گزارش ویژه/

اوباما چاک هگل را رسما نامزد ریاست پنتاگون کرد + تحلیل

باراک اوباما چاک هگل را به عنوان گزینه خود برای تصدی پست وزارت دفاع امریکا معرفی کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پس از هفته‌ها کش و قوس در اینباره که آیا اوباما هگل را به عنوان کاندیدای ریاست پنتاگون مطرح می‌کند یا نه، رییس جمهور امریکا بالاخره به این شایعات پایان داد و هگل را رسما برای تصدی وزارت دفاع امرکا نامزد کرد.
 
چاک هگل سناتور سابق و هم اکنون عضو گروه مشورتی اطلاعاتی باراک اوباماست.
 
اوباما روز دوشنبه رسما هگل را نامزد پست وزارت دفاع کرد.
 
مطرح شدن نام هگل به عنوان کاندیدای تصدی این پست، از هفته ها قبل، جنجال های فراوانی را برانگیخته بود.
 
مهم ترین علت این جنجال‌ها آن بود که اطلاعات فراوانی در این باره وجود داشت که هگل در مقام سناتور هیچ تعهدی به آنچه منافع اسراییل خوانده می شود نداشته و حتی از اصطلاح تحقیر آمیز لابی یهودی برای طرفداران اسراییل در واشینگتن استفاده کرده که به عقیده برخی کارشناسان امریکایی در حکم عبور از یک خط قرمز بسیار پر رنگ است.
 
روزنامه لس آنجلس تایمز در سرمقاله ای در روز 30 آذر (20 دسامبر 2012) انتقادها به هگل را چنین خلاصه کرده بود: «به طور کلی 3 اتهام درباره هاگل مطرح می شود: هاگل تمایل زیادی به کاهش بودجه وزارت دفاع دارد، وی زمانی که سناتور بود با تحریم های ایران مخالفت می کرد آن هم زمانی که این کشور در عراق مداخله می کرد و اینکه وی با اسرائیل دشمن است. دو مورد نخست را به آسانی می توان رد کرد. اوباما نیز درباره هزینه های زیاد نظامی نگران است. در مورد ایران نیز، هاگل به عنوان وزیر دفاع در موقعیتی نخواهد بود که تحریم ها بر ضد تهران را تضعیف کند تحریم هایی که هدف از آنها مانع شدن از تلاش ایران برای ساخت سلاح های هسته ای است.آنچه از لحاظ سیاسی اهمیت بیشتری دارد این ادعاست که هاگل ضد اسرائیلی است. این اتهام بر اساس برخی مواضعی قرار دارد که هاگل قبلا اتخاذ کرده بود ولی منتقدان، بیشتر از این سخن وی خشمگین شده اند که «لابی یهودی افراد زیادی را در اینجا تهدید می کند».
 
در ایران کارشناسان قضاوت درباره این انتخاب باراک اوباما را زودهنگام می‌دانند.
 
یک کارشناس ارشد در اینباره به «ایران هسته‌ای» گفت: «باید منتظر ماند و دید هگل در نطق های روزهای آینده اش درباره ایران چگونه موضع می گیرد».
 
اگرچه برخی کارشناسان حدس می زنند که هگل برای جلب رای کنگره تا حدودی درباره اسراییل نرم تر و درباره ایران سخت تر اظهارنظر خواهد کرد ولی این اظهارات نمی تواند دقیقا به عنوان مواضع واقعی او در نظر گرفته شود.
 
کارشناس یادشده به «ایران هسته‌ای» گفت: «در هر حال پیامی در این انتخاب وجود دارد. اوباما می‌توانست خیلی‌ها را کاندیدای تصدی پست حساس وزارت دفاع کند ولی از میان همه گزینه ها، ضد اسراییلی ترین آنها را انتخاب کرده است. این به هر حال معنادار است».
 
یک دیپلمات در تهران هم که موضوع را از نزدیک پیگیری می کند به «ایران هسته ای» گفت: «شکاف میان اسراییل و امریکا بسیار جدی شده است. اسراییلی ها انواع و اقسام حمایت های علنی و غیر علنی را از میت رامنی انجام دادند اما اوباما انتخابات را برد. بعد از آن، وقتی نام هگل به عنوان کاندیدای مدنظر اوبامابرای ریاست پنتاگون مطرح شد، باز اسراییلی ها تمام توان خود را به کارگرفتند تا این گزینه را منتفی کنند. اما می بینیم که باز هم اوباما زیر بار نرفت و رسما هگل را نامزد پست وزارت دفاع کرد. این به طور مشخص یعنی روابط اوباما با لابی یهودی در واشینگتن و روابط او با نتانیاهو که احتمالا انتخابات ماه ژانویه را در اسراییل خواهد برد، کاملا بحرانی است. اوباما در حال نشان دادن این نکته است که نمی خواهد اجازه بدهد اسراییلی ها برای او تعیین تکلیف کنند. اوباما می گوید که خاطره خط و نشان کشیدن های نتانیاهو برای او در آستانه انتخابات را از یاد نمی برد. او در حال شفاف کردن مرزها و تاکید بر شکاف هاست».
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: برخی تحلیلگران عقیده دارند که انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه هم چندان خوشایند اسراییلی ها نبوده است چرا که اگرچه او روابط خوبی با اسراییل دارد ولی آن مقدار که آنها می خواهند علیه ایران تند و نیز نیست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار