نصیری‌زاده در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران:

خودم را یک اصلاح طلب اصولگرا می‌دانم/دولت آینده می‌تواند موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب باشد

خسرو نصیری‌زاده یکی از کاندیداهای انتخابات آتی ریاست جمهوری طی گفتگویی با باشگاه خبرنگاران مواضع انتخاباتی خود را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران خسرو نصیری‌زاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران چندی پیش طی نشست خبری با اصحاب رسانه رسما کاندیداتوری خود برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

 گفتگوی تفصیلی ما با خسرو نصیری‌زاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران و یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی از اینجا آغاز شد که وی با همسرش برای کاندیداتوری در انتخابات مشورت کرده است، البته نصیری‌زاده همچنین گفت که 6 سال است که با دکتر ولایتی همسایه هستند و از حضور وی در انتخابات بسیار استقبال می‌کند.

مشروح این گفتگو را در زیر می‌خوانید:


باشگاه خبرنگاران: آقای دکتر لطفا در ابتدا درباره زندگیتان توضیحاتی بفرمائید؟


نصیری‌زاده:
بنده متولد فیروز‌آباد یکی از شهرستان‌های استان فارس هستم، دیپلمم را در فیروزآباد با رتبه اول اخذ کردم و بعد در همان سال در کنکور پزشکی شرکت کردم و با رتبه 91 وارد دانشگاه پزشکی شیراز شدم، البته از هیچ‌گونه سهمیه‌ای نیز استفاده نکردم، در سال 66 وارد دانشگاه پزشکی شیراز شدم از همان دوران یعنی دوران دبیرستان بود که من این حس برایم ایجاد شد که بایستی احزاب قدرت‌مندی در کشور شکل بگیرد و کشور را آنها اداره کنند.


*در انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه شیراز با لنکرانی رقیب بودیم


در دانشگاه شیراز در انتخابات انجمن‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شرکت کردم و با 444 رأی نفر اول شدم  البته به یاد دارم که در آن زمان آقای لنکرانی وزیر اسبق بهداشت رقیب بنده بود و ایشان رأی نیاوردند اما من رأی آوردم و نفر اول شدم؛ در آن سال ما دیداری با میر‌حسین موسوی که در اواخر دوران نخست وزیری به سر می‌برد، داشتیم. من یک جوان 19 ساله بودم که برای اولین بار به تهران می‌آمدم و در پاستور با میر‌حسین موسوی به عنوان نخست وزیر دیدار داشتیم به یاد دارم که آن زمان وی اشاره کرد که این اتاق همان اتاقی است که رجایی و باهنر درآن شهید شدند البته ما یک دیداری هم با مقام معظم رهبری داشتیم که آن زمان ایشان در کسوت رئیس جمهور بودند.

تا امروز یک دوره تقریبا 25 ساله است و من 25 سال بدون توقف کار سیاسی کرده‌ام و یادم نیست حتی یک روز به امور سیاسی نپرداخته باشم در تمامی انتخابات‌ها اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، ریاست‌جمهوری و خبرگان‌رهبری حضور جدی داشتیم، بنده 7سال در دانشگاه علوم پزشکی رئیس جهاد دانشگاهی بودم بعد از ‌آن به عنوان معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در یکی از واحدها انتخاب شدم و سپس مجمع متخصصین ایران را با 86 نفر از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور تأسیس کردیم؛ امروز ما بیش از یک صد هزار عضو متخصص و دانش‌آموخته دانشگاهی داریم. یادم هستم که در دولت خاتمی به احزاب یارانه می‌دادند و احزاب را دسته‌بندی کردند ما سومین حزب سیاسی کشور شناخته شدیم.


*در سپهر سیاسی کشور یک جبهه جدید باز کردیم


ما در سپهر سیاسی کشور یک جبهه جدیدی را باز کردیم جبهه‌ای که هم معتقد به اصلاحات و تغییرات بنیادین در ساختارهای مورد نیاز در چارچوب قانون اساسی است و هم به اصول و مبانی انقلاب اعتقاد داشته و داریم.

معتقدم که مجمع متخصصین ایران که از همه گروه‌ها و نحله‌های سیاسی در آن حضور دارند کلکسیونی از نیروهای ارزشی انقلاب است که توانسته بیش از100 هزار دانش‌آموخته دانشگاهی را جذب کند.

البته گام بعدی ما این است که بتوانیم از مجموع 9 میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی و دانشجوی کشور استفاده کنیمٰ چنانچه شما استحضار دارید که در ابتدای انقلاب تعداد دانشجوها 175 هزار نفر بودند و امروز به بیش از 3 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی رسیده است و نزدیک به 6 میلیون متخصص و دانش‌آموخته دانشگاهی در داخل و خارج کشور داریم.

 این پتانسیل 9 میلیون نفری یک جبهه جدیدی را سپهر سیاسی کشور باز کرده است که حضور جدی آنان در انتخابات  پیش رو بیش از گذشته احساس می‌شود و حق قانونی این جبهه است که یک نامزد برای ریاست جمهوری داشته باشند و من بر همین اساس خودم را نامزد انتخابات کردم.


*مشی من یک مشی اصلاح‌طلبانه اصولگرایانه است


مشی من یک مشی اصلاح‌طلبانه اصولگرایانه است یعنی معتقدم که با پرچم و گفتمان مشخص آمده‌ایم، من با پرچم متخصصین و نخبگان کشور و گفتمان توسعه‌مداری آمده‌ام. چون در هر دوره انتخاب گفتمانی مورد نیاز بود در ابتدای انقلاب گفتمان دفاع مقدس بود سپس گفتمان سازندگی و بعد گفتمان اصلاح‌طلبی و بعد از آن گفتمان اصولگرایی نیاز بود.

امروز من احساس می‌کنم در دهه چهارم انقلاب نیاز به گفتمان توسعه‌مداری داریم که ادامه گفتمان‌های قبلی انقلاب است، نیروی محرکه‌ گفتمان توسعه‌مداری نیروی انسانی توسعه‌یافته یعنی متخصصین، نخبگان، دانش‌آموختگان و دانشجویان جامعه هستند که ظرفیتی 9 میلیون نفری دارند و به خوبی می‌توانند کشور را در 50 سال آینده مدیریت کنند.

فکر می‌کنم این جبهه مستقل و متشکل از نیروهای متخصص و دانش‌آموخته دانشگاهی آمادگی لازم را هم از نظر ظرفیت‌های ذهنی و عملیاتی برای ساختن کشور مبتنی بر آرمان‌های انقلاب و سند چشم انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی نظام که مقام معظم رهبری ابلاغ می‌کنند و در چهارچوب برنامه پنج ساله توسعه کشور را دارند؛ دولت یازدهم باید دو قانون را اجرایی کند، هم قانون برنامه پنج ساله توسعه و هم قانون برنامه ششم پنج ساله توسعه کشور.

اینها مفاد سیاست‌های کلی نظام است که مقام معظم رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق بند الف اصل 110 قانون اساسی این را به سه قوه ابلاغ می‌کنند؛ قوه مجریه و رئیس جمهور حافظ حسن اجرای قانون اساسی است.

رئیس جمهور مسئولیت‌های بین‌المللی خارج از کشور را برعهده دارد و بعد از رهبر معظم انقلاب دومین مقام اجرایی کشور است. در نظام ما که یک قوه مجریه دو رکنی است یعنی اینکه نظام ما از نظر سیاسی یک نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است و قوه مجریه آن دو رکنی است که برخی از اختیارات آن در اصل 110 قانون اساسی جزو اختیارات رهبری احصا شده و بخش دیگرش در اختیارات رئیس‌جمهور است، بعد از شورای بازنگری قانون اساسی به مراتب اختیارات رئیس‌جمهور افزوده شد یعنی پس از حذف پست نخست‌وزیری، رئیس‌جمهور مستقیما ریاست هیئت وزیران را برعهده گرفت که وزرا را به مجلس معرفی می‌کند و آنان نیز باید به مجلس پاسخگو باشند بنابراین رئیس‌جمهور هم حافظ حسن اجرای قانون اساسی است و هم حافظ یک پارچگی ملی و وحدت ملی کشور است.

رئیس‌جمهور باید مدافع حقوق ملت باشد و به نظرم مهمترین وظیفه رئیس‌جمهور اجرای وظایفی است که در قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت از آن یاد شده است.

بر همین اساس با آشنایی کاملی که از قانون اساسی و اختیارات رئیس‌جمهور دارم و در این راستا نیز دو کتاب به نام‌های رئیس‌جمهور و هیئت وزیران نوشته‌ام که به بررسی تطبیقی وظایف رئیس‌جمهور ایران با سایر نظام‌های جهان پرداخته‌ام و هم هیئت وزیران با سایر نظام‌های نیمه‌ریاستی و نیمه‌پارلمانی.

ما بنا داریم در سپهر سیاسی کشور حضور جدی داشته باشیم و در این دوره از انتخابات که شرایط منطقه از نظر ژئوپولتیک و جغرافیای سیاسی خاورمیانه ایران بایستی در رأس هرم ژئواستراتژیک منطقه قرار بگیرند و ما همه امکانات لازم را برای اینکه در رأس هرم قدرت ژئواستراتژیک منطقه قرار بگیریم، داریم و جغرافیای سیاسی امروز می‌تواند مزیت‌های لازم اقتصادی را برای یک دوران شکوفایی اقتصادی که من از آن به عنوان دوران طلایی اقتصادی در دهه چهارم انقلاب یاد می‌کنم داشته باشد.


*دولت آینده می‌تواند موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب باشد



دولت آینده می‌تواند موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب باشد البته به شرط اینکه مبتنی بر گفتمان توسعه‌مداری و اجماع ملی حرکت کند.

دولت آینده باید دو شاخصه گفتمان توسعه‌مداری و اجماع ملی را داشته باشد شاخصه توسعه‌مداری به این دلیل ضرورت دارد که 9 میلیون متخصص و دانش‌آموخته دانشگاهی باید در خدمت توسعه کشور قرار بگیرند که البته این ادامه گفتمان‌های قبلی انقلاب اسلامی است و اجماع ملی نیز به این دلیل ضرورت دارد که باید همه ظرفیت‌های تخصصی نظام چه سرمایه‌های اجتماعی و چه نیروی انسانی در خدمت نظام قرار بگیرند و خارج از تنش بتوانند کشور را بسازند بنابراین براین اساس است که می‌گویم دولت آینده می‌تواند موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب باشد.

در گفتمان توسعه‌مداری اصلاح ساختارها تحولات بنیادین در نظام اداری کشور، حذف بخش‌های غیرضروری دولت و تبدیل دولت به دولت ناظر بر سیاست‌ها، تقویت بخش خصوصی و اصل 44 قانون اساسی از جمله شاخصه‌های این گفتمان است که مقام معظم رهبری از تعبیر گفتمان پیشرفت و عدالت را برای این انتخاب کردند پس گفتمان توسعه مداری مبتنی بر پیشرفت و عدالت است که مد نظر رهبری معظم انقلاب نیز است.

امروز مهمترین فنومن و پدیده سیاسی انتخابات ریاست‌جمهوری اجماع همه نیروهای نظام برای ساختن ایران اسلامی است و برای ورود به دوران شکوفایی و عصر طلایی اقتصاد ایران باید به استقبال اجماع ملی برویم.


باشگاه خبرنگاران: نقش احزاب در فرآیند سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و شما و مجمع متخصصین تا چه اندازه می‌توانید در انتخابات آینده تأثیرگذار باشید؟


* خودم را در انتخابات تعیین‌کننده می‌دانم


نصیری‌زاده:
بنده دبیرکل یک تشکل سیاسی فراگیر هستم که بیش از یکصد هزار عضو رسمی دارد خودم را در انتخابات تعیین‌کننده می‌دانم به گونه‌ای که ما ضلع چهارم انتخابات را به خودمان اختصاص می‌دهیم.

به نظرم انتخابات یک چهار ضلعی است که یک ضلع آن اصولگرایان، یک ضلع دیگر اصلاح‌طلبان، یک ضلع نیروهایی که به هر دلیلی معتقد به استمرار خط‌ مشی دولت هستند و ضلع بعدی نیز نیروهای مستقل دانشگاهی‌اند. مجمع متخصصین در انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری آینده می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد چرا که سایر اضلاع این چهار ضلعی درحال تنش با یکدیگر هستند اگر اصولگرایان تشکیل دولت بدهند یقینا اصلاح‌طلبان درآن حضور ندارند و اگر اصلاح‌طلبان تشکیل دولت بدهند اصولگرایان درآن حضور نخواهند داشت و اگر کاندیدای دولت نیز پیروز شود مطمئنا تنش‌های موجود ادامه خواهد داشت.

بنابراین حضور متخصصین، دانش‌آموختگان پاسخی به نیاز و ضرورت زمان است؛  باید رقابت‌ها در انتخابات به شکل حزبی هدایت بشوند و دولتی که تشکیل می‌شود باید فرا‌حزبی باشد.


*در موج سوم دموکراسی به سر می‌بریم/کابینه من کابینه اختلاف نظرها است


ما در موج سوم دموکراسی به سر می‌بریم؛ در موج سوم دموکراسی اقلیت در کنار اکثریت به حساب می‌آیند یعنی استبداد اکثریت مطرود شده است و اقلیت هم باید در کنار اکثریت به حساب بیایند؛ در دولت پیشنهادی ما که دولت اجماع ملی است اقلیت هم در کنار اکثریت به رسمیت شناخته خواهد شد و در کابینه پیشنهادی من شما بعد از پیروزی در انتخابات خواهید دید از سایر اضلاع این انتخابات و کسانی که در انتخابات شکست‌خورده باشند از نیروهای شایسته سالار و متخصص آن نیز در کابینه استفاده خواهم کرد؛ کابینه من کابینه اختلاف نظرها خواهد بود من به استقبال کابینه‌ای می‌روم که محل اختلاف‌نظرها باشد.


باشگاه خبرنگاران: آیا کابینه و یا بخشی از آن را به مردم معرفی خواهید کرد یا خیر؟


نصیری زاده: در ذهن خودم تا حدود 60 درصد کابینه را مبتنی بر اجماع ملی چیدمان کرده‌ام و شخصیت‌هایی  که در آن حضور دارند سوابق بسیار قوی دارند بدون شک نیروهایی را انتخاب می‌کنم که دارای سابقه زیاد و از گرایشات و تعلقات سیاسی مختلف باشند؛ دولت من یک کابینه تخصصی خواهد بود بر همین اساس کابینه من محل اختلاف‌نظرهای تخصصی با حضوردیدگاههای سیاسی مختلف خواهدبود و من این را به نفع کشور می‌دانم یعنی هیئت وزیران باید ویترینی باشد از تمامی جریانات و سلایق سیاسی کشور.


باید بتوانیم در 50 سال‌آینده اجازه بدهیم که بخش خصوصی هم در کنار صدا و سیمای دولتی و حاکمیتی قرار داشته باشد؛ در بخشی از اصل 44 قانون اساسی برای کوچک‌سازی دولت و بزرگ‌سازی بخش خصوصی شاید لازم به انجام یک سری بازنگری در قانون اساسی باشیم.

یکی دیگر از مسائلی که در بازنگری قانون اساسی لازم است اتفاق بیافتد تغییر نظام مهندسی کشور است یعنی باز‌مهندسی ساختار سیاسی کشور؛ من معتقدم که هیچ اشکالی ندارد که پست نخست‌وزیری را احیا کنیم و رئیس‌جمهور بعنوان رئیس دولت منتخب مردم باشد اما نخست‌وزیر را رئیس‌جمهور به مجلس معرفی کند و نظام پارلمانی وی را منصوب کند و بتوانیم نقش احزاب را در انتخابات مجلس تقویت کنیم.

باشگاه خبرنگاران: در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چه برنامه‌هایی دارید؟


نصیری‌زاده: من برای حوزه فرهنگی شعار تنظیم نظام مهندسی فرهنگی کشور را انتخاب کرده‌ام، با توجه به اینکه رئیس جمهور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور است باید تنظیم نقشه مهندسی فرهنگی کشور و وسعت‌بخشی به آن متناسب با ارتقا هویت ایرانیان در خارج و داخل کشور نوشته شود و تنظیم نقشه مهندسی فرهنگی در دستور کار من قرار خواهد گرفت؛ من دهه آینده را دهه آسیب‌های اجتماعی همچون بزه،‌جرم،‌جنایت،‌ اعتیاد،‌طلاق، تکدی‌گری و ... می‌دانم و ما باید این دهه را به خوبی مدیریت کنیم.


در حوزه اجتماعی تامین و گسترش عدالت اجتماعی در  جامعه از جمله ضروریات است و از نظر طبقه‌بندی اقتصادی اگر ضریب جینی را به عنوان یک شاخص اقتصادی مدنظر قرار دهیم می‌بینیم ما سه گروه از میان 10 دهکی که در جامعه مطرح هستند یعنی گروه مرفه، متوسط و طبقه محروم در جامعه حضور دارند.


طبقه محروم و دهک‌های پایین جامعه نیاز به حمایت واقعی دارند یعنی دولت ما که دولت توسعه ‌مدار مبتنی بر اجماع ملی است باید به دنبال این باشد که بتواند طبقه متوسط و محروم جامعه را حمایت کند و این کار را می‌توان از طریق تامین گسترش کارآمدسازی،‌ نظام تامین اجتماعی، ‌ایجاد اشتغال پایدار انجام داد.


*یکی از ایده‌های روشن من تاسیس سازمان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در نهاد ریاست جمهوری است


یکی از ایده‌های روشن من تاسیس سازمان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در نهاد ریاست جمهوری است یعنی زیر نظر رئیس‌جمهور سازمانی به نام سازمان دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل شود که فارغ‌التحصیلان در دانشگاه عضو این سازمان شوند تا زمانی که چه در بخش خصوصی و یا دولتی کاری برای آنان ایجاد نشده است بتوانند از بیمه بیکاری و درمان برخوردار باشند و رفاه عمومی و اجتماعی داشته باشند.

ما باید برای دهک محروم جامعه و طبقه متوسط بسته‌های پیشنهادی خاص داشته باشیم که در سه محور نظام تامین اجتماعی، پولی و مالی و نظام مبتنی بر بنیاد خانواده قابل بحث است که در آن باید مسکن، ازدواج، جلوگیری از پدیده طلاق، دفاع از حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی ملت دیده شود.

پس در این سه رکن یکی کارآمدسازی نظام تامین اجتماعی، دیگری نظام مالی و بانکی کشور برای حمایت از بخش خصوصی و کارآفرینی برای جهت‌دهی به نقدینگی انجام شود، چرا که بدون نقدینگی و جذب سرمایه‌گذار خارجی نمی توانیم کشور را بسازیم.

ما امروز 760 میلیارد دلار ارزش ذخایر معدنی داریم بیش از 70 نوع مواد معدنی در کشور موجود است، 58 میلیارد تن ذخایر معدنی و در حال حاضر نیز چیزی حدود 550 میلیون تن کل معادنی است که در اختیار ما قرار دارد و تا رسیدن به 58 میلیارد تن فاصله زیادی دارد.

برای رونق بازار سرمایه و جهت‌دهی به آن و حمایت از بخش متخصصین  و ایجاد اشتغال،‌اصلاح نظام مالی و پولی کشور یکی از ضروریات است.

به طور معمول در سیستم جهانی به ازای هر یک درصدی که تولید ناخالص داخلی کشور افزایش می‌یابد باید تولید ناخالص کشور را به عدد 8 درصد برسانیم البته زمانی که هاشمی دولت را از میرحسین تحویل گرفت،‌یعنی در زمان جنگ، نرخ رشد اقتصادی کشور 7.8- درصد بود و در سال 72 ما به عدد استثنایی 12 درصد نرخ رشد اقتصادی رسیدیم که یک عدد استثنایی بود و برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 72 عدد دو رقمی نرخ رشد اقتصادی را تجربه کردیم یعنی از 7.2- به 12 درصد رسیدیم یعنی از سال 67 تا 72 در یک دوره پنج‌ساله ما توانستیم 20 درصد نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهیم.

امروز ما باید همه درآمدهای ارزی کشور را که طی سالهای گذشته داشته‌ایم و درست است که در تحریم بودیم اما تحریم دلیل بر این نیست که نتوانیم رشد GNP (تولید ناخالص داخلی) و GDP (تولید ناخالص ملی) را افزایش دهیم.

ایران دومین منابع گازی جهان را دارد و متروپل انرژی در منطقه است، 600 میلیون بازار مصرف در پیرامون ما قرار دارد، 15 همسایه آبی و خاکی داریم، یک درصد مساحت جهان و 7 درصد منابع طبیعی جهان را و مغزهای متفکر داریم ما باید سیاست قفقازی، آسیای میانی و مدلیست و خاورمیانه‌ای خودمان را مبیتنی بر صدور کالا و خدمات فنی و مهندسی بازنگری کنیم، باید دیپلماسی اقتصادی به صورت روشن در دستور وزارت امور خارجه قرار بگیرد،‌یعنی وزارت امور خارجه باید دیپلماسی خود را مبتنی بر دیپلماسی فعال اقتصادی قرار دهد.

جذب سرمایه‌گذاری با اولویت ایرانیان خارج از کشور باید در دستور کار قرار گیرد چرا که در سال چیزی حدود بیش از 6 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان اتفاق می‌افتد و سهم ما در این عرصه چه اندازه بوده است؟

ایرانیان خارج از کشور 1200 میلیارد دلار سرمایه دارند، تا چه اندازه توانسته‌ایم این سرمایه‌ها را جذب کنیم؟


این ایرانیان تمایل دارند که سرمایه خود را به داخل کشور بیاورند و باید دولت بسته‌های تشویقی را اتخاذ کند و لوایح مناسب را برای اصلاح فضای کسب و کار تنظیم کند و برای تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد، یعنی اصلاح شاخصه فضای کسب و کار در کشور و کاهش شاخص ادراک فساد اقتصادی در کشور از یک طرف کاهش و از طرف دیگر هم باید شاخص اصلاح فضای کسب و کار در کشور افزایش یابد؛ ما امروز در جهان در میان 139 کشور که 98 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهند در کارآمدی دولت رتبه 99 در ثبات اقتصادی رتبه 45 و در اصلاح زیرساخت‌ها یعنی حمل و نقل و ... رتبه 74 را داریم اما در 20 کشور منطقه خاورمیانه و در ثبات اقتصادی از نظر رقابت‌پذیری در رتبه 9 و از نظر زیرساخت ها در رتبه 12 و از نظر کارآمدسازی دولت رتبه 17 را داریم.

امروز کشورهای منطقه مدیریت‌شان مبتنی بر توسعه منابع طبیعی است و یا در جدول توسعه مبتنی بر مدیریت و کارایی قرار دارند؛ در حال حاضر ما در حال گذار از توسعه مبتنی بر منابع طبیعی به توسعه مبتنی بر مدیریت و کارآمدی هستیم. در دولت ما از تمام ظرفیت‌های نظام کشور فارغ از تمامی جریان‌های سیاسی در چارچوب قانون اساسی استفاده می‌شود و بنا داریم کشور را به فناوری‌های نوین برسانیم.

باشگاه خبرنگاران: مواضع شما در برابر فتنه و جریان انحرافی چیست؟


نصیری‌زاده: اگر بخواهم در یک کلام بگویم استمرار این لغات را دیگر مناسب نمی‌دانم، من معتقدم که این جریانی بود که در زمان خاص خودش اتفاق افتاد و تمام شد و در آن زمان این داستان اتفاق افتاد و در آن زمان هم به پایان رسید البته ما هنوز عقبه‌های آنرا می‌بینیم و شاید هم در آینده با پدیده سیاسی خاصی روبرو شویم به هر حال کشورهای خارجی یا استعمار جدید همیشه به دنبال بحران‌سازی در کشور ما بودند و همچنان که در گذشته بحران فرهنگی و نظامی را از سر گذراندیم و امروز نیز بواسطه تحریم‌ها در بحران اقتصادی واقع شده‌ایم و شاید هم بحران‌های سیاسی جدیدی را برای ما ایجاد کنند.


اما ما باید از مقاومت ملی برای عبور از این بحران‌ها که از طریق کشورهای سلطه‌جو برای ما ایجاد شده است استفاده کنیم. بنابراین افزایش آگاهی‌های عمومی و مقاومت ملی مبتنی بر مشارکت همگانی مردم می‌تواند کشور را بیمه کند.


من معتقدم که ما دیگر نباید هیچ هراسی داشته باشیم و اینکه بگوییم جریانی که در سال 88 اتفاق افتاد شاید به شکل جدیدتری از طریق‌ مرزهای خارج از این کشور برای ما طراحی شود و با توجه به اینکه سیاست خارجی ما مبتین بر عدم سلطه‌پذیری و عدم سلطه‌جویی است ما باید از مقاومت ملی مبتنی بر آگاهی عمومی  و مشارکت همگانی برای دفاع در مقابل بحران سیاسی و یا جنگ نرم استفاده کنیم.

بر همین اساس من فکر می‌کنم که نباید به این فضا دامن بزنیم،‌ باید خواستار این باشیم که کسانی که در انتخابات دور قبل شرکت کردند مجددا در این انتخابات حضور پیدا کنند و باید سقف مشارکت مردم را نسبت به سال 88 بالاتر ببریم و برای ایجاد این مسئله نیز باید با سعه صدر بیشتری به استقبال انتخابات آینده برویم.

 باید اجازه بدهیم که جریان‌ها و سلایق‌ مختلف سیاسی در چارچوب قانون اساسی نقطه نظرات خود را بیان کنند و از حضور نیروهایی که معتقد به اصول قانون هستند استقبال کنیم.

ما اساسا کاری به افرادی که به دنبال تغییر قانون اساسی و یا اینکه انحلال طلب هستند نداریم، مرز ما با آنان خط قرمز ما با آنها است، ما با معاندین کاری نداریم چرا که آنان قصد براندازی نظام را دارند و همیشه برای انجام این مسئله برنامه‌های خاص خودشان را دارند و هر دولتی چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب، چه استمرار دولت فعلی و چه دولت من بیاید باید آمادگی مقابله با بحران‌های سیاسی احتمالی آینده را داشته باشند.

مردم نیز با مشارکت همگانی خود پشتیبان دولت آینده هستند؛ دولت من که مبتنی بر گفتمان توسعه ‌مداری است به احزاب منتقد دولت نیز اجازه می‌دهد که فعالیت‌های خود را ادامه دهد و نقطه نظرات خود را بیان کنند.

باشگاه خبرنگاران: وضعیت اصلاح‌طلبان را در انتخابات چگونه می‌بینید؟


نصیری‌زاده:  پیشنهاد من به اصلاح‌طلبان این است که باید انگیزه آنان در انتخابات بیش از دوره‌های قبل باشد چرا که دولت جمهوری اسلامی ایران در  این مرحله نیازمند مشارکت حداکثری مردم در انتخابات  است و هر جریان سیاسی در هر قالبی، چه اصولگرا،‌ اصلاح طلب،‌طرفدار دولت و گروه‌های مستقل اگر حضور جدی در انتخابات نداشته باشند و یا سازو کار لازم را برای حضور تدوین نکنند ما نام این حرکت را قهر انتخاباتی می‌گذاریم و این مسئله در تاریخ برای آنان نقطه مثبتی نخواهد بود.



باشگاه خبرنگاران: اگر بخواهید خودتان را در یکی از دو جریان اصلی کشور قرار دهید در کدامیک تعریف خواهید شد؟



نصیری‌زاده: من خودم را یک اصلاح طلب اصولگرا می‌دانم که با گفتمان توسعه‌مداری برای انتخابات حضور پیدا می‌کنم.


باشگاه خبرنگاران: فعالیت‌های انتخاباتی مجمع متخصصین در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


نصیری‌زاده: من چندی پیش طی یک کنفرانس خبری کاندیداتوری‌ام را اعلام کردم سفرهای استانی‌ام آغاز شده است و اولین سفرم به سمنان، تبریز و غرب تهران بود؛ کارگروه دولت را تشکیل داده‌ایم، این کارگروه وظیفه شناسایی نیروهای ما را برای دولت آینده دارد تا بتوانیم از سطح وزرا،‌معاونین رئیس جمهور، مدیران کل، معاونین وزرا و استانداران مبتنی بر اجماع ملی انتخاب کنیم.


لزوما در کارگروه دولت ما اسم کسانی را نخواهم آورد که در انتخابات به ما کمک کنند؛ این کارگروه تا اواخر فروردین نتیجه قطعی خود را اعلام خواهد کرد. گزینه‌های پیشنهادی‌ام برای وزرا و معاون اولی را حتما با مشورت مقام معظم رهبری انتخاب می‌کنم چرا که معاون اول جایگاه بسیار حساسی است و در عزل و فوت رئیس جمهور معاون اول است که کشور را اداره می‌کند.


باشگاه خبرنگاران: گزینه معاون اولی شما از کدام جناح است؟


نصیری‌زاده: فقط می‌توانم بگویم که گزینه من مرد است نه خانم، البته علاقمند بودم که بتوانم یکی از بانوان را پیدا کنم تا از وی نیز به عنوان گزینه اولی استفاده کنمٰ گزینه معاول اولی من فردی است که دارای 25 سال سابقه اجرایی در کشور است و یک نیروی کاملا شناخته شده، فرد مستقلی است و فکر می‌کنم تمام نیروهای نظام وی را قبول دارند و من فردی قویتر از ایشان را سراغ ندارم و در زمان مناسب معرفی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران: آیا برای کاندیداتوری با همسرتان مشورت کرده‌اید؟


نصیری‌زاده: بله، ایشان کاملا موافق بودند و پشتیبان من هستند، البته من استخاره هم کردم و آیه 101 سوره نحل آمد. برای کاندیداتوری با حدود هزار نفر از شخصیت‌های سیاسی و اساتید دانشگاهی مشورت کردم و فقط یک نفر از آنان مخالف است یعنی 999 نفر موافق دارم؛ یک دست نامرئی برای حضور من در انتخابات از تلاش من برای نیامدن بیشتر است یعنی نفس من علاقمند بود که من نیایم و خودم هم علاقمند بودم که نیایم و این مسئولیت سنگین را عهده‌دار نشوم البته مسئولیتی است که به خوبی از پس آن بر می‌آیم و توانمندی ذهنی آنرا دارم.


معدل‌ خواسته‌های سیاسی مردم در دست من است،‌امروز این خواسته‌ها عبارت از رفاه اقتصادی، حقوق شهروندی و تامین آزادی‌های اساسی ملت و گسترش مناسبات بین‌المللی است. من دفاعی که از طبقه محروم متوسط دارم به این معنا نیست که نگاهی به طبقه مرفه جامعه نداشته باشم، من معتقدم که طبقه ثروتمند جامعه باید موتور محرکه سازندگی کشور باشند و ما باید سیاست‌های تشویقی لازم را برای حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور ایجاد کنیم. باید توزیع عادلانه ثروت را در کنار توزیع امکانات داشته باشیم.


باشگاه خبرنگاران: نظر شما درباره کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری،‌حسن روحانی و ولایتی چیست؟


نصیری‌زاده: هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا نمی‌کند و 8 سال قبل نیز که وی کاندیدا انتخابات شد بنده یکی از افرادی بودم که بیش از 10 جلسه با وی گذاشتم و ایشان را متقاعد کردم که در انتخابات شرکت کند اما مطابق آخرین اطلاعاتم، هاشمی به هیچ وجه در انتخابات کاندیدا نخواهد شد چرا که هاشمی معتقد است که بیشتر نقش نظارتی داشته باشد و نسل جوان در کشور هستند که کشور را اداره کنند و نیازی به حضور ایشان نیست.

اگر نیاز به آمدن آقای هاشمی بود وی یک لحظه برای آمدن درنگ نمی‌کرد اما هاشمی چنین احساسی را به هیچ عنوان ندارد و هیچ کس هم نگوید که آقای هاشمی می آید.

اما درباره آمدن آقای حسن روحانی باید بگویم که من از آمدن وی استقبال می‌کنم چرا که ایشان یک فرد روحانی است و حضور یک روحانی در عرصه انتخابات لازم است و ایشان نیز فردی صاحبنظر هستند و می‌توانند به رقابت‌های انتخاباتی کمک کنند.

درباره آقای ناطق نوری نیز من معتقدم که ایشان تمایلی ندارند که حضور پیدا کنند.

درباره کاندیداتوری آقای ولایتی هم باید بگویم که من استقبال می‌کنم و خوشحال می‌شوم که ایشان کاندیدا بشوند مضاف بر اینکه آقای ولایتی شش سال است که همسایه روبروی ما است، اگر آقای ولایتی بیاید رقابت تنگاتنگی در سعدآباد شکل می‌گیرد.


باشگاه خبرنگاران: اولین جمله‌ای که با شنیدن این کلمات به ذهن شما می‌آید چیست؟


دولت: رفاه عمومی

رئیس جمهور: بعد از مقام معظم رهبری رئیس کشور

انتخابات:‌ مظهر تجلی آزادی در اداره کشور مبتنی بر آرای عمومی

احزاب: نیاز به حمایت حداکثری

احمدی‌نژاد: دوستشان دارم‌

خاتمی‌:‌ جریان ساز بود

اسرائیل:  تلاش بیش از حد برای بقای خود انجام می‌دهد اما به نتیجه نمی‌رسد


گفتگوي تفصيلي: سحر بخشي روشن

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار