مهين نويدي طراح گريم "كلاه پهلوي" در گفتگوي اختصاصي با باشگاه خبرنگاران:

توان بانوان را در طراحي گريم ثابت كردم / طراحي گريم تاريخ معاصر سخت‌تر از تاريخ اسلام است

خوشبختانه با حضور در چند مجموعه به عنوان طراح گريم و در مجموعه تاريخي "كلاه پهلوي" توان بالاي بانوان در طراحي گريم را ثابت كردم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهين نويدي، طراح گريم و چهره‌پرداز كه تاكنون  مجموعه‌هاي تاريخي  "حجربن‌عدي" و "در چشم باد" را در كارنامه كاري خود دارد؛ با او درخصوص گريم سريال تاريخي "كلاه پهلوي" و سختي‌ها و اتفاقات پيش آمده در زمان ساخت  اين مجموعه به گفتگو نشستيم.

- آيا به عنوان يك كار تاريخي اين مجموعه براي شما كه يك خانم بوديد، سنگين نبود؟
من بازنشسته و كارمند صدا وسيماي جمهوري اسلامي هستم و در اولين كارم در مجموعه "امير كبير" و "هزار دستان" مجري استاد عبدالله اسكندري بودم. سالهاي بعد كه خودم طراحي گريم را در كارها عهده دار شدم خيلي علاقمند بودم به گفتن اين جمله به آقايان كارگردان بودم كه يك خانم هم توانايي انجام كار تاريخي را دارد.

- اما همچنان در بيشتر آثار سينمايي و تلويزيوني از آقايان طراح گريم استفاده مي‌شود؛درست است؟ بله. متأسفانه در كارهاي سينمايي و تلويزيوني همه فكر مي كنند كه كارها سنگين و پر گريم را فقط آقايان انجام دهند.

- كدام كارتان را اولين تجربه سنگين كاري خود مي‌دانيد ؟
خوشبختانه اولين كار تاريخي اسلامي من  "حجربن عدي" بود و بسياري از كارهاي ديگر از جمله كتاب اول "در چشم باد" كه 2 سال و نيم زمان برد و فكر مي كنم همه اين آثار و طراحي هاي من روي آنها دليل انتخابم از سوي دست اندركاران "كلاه پهلوي" براي طراحي گريم اين مجموعه بود، پيش از اين نيز طراحي گريم مجموعه "مختارنامه" از سوي داود ميرباقري به من داده شد و براي من پيشنهاد نشدن اين كار به استاد اسكندري عجيب بود اما متوجه حضور وي در پروژه اي بنام "امام حسين" شدم و  از اينكه من به عنوان يك خانم از عهده طراحي گريم پروژه‌هاي سنگين تاريخي برآمده‌ام، احساس رضايت داشتم.

_ پس دليل عدم حضور شما در "مختارنامه" چه بود؟
 براي مجموعه "در چشم باد" ماسوله بودم و ميرباقري براي مجموعه "مختارنامه" كار خود را از شوشتر شروع كرده بودند و به اين دليل امكان همكاري در اين مجموعه برايم فراهم نشد.

- آيا در خصوص گريم آثار تاريخي مطالعه خاصي هم داريد؟
من به مطالعه تاريخ علاقمندم و موضوع مجموعه "كلاه پهلوي" از سال 1309 تا 1320 است و  سريال  "در چشم باد" هم به نوعي در اين سالها اتفاق افتاده است با اين تفاوت كه "كلاه پهلوي" به كشف حجاب مي پزدازد.

- طراحي گريم در مجموعه تاريخي اسلام يا تاريخ معاصرسخت تر است؟
 به مراتب طرحي گريم در تاريخ معاصر به دليل داشتن چند عكس از اقوام گذشته در فاميل و خانواده ها، و ارائه آگاهي نسبي از نوع گريم آن زمان امكان دخل و تصرف را كمتر كرده و ما  فقط كمي زيبا شناسي را در طراحي گريم به كار مي بريم  در حالي كه كتابهاي مرجع اسلامي ما كمي اطلاعات راجع به شخصيت‌هاي مذهبي مطرح مي‌كنند و اين امر امكان طراحي و دخل وتصرف در گريم را فراهم مي‌كند.


- مجموعه "كلاه پهلوي حدود" 6 سال زمان برد، آيا در خصوص گريم بازيگران اين مجموعه دچار مشكل نشديد؟
در يك پروژه 6ساله همه بازيگران را در اختيار يك كار قرار نمي‌گيرند و در كنار حضور در اين مجموعه در آثار ديگري هم بازي مي كنند، به همين دليل گاهي با چسب هاي مخصوص ما سيبيل را روي سيبيل يا گريم قبلي بازيگران مي چسبانديم تا به بازي اش در "كلاه پهلوي" و ايفاي نقش در مجموعه‌اي ديگر صدمه‌اي وارد نشود.

- آيا برخي از بازيگران نيز در "كلاه پهلوي" داراي تيپ و گريم متفاوتي هستند؟
 بله؛ 4 بازيگر حالت تيپ دارند كه "رضا كيانيان" يكي از بازيگراني بود كه با انواع گريم هاي خود مخالفتي نمي كرد و گاهي هم نظري در خصوص با در نظر گرفتن نقشش به ما ارائه مي‌داد؛ "امين حيايي" 7 تيپ گريم دارد؛ "داريوش فرهنگ" 5تيپ گريم و" سارا خوئيني ها" و "شقايق فراهاني" نيز طبق پيش روي داستان در جاهاي گريمشان تغييراتي دارد  و به طور كلي سه دوره سني را طراحي گريم كرده ايم.

- با توجه به اينكه مخاطب نبايد برنامه را رها كند در مورد گريم نقش‌هايي كه براي كشف حجاب از خارج به ايران آمدند؛ چه تدابيري انديشيد؟
 طراحي گريم خانم‌ها را به صورت عروسكي و با استفاده از رنگ‌هاي ملايم انجام دادم تا گريم هايشان خلاف عرف جامعه نباشد به عنوان مثال زماني كه ميرزا رضا با همسرش در منزل است گريم به صورتي است كه چهره هاي مذهبي ما گريمي زيبا و عرفاني داشته تا برخلاف افكار بيننده ها نباشد و دخترها را با گريمي متناسب با آن برهه زماني انجام دادم تا براي مخاطبان جذاب باشد.

-  آيا "سيدضياء الدين دري" كارگردان اين مجموعه تاريخي  در خصوص گريم ها هم نظر مي‌داد؟
"اميرعلي دانايي"، ماهچهره خليلي"، "گوهر خيرانديش"،" آنا نعمتي" و "امين حيايي" بازيگران ثابت اين مجموعه بودند و ما تست گريم را روي آنان انجام داديم و "دري" هم با ديدن تست نظرش مثبت بود وبراي  ساير بازيگران، 2 يا 3 روز قبل از ورودشان به كارتست گريم  مي‌شد.

- آيا شما هم مانند ساير طراحان گريم با مدير فيلمبرداري مجموعه هماهنگي داشتيد؟
بله؛ در همه كارهايم قبل از شروع كار با مديرفيلمبرداري صحبت مي‌كنم زيرا بعضي از فيلمبرداران نور گرم يا سرد استفاده مي‌كنند؛ در "كلاه پهلوي" براي نورپردازي از يك لنز قهوه‌اي به منظور ايجاد نوعي حس كهنگي و تاريخي  استفاده مي‌شد كه از استفاده از لنز رضايت نداشتم زيرا اگر فضا روشن‌تر بود افراد مذهبي نوراني‌تر و عرفاني‌تر جلوه مي‌كردند به طوركل  تصور مي‌كنم به كار لطمه‌اي وارد نكرد.

- آيا پيش آمد بعد از طراحي گريم چهره اي شما پشيمان شويد؟
خير؛ اگر فرد بي‌تجربه‌اي بودم شايد اين اتفاق مي‌افتاد اما تست گريم و تجربه‌ام به من كمك كرد تا در طراحي گريم به دكور، لباس و رنگ صحنه توجه كنم. معتقدم كه طراح گريم و مدير فيلمبرداري مكمل كار يكديگرند و اگر يكي كارش را درست انجام ندهد در نهايت مجموعه مورد توجه مخاطبان قرار نمي‌گيرد.

- خانم نويدي در نهايت پيشنهاد شما براي علاقمندان ورود به اين حرفه چيست؟
معتقدم نسل جوان بايد وارد حرفه شود؛ تنها گذراندن كلاس‌هاي گريم و داشتن اسم طراح گريم براي كار گريم در يك مجموعه و اثر سينمايي كافي نيست و اگر جوانان خواهان توفيق در كار طراحي گريم هستند بايد چندين اثر سينمايي را تجربه و سپس وارد پروژه‌هاي سنگين شوند.

گفتگو از: الهه عليزاده

برچسب ها: کلاه ، پهلوی ، گریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار