای همه مریضان را شفا دهد الخصوص مریض منظور،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
12:35
چیه
شوکه شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
پس خیال میکنین شهدا تو میدان چطور جنگیدند

بحث ناز نارنجی تربیت شدن نسل جدید هس
ک بخاطر شکست عشقی حاضره هموطنان سرباز و ب قتل برسونه
بخاطر یک نه شنیدن از فرمانده از یک دختر مورد علاقه ش و ... هموطنان شون و ب قتل برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چقدر تو خود تحقیر و حقیر هستی که با این چند اتفاق جزیی امنیت کل کشور را زیر سوال می بری، نمی دانم با این مدام نق زدن و خود تحقیری چی گیرتان می اید؟؟؟؟
در امریکا طبق اماری که خود انها می دهند فقط با اسلحه ای که در اختیار مردم است،در درگیری مسلحانه بین مردم در حدود 40000 نفر در سال کشته می شود، یعنی چیزی بیش از تعداد نفرات 3 لشکر کامل در سال در امریکا کشته می شوند، لذا خدای همه مریضان را شفا دهد الخصوص مریض منظور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ما تو دوران سربازی یک فرمانده داشتیم که محال بود به سربازی که حالش میزون نباشه نوبت نگهبانی بده و اسلحه پر دستش بده بجای اموزش و پایش روانی سرباز ها برید ببینید چه افرادی دارن تو ارتش آموزش میدن همه داغون همه عقده ایی چون زندگی این افسرها داغونه اینا وقتی سربازها رو در اختیار میگیرن مرگبارترین توهینها رو نثارشون میکنند نمیگم همشون اینجوری هستند ولی بیش از 70 درصدشون این شکلی برخورد میکنند بجای اینهمه هزینه برای پایش سرباز ها مراکز اموزشی رو سر و سامان دهید یکی از دوستانم تعریف میکرد تو زرهی شیراز دوره کد میگذروند زمانی که فوق لیسانس قبول شد افسر آموزش دهنده اونها اونقدر تنبیه اش کرد که نزدیک بود بمیره خوب به نظرتون این سرباز اگر همون روز نوبت نگهبانی داشت و اسلحه پر به دستش میرسید چکار میکرد ؟؟؟ قطعا اول همون افسر گروهانشونو میکشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
با اینکه پرسنل سپاه بی نهایت رئوف تر و مهربانتر از سایر ارگان ها باسرباز رفتار میکنن؛ ولی دوران خدمت من هم چنین مشکلاتی بود.
فرمانده گروهان ساعت ۹شب زیر بارون و سرمای آبانماه کردستان، یک گروهان ۴۰ نفره ی سرباز رو که همه لیسانس و فوق لیسانس بودیم توی گل ولای غلتاند، فقط به این دلیل که یکی از سربازها دیر به شامگاه رسید. البته توی دوسال خدمت فقط همون یه نفر اونجوری بود و نود درصدکادری هامو باما رفیق صمیمی بودن و الانم رفت وآمد داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
در اصل فرمانده مهم هست براه سربازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
دوست عزیز سربازی است، قرار نیست که خونه باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
تنبیه جمعی تو سربازی معمول هس

چون تو شرایط سخت جنگی و غیره اشتباه یک سرباز یک عملیات یک لشکر و یک کشور و حتی ب فنا میده

واقعا نسل جدید چقدر ننر ب بار اومدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
فکر نمی‌کنم بخاطر مرخصی باشه باید به خانوادهاشون رجوع کرد مشگل در خانواه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
خانواده به چه گناهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اون درجه دار خودش بذاره جای سرباز ۳ماه از خانواده دور باشی بعد داخل این ۳ ماه هیچ امکاناتی نداشته باشی بعد مرخصی بهت ندن یا این که ۳ روز بهت مرخصی بدن چقدر فشار روانی به سرباز تحمیل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ولی اگر موضوع این بوده باشه که خب می‌رفت درجه دار رو بکشه. ولی باقی جوانان رو زد کشت
پس داستان مسئله دیگری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اون درجه دار هم خودش این چیز ها رو کشیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
مشکل از سرباز نیست. هر انسانی یک آستانه تحمل دارد و اینکه قوانین و رفتار مسوولان پادگان ها خیلی هم انسانی و درست نیست و بعضی اوقات فشار بدون دلیل به سرباز وارد می کنند.
از طرفی ممکن است این سرباز به علت عدم نظارت بر سربازان از طرف بقیه سربازان مورد آذار و اذیت قرار گرفته باشد که در نهایت مسببین آن را مجازات کرد و همچنین آینده خودش را.
Iran (Islamic Republic of)
سعیدازتهران
۱۲:۰۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
به عنوان یک کادرارتش به خداسربازکم با۲۰سال خدمت تمام نظافت وکارهاخداشاهده خودم انجام میدم آماربگیریدچقدرسربازفراری وغایب داریم پادگان‌های بزرگ باتعدادمحدودسربازنگهداری میشه من چاره ای ندارم سرباز۴شب پست سرهم نگهبان ده هامکاتبه کردیم متاسفانه به ارتش سربازکمی اختصاص پیدا می‌کنه همه سربازان به والله مثل برادرخودمون هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اگر قراره نظرات سفارشی و فقط به نفع طرفداران ارتش فرسوده منسوخ شده اجباری باشه. خب دیگه قسمت کامنت ها دیگه چه فایده ای داره؟ کلاً حذفش کن دیگه yjc جان
خدانگهدار تا ابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
البته یادم رفت بنویسم اندک هوادار بیگاری اجباری سربازی همون هایی هستن که جوان مردم کیف کش و واکس زن کفش شان می‌شود
باید هم با حذف سربازی اجباری مخالف باشند
چون بَرده و نوکرانشان رو از دست می‌دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
قتل عمد یک بیماری روانشناختی درمان ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
ان شاء الله هرچه زودتر ارتش اجباری فرسوده حذف و برچیده شود
تنها راه برای حل این مشکل ساخت یک ارتش داوطلبانه اختیاری است
آن هم خدمت هر سرباز در استان خودش همانند کارمند و شیفتی
این تنها راه حل این مشکل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
عاقبت سربازی اجباری همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
وقتی وارد پادگان آموزشی میشی همه درتلاش هستند شخصیت و غرور تو رو در یک لحظه زیرپا بزارن در حدی که با قاتل چنین رفتاری نمیکنن، این خودش یک تنش روانی ناخواسته بوجود میاره این نقطه آغاز همه مشکلات روحی روانی سرباز تازه وارد است! خواهشا اول سلامت روانی پرسنلی که قراره مسئولیت سربازای تازه وارد در دستشون باشه را تست کنید
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
تا غرورت نشکنه نمیتونی فردا سختیهای زندگی اجتماعی رو تحمل کنی
غرور مدرک و جوانی رو میشکنند تا فردا وارد زندگی واجتماع شدی بدونی نباید مغرور بود و ادب وتواضع رو باید رعایت کرد باید یادبگیری سطح تحمل و صبرت رو بالا ببری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
درپاسخ ناشناس:
برای ورود به اجتماع نیاز به بی ادبی و توهینو شکستن غرور جوان نیست، همینکه با زبان ادب و معرفت حرفتو بهش بزنی کافیه چون سرباز خودش قبول کرده اومده به کشورش خدمت کنه و تا حدودی توجیه شده دیگه لزومی نداره شما کاسه داغتر از آش بشیو از خودت درس اخلاق وضع کنی !
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
یادمه در پادگان سیرجان به ما گفتن به شما مرخصی می دیم بعد مرخصی ندادن اینگونه با روح و روان سرباز بازی میشه بعضی تحمل این فشار های روانی ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
سرباز برای مرخصی آدم نمیکشه بفهم. دلیلش چیز دیگری بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چرا باید این حادثه اتفاق بیقته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
کاربر 11 42 تو نمیفهمی فشار روانی یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
خب مرخصی میرفتین چیکار میکردین؟؟

اون همه سربازان زمان جنگ چندین ماه مرخصی نمی گرفتن یا نمیدادن زیر بارون باروت و موشک و ...

شما تو صلح مرخصی ندادن ک چی؟؟
با روح تون بازی میشه؟؟
باید تو سربازی با هر شرایطی سازگاری داشته باشین

مشکل شما بدتربیتی تون از طرف والدین تون هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
الان نسل جوان ما اکثرا مشکل روحی و روانی پیدا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
همه اش به خاطر فضای مجازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
شما مشکل روحی و روانی داری که فکر می‌کنی با ارتش اجباری میشه یک کشور آروم رو داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
چرا باید چنین اتفاقاتی در کشور ما بیفته باید دید مشکل اساسی از کجاست ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بی خود از خود حرف نزن جناب دکتر روان شناس!!!، تو وقتی می گویی اکثرا، یعنی رفتی از کل جوانان امار گرفتی؟؟؟ اخه یک دروغی بگو که حداقل خودت باور کنی، احتمالا خودت مشکل روحی و روانی داری و همه را مشکل دار می بینی چرا که از قدیم گفتند کافر همه را به کیش خود پندارد.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۱:۱۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اکثر افسر هایی که دیدم داخل خدمت تازه سعی می‌کنند سرباز رو وارد فشار روانی بکنند ، شما میگی پادگان ها رو جای خوبی بکنند!!
Iran (Islamic Republic of)
مجییدی
۱۱:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
خدا به خانواده های شهدا صبر بده. با این وضعیت کسی جرات نمیکنه فرزندشونو به خدمت سربازی بفرسته. باید مسوولین چاره ای بیاندیشند.امیدواریم با یک طرح خوب و جامع شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
مرخصی سربازا باید دو برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
تا وقتى اختياريش نكنيد ازين اتفاقا ميوفته كسى كه به اجبار بره هم جون خودش هم بقيرو به خطر ميندازه، هيچ سودى نداره خدمت توى اين كشور هيچ دانش و علمى اونجا ياد نميدن جز پرروبازى كه يچيز منفيه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
بهترین پیشنهاد بچه هامون خدمت نروند مثل این افغانها که نه خدمت نه مالیاتی و هزاران نه دیگر اما برابر با ایرانیان دارند از امکانات استفاده می کنند
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۵۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
من هم تو همون کرمان خدمت کردم
موقع نگهبانی هیچ وقت اسلحه مسلح بهمون نمی دادن
یا یه خنجر می دادن یا یه کلاش که مسلح هم نبود
حالا این چطوری موقع پست دادن اسلحه با خشاب پر داشته؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
شما احتمالا تو آشپزخونه پست می دادی
Iran (Islamic Republic of)
مجید زارع عسکری
۱۵:۲۷ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
سلام ببخشید شما زمان رضا شاه سربازی رفتی مگر نه من سال 64 رفتم خدمت وقت پست سه خشاب پر می‌دادند تحویل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
واقعا چرا باید این اتفاق دردناک بیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
متاسفانه فقط این پست سربازی نیست که نیاز به روان سنجی داره بلکه تمام کارمندان دولتی باید روان سنجی بشوند وقتی میری اداره میری بیمارستان پرسنل مثل ارباب و برده با مراجع برخورد میکند خب منجر به نزاع و درگیری می شود خسته ای مرخصی بگیر سختی شغلی داری استعفا بده مردم چه گناهی دارند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
اکثرا کاری انجام نمیدن که خسته باشن! تا ساعت دو میگن میخندن بعد میرن خونه هاشون
آخرین اخبار