حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

احمد ميرعلايي:جذابيت در سينماي امروز كم است/ از فروش برخي فيلم ها عصباني مي‌شوم

جذابيت و سرگرمي در سينماي ايران به خصوص سينماي كودك و نوجوان مهمترين اصل است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران شب گذشته برنامه سينمايي "هفت" به دليل بيست و ششمين جشنواره فيلم كودك و نوجوان با اجراي محمود گبرلو در اصفهان و از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت.
ميزگرد اين هفته برنامه سينمايي "هفت" نيز با حضور علي شاه حاتمي كارگردان، وحيد نيكخواه آزاد تهيه كننده و كارگردان و احمد ميرعلايي دبير جشنواره بين المللي كودك و نوجوان و مدير عامل بنياد سينمايي فارابي با حضور در اين برنامه به بررسي مسائل سينماي كودك و نوجوان پرداختند.
علي شاه حاتمي در ابتداي اين مبحث گفت: سينماي كودك مثل فطرت بچه ها پاك است و هيچ اثري از فيلمسازان ما درباره‌ي اين مرز و بوم سياه نمايي نبوده و تمام تلاشمان اين بوده كه فرهنگ و هويت ملي خود را به عرصه‌ي ظهور برسانيم.
وي افزود: سالها شاهديم كه درهاي سينما به روي بچه هاي ما بسته شده و فيلم هايي كه در جشنواره هاي داخلي و خارجي مي درخشند در معرض اكران قرار نمي‌گيرند.
شاه حاتمي در اين باره ادامه داد: هويت و فرهنگ ما با بسته شدن سينما به روي بچه ها از بين مي‌رود و در معرض نابودي كامل قرار مي‌گيرد.
وي تصريح كرد: سالهاست كه درهاي سينما به روي بچه بسته شده و به ندرت فيلمي در سينما اكران مي شود كه اين مسئله جاي نگراني دارد.
شاه حاتمي عنوان كرد: بنياد سينمايي فارابي 10 فيلم براي كودك و نوجوان مي سازد ولي زماني اين فيلم ها در سيستم اكران قرار نگيرد ساخت اين آثار موثر نخواهد بود.
احمد ميرعلايي در خصوص سينماي كودك و نوجوان اظهار داشت: از چند منظر بايد سينماي كودك و نوجوان امروز را بررسي كرد در حال حاضر مشكل اصلي سينماي ما كمبود مخاطب است و از مشكلات ديگر آن سالن سينما، امكانات نمايش خوب و همچنين اكران است.
وي در اين باره افزود: مسئله ديگر اين است كه ما بايد فيلم هايي بسازيم كه مردم علاقمند به تماشاي فيلم ها در سالن سينما باشند.
ميرعلايي ادامه داد: در سينماي ايران به خصوص سينماي كودك و نوجوان جذابيت و سرگرمي مهمترين اصل است با توجه به وجود تنوع و جذابيت هاي امروز بايد به سمت نوعي فيلمسازي برويم كه براي مخاطب جذابيت بيشتري داشته باشد.
وي اظهار داشت: سينمادار بايد هزينه خود را از اكران و فروش فيلم ها دريافت كند كه بدليل عدم جذابيت فيلم ها، سينما دار تمايل به اكران ندارد.
وحيد نيكخواه آزاد در ادامه گفت: اتفاقاتي كه در جشنواره كودك امسال رخ داد جمع مديران فرهنگي و منتقدين براي انتخاب فيلم "گورداله" به عنوان بهترين اثر بود كه مفهوم آن اين است كه ما به فيلم هايي كه بچه ها علاقه دارند توجه كنيم.
وي ادامه داد: بدليل وجود ماهواره ها، دي وي دي هاي مجاز و غير مجاز و همچنين كانال هاي مختلف بايد بدانيم كه الان نسبت به دهه شصت تفاوت دارد و مسئولان فرهنگي اين تفاوت را در جشنواره سينماي كودك و نوجوان فراموش كردند كه بخشي از وظايف آنها هموار كردن جاده براي فعاليت بخش خصوصي در اين نوع سينما است.
شاه حاتمي عنوان كرد: سينماي ايران سينماي تعريف شده است ما فرهنگ و تكنولوژي خاص خود را داريم هنوز هم بچه ها دراين باره با قصه هاي مادر بزرگ خود مي‌خوابند.
وي تصريح كرد: آن چيزي كه ما در حال حاضر به آن مبتلا هستيم اين است كه رسانه ها ذائقه مردم را تغيير دادند و اين ذائقه بايد تغيير پيدا كند.
وي بيان كرد:‌ما نمي‌توانيم فراتر از فرهنگ و ايدئولوژي خود وارد سينما شده و فيلمسازي كنيم مردم به سينماي كودك و نوجوان آشنايي ندارند و بايد يك سينمايي به اين نام وجود داشته باشد كه والدين به همراه فرزندان خود براي تماشاي فيلم به سينما بروند مسير مادرست است ولي بايد توجه مردم را به سينما جذب كنيم.
ميرعلايي اظهار داشت: با كمك آموزش و پرورش دانش آموزان گروه گروه براي تماشاي فيلم به سالن سينماي مي روند قرار است مخاطب عادت به تماشاي فليم كند ولي اگر فيلم خوب و جذاب نباشد بعد از چند بار تمايل مخاطب به رفتن سينما از بين مي‌رود.
ميرعلايي بيان كرد: جذابيت در سينماي امروز ما كم و اين خود باعث افول مخاطب است جذابيتي از بين نرفته بلكه ذائقه مردم تغيير و تنزل پيدا كرده كه برخي فيلم ها زماني كه مي‌فروشد از فروش آن فيلم عصباني مي‌شوم.
وي تاكيد كرد: تنوع جذابيت در اطراف مخاطب بسيار زياد است سينماي ما بايد از آن جلوتر بزند كه اين جذابيت به همين راحتي به دست نمي‌آيد.
نيكخواه آزاد اظهار داشت: اقدام انجام شده براي سينما بايد در روند حيات طبيعي باشد و سه برنامه كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي آن نوشته شود كه گاهي اوقات دچار روزمرگي نشويم.
وي خاطرنشان كرد: حيات طبيعي تعاملات مديران فرهنگي نيروي انساني سينما و مخاطب است.
شاه حاتمي در ادامه عنوان كرد: يارانه ها به كودكان تعلق نمي گيرد و والدين از آن استفاده مي‌كنند اما در گذشته كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به صورت رايگان فيلم ها را در پارك به نمايش در مي‌آورد.
وي تصريح كرد: حياتي براي سينماي كودك و نوجوان وجود ندارد و اين حيات از كودكان ما سلب شده و مسئولان سينماي كودك اگر كاري نمي‌تواند انجام دهد با كناره گيري مسئوليت را به فرد ديگري محول كند.
ميرعلايي در پايان اظهار داشت: تلويزيون تنها جايي است كه مي‌تواند به سينماي فعلي كمك كند ما بايد به دنبال سرمايه اصلي سينما يعني مخاطب باشيم در غير اين صورت سينماي ايران نابود خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: سينمايي كه ما امروزه با آن مواجه هستيم و همچنين وجود جشنواره ها نشان از آن دارد كه حياتي وجود دارد اما بايد براي اين حيات تلاش كرده و كمك به ارتقاي سينماي ايران كنيم./ي2
برچسب ها: برنامه ، سینما ، هفت ، میرعلایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار