حجت‌الاسلام بهرامي:

فريضه امر به معروف و نهي از منكر بايد به درستي تبيين شود

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت: امر به معروف و نهي از منکر بايد داراي ويژگي‌هاي مدارا و رفاقت در برخورد و عدالت در امر باشد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامي، رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح ضمن عرض تسليت حلول ماه محرم‌الحرام و شهادت امام حسين(ع) و 72 تن از ياران ايشان و همچنين ضمن بزرگداشت آغاز هفته بسيج با اشاره به اينکه در جامعه اسلامي باورمان به امر به معروف و نهي از منکر باور عميقي نيست اظهار داشت: با اينکه تأکيدات مکرري در قرآن کريم و روايات علماي ديني واصل شده است، عملا توفيق چنداني در اجراي اين فريضه مهم نداريم.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در ادامه به ولايت بين مومنين و مومنات اشاره و تأکيد کرد: اقتضاي اين ولايت، امر به معروف و نهي از منکر بوده و انتظار خداوند از جامعه و حکومت اسلامي و مقتدر نيز همين است.

وي بر همين اساس تصريح کرد: خداوند در قرآن کريم مي‌فرمايد وقتي ما به افرادي مکنت، قدرت و ثروت داديم، آنها نماز به پا مي‌دارند، زکات مي‌دهند و امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنند که اين نشانه حکومت و نظام اسلامي است.

حجت‌الاسلام بهرامي با بيان اين مطلب که متأسفانه اين دو فريضه در جامعه اسلامي فراموش شده است، گفت: اخيرا مقام معظم رهبري نيز در يکي از بيانات خود به اين موضوع اذعان داشتند و متأسفانه آنقدر اين امر فراموش شده است که نياز بوده است ستادي تحت عنوان احياي امر به معروف و نهي از منکر تشکيل شود.

وي با اشاره به اين نکته که امر به معروف و نهي از منکر تنها وظيفه حکومت و يا يک سري افراد خاص نيست، افزود: همه افراد جامعه بايد خود را ملزم و موظف به انجام تکليف درباره اين دو فريضه بدانند چرا که اين دو فريضه تا حدي اهميت دارند که تمام فرايض ديگر به واسطه اين دو اقامه مي‌شوند.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح با تأکيد بر اينکه امر به معروف و نهي از منکر بسيار در زندگي جوامع تأثيرگذار است، گفت: بحث اعتقاد به ولايت نيز در کنار اين فريضه از اهميت بسياري برخوردار است تا جايي که امام باقر(ع) فرمودند: 5 رکن نماز، روزه، زکات، حج و ولايت از اهميت ويژه‌اي برخوردارند که در ميان اين‌ها ولايت از بقيه مهم‌تر است.

وي افزود: اگر ولايتي که مد نظر خداوند است نباشد،‌ نمي‌توان انتظاري از صحت روزه،‌ زکات، حج و يا نماز داشت.

حجت‌الاسلام بهرامي در ادامه به حديثي از پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: ايشان فرمودند هر کسي که امر به معروف و نهي از منکر کند خليفه خدا بر روي زمين است و همچنين ايشان در جاي ديگر فرمودند خداوند حبي نسبت به مومن ضعيفي که دين ندارد، نخواهد داشت و آن مومني است که منکري را که مي‌بيند نهي نکند.

وي با بيان اين مطلب که امام حسين(ع) با هدف امر به معروف و نهي از منکر قيام کردند، خاطرنشان کرد: ايشان فرمودند من به سيره پدرم علي‌‌بن‌ابيطالب(ع) عمل کردم و قصد دارم امت جدم را اصلاح کنم؛ و ايشان در همين راه جان خود، خانواده و اصحابشان را فدا کردند، بنابراين اين فرضيه هم‌اکنون از تمام ما طلب ياري مي‌کند و ما بايد با حضور در ميدان، سايرين را نيز وارد اين عرصه کنيم و اين در صورتي است که بخواهيم ارزش‌ها را در جامعه برقرار کنيم.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح با تأکيد بر اينکه بايد در اين زمينه به قوانين نيز عمل کرد، به حديثي از پيامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: آمر به معروف و ناهي از منکر بايد 3 ويژگي داشته باشد؛ با مدارا و رفاقت برخورد کند و در امر خود عادل باشد و از فرامين اسلامي عدول نکند که باعث تعدي به طرف مقابل نشود، از طرفي بايد به امر و نهيي که مي‌کند عالم باشد.

وي بر همين اساس به وظايف عموم مردم اشاره و تأکيد کرد: وظيفه عموم مردم تنها از لحاظ گفتار و تذکر لساني است، حتي همين که بگوييد و برويد کفايت مي‌کند و نيازي نيست به مرحله عمل و اقدام برسد.

حجت‌الاسلام بهرامي با اشاره به آغاز هفته بسيج به وظايف بسيجيان اشاره کرد و گفت: يک بسيجي وظيفه دارد همواره در ميدان باشد و همانگونه که در زمان جنگ مسلحانه به ميدان مي‌آيد بايد بتواند در زمينه امر به معروف و نهي از منکر نيز مخلصانه وارد ميدان شود.

وي با بيان اين مطلب که تأثير تذکر زباني از مشت پولادين هم بيشتر است تأکيد کرد: بايد شوراهاي امر به معروف و نهي از منکر را تشکيل و توسعه داد و در اين زمينه نياز به آموزش ويژه‌اي وجود دارد چرا که به تعبير مقام معظم رهبري، مسئله امر به معروف و نهي از منکر مثل نماز يادگرفتني است و بايد مسائل آن آموزش داده شود.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح در پايان با اشاره به اينکه تا کنون 70 کتاب در اين زمينه به چاپ رسيده است ابراز اميدواري کرد: ان‌شاءالله تعليمات فرهنگي در اين زمينه باعث شود به نحو احسن بتوانيم به آرمان مورد نظرمان در خصوص احياي دو فريضه مهم امر به معروف و نهي از منکر نائل شويم.

انتهاي پيام/پ3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار