نعناکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ناشر در قبال نشر اثر مسئوليت حقوقي ندارد

يک وکيل دادگستري با اشاره به چند کنوانسيون بين‌المللي در مورد مالکيت معنوي گفت: حدود 2 سال پيش امكان ثبت معنوي آثار تاليفي در معاونت پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ميسّر شد، تا مؤلف در صورت سرقت ادبي پيگيري حقوقي اثر خود را دنبال كند.

"محمد جعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران با تأکيد بر اينکه مسئوليت حقوقي در سرقت ادبي به عهده مؤلف است، اظهار داشت: طبق ضوابط قانوني ناشر موظف به کنترل تأييد اصالت يک اثر نيست، لذا چنانچه فردي اقدام به چاپ اثري کرد ناشر مسئوليت پيگيري ندارد.

وي تصريح کرد: طبق قانون، ناشر موظف است مسائلي را که وزارت ارشاد بخشنامه کرده در نظر بگيرد تا اثر تأليفي و توليدي با اعتقادات مسلمانان و عفت عمومي منافاتي نداشته باشد.

نعناکار با اشاره به چند کنوانسيون بين‌المللي در مورد مالکيت معنوي آثار تاليفي، خاطرنشان كرد: در ايران حدود 2 سال است اين امکان وجود دارد تا اثر يک مؤلف در معاونت پارلماني وزارت ارشاد ثبت شود که چنانچه پس از ثبت، سرقت ادبي اتفاق بيافتد از لحاظ قانوني قابليت پيگيري حقوقي را داشته باشد. 

گفتني است؛ به دليل شيوع پديده کتابسازی‌ و سرقت ادبي كه اعتراض برخی از اهالی قلم را به دنبال داشته و دارد، طي دو سال اخير امكان ثبت معنوي آثار تاليفي در معاونت پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فراهم شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نعناکار ، سرقت ، ادبی ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار