آیت الله ناصر مکارم شیرازی:

عاشورا، مکتبی که تا همیشه ماندگار است

نهضت امام حسین (ع) یک مکتب است، مکتبی که عالی ترین معارف اسلامی و خصایل نیکوی انسانی را به نمایش می‌گذارد و برماست که تا همیشه این مکتب را زنده نگه داریم.

به گزارش خبرنگار ويژه‌نامه محرم باشگاه خبرنگاران؛ فقیه فرزانه، استاد معارف اسلامی و یکی از مراجع عظام حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی طی یادداشتی مهمترین نکات برجسته نهضت حسینی(ع) و عاشورای سال 61 هجری قمری را بررسی کردند.

نهضت با عظمت امام حسین(ع) و قیام انسان‌ساز  عاشورا از دو منظر قابل بررسی و واکاوی است، اگر اول از منظر تاریک و ظلمانی به قضایا نگاه کنیم که در آن کشتن بى‌گناه، جوان و شیرخوار، تاختن اسب بر بدن‌هاى بى‌سر، آب ندادن به انسان، اهانت به زن‌ها و بچه‌ها، سوارکردن اسرا بر شتران بدون جهاز و در یک کلام ظلم و جنایت مى‌بینیم و اين در حالي است كه اين قيام سترگ نبايد تحت تاثير مسايلي اين چنين باشد.

* عاشورا، مکتی ماندگار

در این نگاه پیروز ظاهری میدان خاندان لعین بنی امیه‌اند که این دیدگاه از آن افرادی است که اصل و ریشه دین و احیاء حق از سوی امام حسین(ع) را نشناخته‌اند.

اما نظریه دوم از منظری نورانى به نهضت عاشورا نگاه مي‌كند که در آن حماسه، افتخار، تجلّى انسانیّت، مردانگی، وفا و ادب ، تبعیت و اطاعت از امام و حجت خدا ، حقیقت و حق پرستى را مى‌بینیم. در این نگاه پیروز میدان، امام حسین (ع)  و یارانشان هستند و مغلوب و شکست خورده یزید ، پسر زیاد، پسرسعد و... كه با جنايت در حق خاندان عترت، سبعيت و زرمداري خود را تثبيت كرده‌اند.

از این منظر امام حسین (ع) در عین تنهایی در ظهر عاشورا باز هم پیام الهی خویش را با شهادت خود تفسیر کردند اما با شهادت ایشان رسالت عظیم حضرت تمام نشد و نهضت سترگ حسینی(ع) تبدیل به مکتبی ارزشی و تا همیشه ماندگار ماند.

* یاد امام حسین(ع) ما را زنده نگه می دارد

با فرا رسيدن محرم و ايام سوگواري سالار شهيدان باید حضرت را به یاد بیارویم و اشک بریزیم تا حق و حقیقت در وجودمان جلوه بیشتری پیدا كند و در جستجوي عدالت‌خواهي باشيم چرا كه آرامان تبين شده در عاشورا، ظلم ستيزي و تسليم حق بودن است و عزّت نفس و انسانيت در حق مداري تعريف مي‌شود و در یک کلام باید با یاد امام حسین(ع) از مکتب ایشان صیانت کنیم.

در حقيقت با سوگواري براي امام در اين دنياي غفلت زده كه فرصت يادآوري آن حماسه عظيم و آموختن طريق سعادت و خوشبختي كمتر يافت مي‌شود، با شركت در جلسات ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) و اتصال مجدد به آن منبع حق و حقيقت راه سعادت را مرور كنيم و سعي کنیم در آن مسير گام برداريم و خود را با پيشگامان سعادت مقايسه و عقب ماندگي‌هاي روحي مان را بشناسيم و در صدد رفع آنها برآئيم.

همه محرم‌ها یادآور تداوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در سراسر زندگی ماست و بیانگر پیوستگى و تداوم جبهه مقابله حق و باطل در همه زمان‌ها و مکان‌ها است.

 چنانکه در نهضت کربلا مبارزه حق و باطل تکرار شد و امام حسین(ع)  به منظور دفاع از دین، آزادى و عدالت قیام نكردند که نهضت ایشان نماد همه زیبایى‌ها است و به طور کلی یکی از پیام‌های نهضت حسینی(ع)  این است که مبارزه حق و باطل اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و هر گاه حق و آزادی و دین در خطر باشند باید قیام کرد.

بر این اساس در هر زمانى که آزادى خواهان در برابر دشمنان آزادي و آزادگي قرار مى‌گیرند شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» تکرار مى‌شود.

انتهای پیام/پ3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار