
باشگاه خبرنگاران جوان- معرفی و به تصویر کشاندن زندگی و زمانه شهدا از دهه ۹۰ و پس از شهدای مدافع حرم، به امر و سوژه قابل توجهی در رسانه ملی تبدیل شد. برنامههای تلویزیونی متعددی با محوریت شهدا، به شرح احوالات آنان در قالب مصاحبههای تصویری پرداختند که سبب شد تا مخاطبان ایرانی بیش از پیش با ابعاد متنوع شهیدان روبه رو شوند.
یکی از این نوع برنامههای تلویزیونی که توانست در میان مخاطبان نیز جا باز کند، «ملازمان حرم» است. این برنامه بنای خود را در گفتوگو با همسران، مادران و دختران شهدای مدافع حرم گذاشت و هدف آن بر این بود تا با مصاحبههای تصویری، عمق کشف نشدهای از زندگی شهدا را بازگو کند.
اجرای این برنامه نیز تا مدتی بر عهده شهره پیرانی، همسر شهید هستهای داریوش رضایی نژاد بود و پس از آن فضه سادات حسینی گفتوگو با همسران شهدا را عهده دار شد.
ملازمان حرم به شیوهای گفتوگو محور و در قالب مصاحبه تصویری، تمرکز خود را بر روایت زندگی و مجاهدتهای شهدای مدافع حرم و فرماندهان در فضایی احساسی گذاشت تا به نوعی مخاطبان تلویزیونی نیز با آن پیوند برقرار کند. در حقیقت زوایای کمتر دیده شده از زندگی شخصی شهدا و فرماندهان میتواند مخاطب ایرانی را با انسانهایی واقعی مواجه سازد که در این عالم زیسته و خود را وقف وطن کردند.
وجه متمایز کننده دیگر این برنامه که تا بدین جا توانسته مخاطب قابل توجهی را جذب کند، روایتهای زنانهای است که ارائه میشود. درواقع بسیاری از روایتهای موجود از شهدا منحصر به وجه نظامی آنان است و کمتر داستانهایی از زندگانی و ابعاد شخصیتی آنان منعکس میشود. به همین سبب وجود روایتهای زنانه و بیان آنان از سوی بانوان، میتواند تاثیرگذاری به مراتب بیشتری در قاب تصویر بر جای بگذارد و شیوه گفتوگو را متمایز سازد.
همچنین گفتوگو در قابهای مختلف و با لوکیشنهای متعدد همچون خانه شهدا و مزار آنها نیز به گونهای وجه تمایزی را در چینش فرم برنامههای مشابه پدید آورده است تا بتواند احساسات مخاطبان را نیز برانگیزد.
در فصل جدید این برنامه تلویزیونی که همگام با وقایع روز جلو میرود، شهدای خادم ملت همچون شهید رئیسی و شهدای اخیر جنگ تحمیلی ۱۲ روزه محور گفتوگو قرار گرفتند که به نوعی برای شکل دهی به روایتهای دست اول از ابعاد شخصیتی شهدا در رسانه قابل توجه است.
محسن اردستانی رستمی کارگردان این برنامه تلویزیونی نیز درباره فصل جدید این مجموعه گفته است: باید تأکید کنم که در «ملازمان حرم» در فصل ششم همانند فصلهای پیشین، هم فرماندهان و هم مردم عادی موردتوجه ما بودهاند؛ به این مفهوم که پرداختن به یک غیرنظامی که در این جنگ از دست رفته، به همان اندازهای که به فرماندهان و نظامیان میپردازیم، برای ما مهم است.
این کارگردان به وجه زنانه بودن روایتهای ملازمان حرم اشاره و افزود: این توجه به خانمها به عنوان تمرکز اصلی برنامه هم از نقد رهبری بر کتاب «نورالدین پسر ایران» بود که فرمودند نقش همسر آن جانباز دیده نشده است. «ملازمان حرم» میخواهد بگوید این جنگ روایتی زنانه دارد که باید به آن پرداخت.
در مجموع میتوان اشاره نمود که ملازمان حرم به عنوان پیشگامی بر تولید برنامههایی این چنینی نقش قابل توجهی را ایفا کرده است تا ضمن حفظ جذابیت و تکنیکهای رسانهای، بتواند در قالب تصویر به روایت رسانهای بپردازد.
منبع: فارس