بانک مرکزی روسیه: سهم بریکس در اقتصاد جهانی از گروه هفت پیشی گرفت

رئیس بانک مرکزی روسیه سهم بریکس در تولید ناخالص جهانی را ۳۵ درصد تا پایان ۲۰۲۳ در برابر ۲۹ درصد گروه هفت اعلام کرد.

اِلویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، دیروز دوشنبه در مصاحبه‌ای با ریانووستی گفت: کشور‌های عضو بریکس در تولید داخلی ناخالص جهانی و بر حسب برابری قدرت خرید PPP از گروه هفت G۷ پیشی گرفته اند.

به گفته رئیس بانک مرکزی روسیه، با اضافه شدن اعضای جدید، سهم این گروه در تولید جهانی از ۳۱ درصد به ۳۵ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گزارش راشاتودی، معیاری که نابیولینا استفاده می‌کند تولید ناخالص جهانی GDP از نظر PPP یا برابری قدرت خرید نامیده می‌شود. برابری قدرت خرید معیار محبوب بسیاری از اقتصاددانان است که بهره وری اقتصادی و استاندارد‌های زندگی بین کشور‌ها را با تعدیل تفاوت در قیمت کالا‌ها و خدمات مقایسه می‌کند.

نابیولینا با تاکید بر اینکه این گروه نقش مهمی در جهان ایفا می‌کند، گفت: «اقتصاد‌های بریکس بسیار سریع در حال توسعه هستند.»

او ادامه داد: سال گذشته شاهد گسترش پیشگامانه گروه بودیم. این بلوک اقتصادی که قبلا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، تصمیم گرفت عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات متحده عربی را بپذیرد و در‌ها را برای پذیرش اعضای جدید باز بگذارد. اگرچه آرژانتین رسما این دعوت را پذیرفت و قرار بود در اول ژانویه سال جاری به آن بپیوندد، خاویر میلی، رئیس جمهور جدید آرژانتین این تصمیم را لغو کرد و قول داد به جای آن روابط نزدیک‌تر با غرب را دنبال کند.

با اضافه شدن پنج کشور جدید، بریکس بیش از ۴۰ درصد از تولید جهانی نفت خام را در اختیار خواهد داشت، در حالی که جمعیت آن به نزدیک به ۳.۶ میلیارد نفر خواهد رسید که تقریباً نیمی از کل جهان است.

بسیاری از ایالت‌های دیگر تمایل خود را برای عضویت در بریکس ابراز و برخی از آن‌ها قبلاً به طور رسمی درخواست ارائه کرده اند. گروه دوم شامل ونزوئلا، تایلند، سنگال، کوبا، قزاقستان، بلاروس، بحرین و پاکستان است.

بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، سهم گروه هفت در تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب برابری قدرت خرید طی چند سال گذشته در حال کاهش بوده است و از ۵۰.۴۲ درصد در سال ۱۹۸۲ به ۳۰.۳۹ درصد در سال ۲۰۲۲ و در سال ۲۰۲۳ به ۲۹.۴۴ درصد کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار