ايجاد تنوع عيار به نفع يا ضرر صنعت طلا و جواهر!

پيشنهاد اضافه شدن 2 عيار جديد به عيار مصنوعات طلا مدتي است که مطرح شده که اين طرح موافقان و مخالفاني نيز داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، چندي پيش پيشنهاد افزايش تعداد عيار طلا با هدف ايجاد تنوع در بازار مصنوعات طلا از جانب انجمن کارفرمايان صنعت طلا و جواهر و نقره استان تهران مطرح شده که تائيد و يا رد آن به نظر کارشناس سازمان ملي استاندارد بستگي دارد.

اما اين طرح پيشنهاد اظهار نظرات مخالف و موافق را داشته و فعالان اين حوزه با بيان دلايل مختلف خود اين طرح را به نفع يا ضرر صنعت طلا و جواهر کشور عنوان کردند.

در اين ميان عبادالله محمد ولي رئيس انجمن صنفي کارفرمايان صنعت طلا و جواهر استان تهران اجرايي شدن اين طرح را عاملي براي توسعه صنعت طلا و جواهر کشور دانست و افزود: قيمت بالاي طلا طي ماه هاي گذشته سبب شده که مردم به سمت بازار بدليجات متمايل شوند و اين امر رکود خريد و فروش بازار طلا را به همراه داشته است.

وي ادامه داد: اين انجمن پيشنهاد اضافه شدن 2 عيار 9 و 14 را به عيارهاي قبلي که 18، 21 و 22 است را به سازمان استاندارد داده است و اين پيشنهاد به هيچ وجه به معناي حذف عيارهاي قبلي نيست.

محمدولي تصريح کرد: در محصولاتي همچون خودرو تنوع محصول زياد است و مشتريان مي توانند متناسب با توان مالي خود کالاي مورد نظر را انتخاب کنند.

محمدولي اظهار داشت: اجرايي شدن اين پيشنهاد به ايجاد تنوع در بازار کمک مي کند و موجب مي شود که متقاضيان با هر توان مالي امکان خريد مصنوع طلا و سرمايه گذاري در اين حوزه را داشته باشند.

به گفته محمدولي اين پيشنهاد يک بار در سال 86 نيز مطرح شده بود و اگر در آن زمان با اجراي آن موافقت مي شد امروز شاهد رونق بيشتر اين صنعت و صادرات مصنوعات طلا بوديم.

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر استان تهران افزود: اين پيشنهاد در قالب طرح 15 صفحه اي به سازمان استاندارد ارايه شده که با مشورت توليدکنندگان فعال در اين حوزه تنظيم شده است.

وي با اشاره به اينکه ساختار صنف طلا و جواهر در کشور چندان مناسب نيست ادامه داد:‌ اينکه گفته مي شود با کاهش عيار، رنگ طلا سياه مي شود حرف غيرکارشناسي و قديمي است چرا که هم اکنون با روش هاي نوين، حتي رنگ بدليجات هم ديگر سياه نمي شود.

براساس اين گزارش به گفته فريدون بلغاري مديرکل نظارت بر اجراي استاندارد و سازمان ملي استاندارد در کشورهاي ديگر طلا با عيارهاي 10، 12 و 14 توليد و عرضه مي شود و تنها در کشور ما توليد طلا با عيار بالا صورت مي گيرد.

اما در مقابل اين اظهارنظرها، محمد کشتي آراي رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر با انتقاد از طرح کاهش عيار طلا گفت: اين امر بازار طلا و جواهر ايران را تقديم مصنوعات خارجي مي کنند.

وي افزود: کاهش عيار طلا از 18 به 14 به منظور توليد مصنوعات ساخته شده صورت مي گيرد، در حالي که با کاهش عيار چون ميزان فروش پائين مي آيد توليد داخلي انواع مصنوعات طلا و جواهر هم کاهش مي يابد.

کشتي آراي تصريح کرد: چنانچه عيار طلا کاهش يابد تمايل مردم براي خريد و پس انداز کردن سرمايه خود از طريق خريد و فروش مصنوعات طلا نيز کاهش مي يابد.

وي خاطرنشان کرد: به طور قطع با کاهش عيار طلا، ميزان تقلب در مصنوعات طلا بيش از پيش افزايش خواهد يافت.

همچنين الياس طاهري عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز اجراي اين پيشنهاد را امري غيرمنطقي دانست و افزود: با کم و زياد شدن عيار طلا بازار مصنوعات طلا و جواهر از تعادل خارج مي شود.

در همين ارتباط نظام الدين برزگري در خصوص تائيد و يا رد اين پيشنهاد گفت: اگر محاسن اين طرح بيشتر از معايب آن باشد با اجرايي شدن آن موافقت خواهد شد.

بنابراين گزارش، بهادر کاظمي معاون سازمان استاندارد از تشکيل جلسه مشترک با حضور موافقان و مخالفان اجراي اين طرح از تشکل هاي مختلف خصوصي همچون اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، انجمن صنفي کارفرمايان صنعت طلا و جواهر و رئيس اتحاديه کشوري طلا و جواهر و همچنين نمايندگاني از دستگاه هاي دولتي مرتبط همچون سازمان حمايت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و بانک مرکزي براي تعيين تکليف نهايي اجراي اين طرح در سازمان ملي استاندارد خبر داد.

در اين جلسه همه جوانب اجراي طرح ايجاد تنوع عياري در مصنوعات طلا بررسي خواهد شد و در صورتي که محاسن اين طرح از تبعات منفي آن بيشتر باشد به تائيد سازمان ملي استاندارد خواهد رسيد./عب
برچسب ها: صنعت ، طلا ، جواهر ، عیار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار