در گفتگوی ویژه خبری با موضوع ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله خوشوقت مطرح شد

آیت الله خوشوقت به جوانان دل داده بودند/ ایشان حراست از حریم ولایت را بر همگان واجب می دانستند

برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آیت الله صفایی بوشهری و حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی به بررسی ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله خوشوقت پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (شنبه 5 اسفندماه) به بررسی زندگی پربار آیت الله خوشوقت می پردازد.

**در ابتدا آیت الله صفایی بوشهری درباره زندگانی پربرکت آیت الله خوشوقت گفت: رمز ماندگاری ایشان همان چیزی است که خدا مطرح کرده که هرچه بای خدا باشد ماندنی است.

زندگی ایشان همش برای خدا بود، آموزش هایی که همین امر سبب شد خدا ایشان را به سیر معنویت رساند.

در عرصه علم ایشان دارای استعداد شگرفی داشتند و در زنجیره درس آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی، امام راحل و ... بودند و حضرت امام و علامه طباطبایی تاثیر بسیاری در شخصیت ایشان داشتند.

در عرفان عملی، تفسیر، علوم پایه، فقه و ... مسلط بودندو تحولات بسیاری در فقه حقوق داشتند.در عرصه اصول نگاه ایشان به شیخ عبدالکریم حائری بود.

در ادبیات، تایخ، تفسیر و علوم قرآنی تسلطی شگرف داشتند و صاحب سبک بودند.

** در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی درباره زندگی آیت الله خوشوقت گفت: ایشان از تمامی علومی که آموخته بودند بارور شده و آن ها در زندگی ایشان جاری بود. آموختن آیات الهی یک چیز است و تجلی این باورها در وجود افراد و زندگی شخص امر دیگری است.

ایشان خودنگهدار، کم حرف و ... بودند اما از چند کلمه ایشان هم می شد معانی بسیاری را درک کرد. مربی شدن و اینکه تمامی رفتار و سکنات بگونه ای باشد که تمامی درس زندگی اولیای الهی را آموزش داد، بسیار فرق دارد.

**در ادامه آیت الله صفایی بوشهری درباره دلایل بی تابی جوانان در مراسم ایشان گفت: همانطور که جوانان به آیت الله خوشوقت دل داده بودند، ایشان هم به آنان دل داده بودند و به جوانان عشق می ورزیدند و در تلاش بودند تا در خدمت جوانان باشند، ساعت ها می نشستند با جوانان در زمینه های مختلف بحث می کردند و با آانی، لطف و مهربانی فضا را برای سوال و جواب جوان و رشد آن آماده می کردند.
همت بلندی داشتند و گاهی در ساعت 12 شب به قم می رسیدند تا ساعت 2 با جوانان صحبت می کردند، بعد از نماز صبح هم همینطور.
یافت رمز حکمت الهی یکی از صفات  ویژگی های آیت الله خوشوقت بود.کتاب خدا را می فهمید و به همه فضائل آراسته بود و به حکمت دست یافته بود.

**در ادامه حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی درباره ویژگی های آیت الله خوشوقت گفت: رضایت الهی تنها امر مهم و ضروری بای ایشان در تمامی عرصه ها بود. همه افراد مخلص را دوست دارند و ایشان در صف عالی مخلصین حرکت می کرد.

یکبار عده ای از ایشان راهکاری خواستند که آیت الله خوشوقت از من خواستند پاسخ جوانان را بدهم و من گفتم: تقوا داشته باشید چراکه می دانستم ایشان این را می گویند اما گفتن با عمل کردن متفاوت است. مربی بودن با معلم بودن متفاوت است، مربی افراد را تربیت می کند و این بواسطه تربیت خود مربی امکانپذیر است.

گاهی افراد مبتلا به این حالت می شود که تنها چیزی را یاد بگیرند اما فرد باید دنبال دانستن باشد و آن گمشده اش باشد. امروز بسیای از جوانان ناراحت بودند که بعد از ایشان دنبال چه کسی بروند؟ انشاءالله که قدر بدانیم.

**آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: آیت الله خوشوقت می گفتند معماری وجود من توسط آیت الله علامه شکل گرفته، ایشان از نور علمای بزرگی بهره بردند.

هنگامی که شاگردان مرحوم حضرت علامه طباطبایی از ایشان سوال کردند که بعد از ایشان از چه کسی درس بگیرند، ایشان آیت الله خوشوقت را معرفی کردند.

آیت الله خوشوقت تنها 20 درصد تجلی دنیایی داشت که آن هم الهی بود و نقش هدایتگری داشت برای همگان.

**حجت الاسلام و المسلمین همچنین ادامه داد: هنگام بستری آیت الله خوشوقت در مکه، تصویری از نشست آیت الله خوشوقت با مقام معظم رهبری پخش شد که دیدیم در آن کلام زیاذی مطرح نشده بود و لزومی هم ندارد و گاها یک نشست و برخاست و سخن کوتاه بیانگر همه چیز است.

سکوت ایشان، حضورشان چون خودش در محضر الهی است و زنده است و حیات واقعی دارند و نشست و برخاستشان خیلی دیدنی است. نماز گزاردن رهبری بر پیکر ایشان، پیام تسلیت به خانواده آن مرحوم و ... خود بیانگر همه چیز است.

**آیت الله صفایی بوشهری در ادامه اطهار داشت: آیت الله خشوقت انقلاب اسلامی را تجلی عدالت الهی می دانستند و تبعیت از مقام معظم رهبری را بعنوان مقام عزت حکومت اسلامی بر همگان واجب می دانستند.

ایشان درباره مقام رهبری فرمودند: خداوند این منسب را به ایشان داده و هر ابزاری برای این منسب لازم است ا به ایشان هدیه داده است و رهبری را همیشه حضرت آقا صدا می کردند و حریم و حراست از ولایت را بر همگان واجب می دانستند.

روش تدریس ایشان بر سلوک بر مسلک قرآنی و عترت پایدار بود.

** در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقا تهرانی درباره آیت الله خوشوقت گفت: 2 ماه پیش آمدند دیدار ایشان و آیت الله خوشوقت گفته بودند این دیدار خداحافطی است و واقعا علما با یک بصیرت حرکت می کنند.

این عزیزان و افراد هنگامی که در این دنیا هستند بسیار محدودند چون دنیا، دنیای مادی است. به دوستانی که از حضور ایشان بهره می بردند توصیه می کنم فکر نکنند که ارتباط قطع شده است و این اتباط می توانند قوی تر شود.

وی در پایان به جمله مرحوم آیت الله خوشوقت بت مضمون "عمل مسئولین ایمان مردم را می سازد" اشاره کرد و گفت: همین است و اگر مسئولان رعایت نکنند تاثیر بدی می گذارد و بداخلاقی از مسئولان مذموم تر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برنامه ، گفتگو ، ویژه ، آیت ، خوشوقت ، الله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار