در گزارش ویژه این هفته «کاریکاتور روز»، به سراغ یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان طنز تصویری و کاریکاتور معاصر روسیه رفتهایم؛ اولگ دارگاچف. در گزارش معرفی کارتونیستهای جهان این هفته «کاریکاتور روز» به تماشای جهانِ رویایی و ژرفنمای اولگ دارگاچف نشستهایم. دارگاچف، با تکنیکی چشمگیر در ترکیب سایهروشنهای دراماتیک، ترکیب بندیهای سینمایی و نمادپردازیهای چندلایه، هر فریم را به مانیفستی بصری بدل میکند که هم روایتگر رنجهای جمعی است و هم جستجوی زیبایی در دل تاریکیهای جهان. اولگ دارگاچف، کارتونیستی که نبوغش نه در شلوغی قاب، که در کمگوییِ مرگبارِ تصویر خلاصه میشود. این کاریکاتوریست برجسته هنرش ترکیبی منحصربهفرد از ظرافت گرافیکی، طنز تلخ و بینش جامعهشناختی خود او است. دارگاچف، نقاش قصههای تصویری، با قلمی که گاه به جادو میماند و گاه بسان تیغِ نقدِ کافکا، از لایههای پنهان واقعیت، نگارههایی بیرون میکشد که در آنها رؤیا و کابوس را، در یک قاب به هم میآمیزند. با زبانی از جنس سوررئالیسمِ دلشکسته، دارگاچف نه فقط کارتونیست، که رؤیابافی است که مرکبش بر بومِ روزمرگی، حماسههایی از خیال و اندیشه حک میکند. این هنرمند مستقل که آثارش در معتبرترین نشریات روسی زبان منتشر میشود، با ترکیب بیپروای رئالیسم روانشناختی و سورئالیسم نمادین، روایتی تصویری انسان مدرن خلق میکند. طرح هایش تنها طنز نیست، بلکه شاعرانگی تصویری است که در آن فرم و محتوا در اوج هماهنگی، حماسههای خاموش انسان معاصر را روایت میکنند. در جهان هنری اولگ دارگاچف، طنز و تراژدی در آغوش یکدیگر میآسایند. او مسائل تلخ را با لبخندی نقاشانه روایت میکند، اما در پشت هر خطِ طنز، زخمی عمیق پنهان است. این تعادل ظریف، هنر او را به تجربهای انسانی و فراموشنشدنی تبدیل کرده است. / تهیه گزارش: سهراب سیدجمالی