پرونده خبري بيمه مهريه/

"بيمه مهريه" زنگ خطري براي زندگي مشترک/ بيمه نامه‌اي براي افزايش انگيزه‌ جدايي

طرح بيمه مهريه طرحي خام و غير کارشناسي است که تقيد زوجين به حفظ قوام زندگي را از بين برده و انگيزه جدايي زوجين را افزايش مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران بيمه نامه مهريه تضميني مطمئن براي پرداخت تمام يا قسمتي از مهريه و پشتوانه مالي مناسبي است كه زوجه مي‌تواند از مزاياي آن به شرح زير بهره‌مند شوند:

 در صورت حیات زوج در پایان مدت بیمه، سرمایه اصلی بیمه نامه به صورت یک‌جا به زوجه پرداخت می‌شود.

 در صورت از کارافتادگی دائم و کامل زوج در طول مدت بیمه، بیمه‌گذار از پرداخت اقساط بعدی حق بیمه تا پایان مدت بیمه معاف شده و تعهدات بیمه گر کماکان در موعد مقرر انجام خواهد گرفت.

 در صورت فوت بیمه شده در طول مدت بیمه سرمایه اصلی بیمه نامه به زوجه پرداخت خواهد شد.

 در صورت فوت بیمه شده بر اثر حادثه دو برابر سرمایه اصلی بیمه نامه به زوجه پرداخت خواهد شد.

چنانچه زوجه بعد از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه توسط بیمه گذار و قبل از پایان مدت بیمه مطلقه شود ذخیره ریاضی بیمه نامه تا تاریخ پرداخت حق بیمه به وی پرداخت خواهد شد.

زوجه به میزان 85% در منافع حاصل از عملیات بیمه گری در این بخش سهیم بوده و در صورت تشکیل منافع مزبور ، سرمایه اصلی بیمه نامه به اضافه سرمایه‌ای که از محل مشارکت در منافع ایجاد شده است به وی پرداخت خواهد شد .

زوجه می‌تواند پس از گذشت حداقل دو سال از شروع بیمه و پرداخت مستمر حق بیمه مربوط و با موافقت بیمه گذار از محل ذخیره ریاضی بیمه نامه تقاضای وام کند .

در صورت فوت زوجه در طول مدت اعتبار بیمه نامه ( پس از گذشت حداقل 6 ماه از تاریخ شروع بیمه نامه و پرداخت حق بیمه مربوطه ) ارزش بازخرید بیمه نامه در وجه بیمه گذار پرداخت خواهد شد.

 باشگاه خبرنگاران در گفتگو با کارشناسان اين مسئله را مورد تحقيق و بررسي قرار داد:

 بيمه مهريه تقيّد زوجين به حفظ قوام زندگي را از بين مي‌برد

"محمد علي اسفناني" نماينده مردم فريدونشهر، فريدن و چادگان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مطرح شدن طرح بيمه‌ مهريه گفت: طرح بيمه مهريه با هدف پرداخت مبلغ حق بيمه از سوي مرداني است که به تازگي ازدواج مي‌کنند تا با استفاده از آن توان پرداخت مهريه زوجه را داشته باشند.

 وي افزود: بحث پرداخت مهريه از مواردي است که نبايد ايجاد شبهه‌ پرداخت و مطالبه را به وجود آورد.

اسفناني در ادامه با اشاره به اينکه مطرح کردن بحث مهريه در چارچوب پرداخت و مطالبه به قوام زندگي مشترک آسيب مي رساند، افزود: مهريه تکليفي است که به محض وقوع عقد زوجه مي تواند آن را مطالبه کند و طبيعتا ديني است که بر دوش زوج است اما پرداخت مهريه در صورتي مطلوب است که به اختيار و اراده زوج باشد.

سخنگوي کميسيون حقوقي قضايي مجلس با تاکيد بر اينکه در مجموع اين طرح مطلوب ارزيابي نمي‌شود، خاطر نشان کرد: بيمه مهريه از لحاظ رواني ممکن است به قوام زندگي آسيب برساند و فضا را به  گونه اي فراهم آورد که زوج  تقيدي به حفظ قوام زندگي نداشته باشند.

 "بيمه مهريه" از لحاظ حقوقي كارشناسي نيست

"مسعود البرزي" در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران در واكنش به بحث "بيمه مهريه" اظهار داشت: قانونگذاري در اين باب بسيار حساس است چراكه اگر همه جوانب اين طرح بررسي نشود آثار مخرب و زيانباري بر جا مي‌گذارد.

 وي با بيان اينكه بيمه مهريه منجر به افزايش آمار طلاق مي‌شود، تصريح كرد: رفتار بيمه‌شده پس از بيمه متفاوت خواهد شد و ممكن است بيمه‌شده در اين مورد انگيزه بيشتري براي طلاق داشته باشد.

اين حقوقدان با بيان اينكه بيمه مهريه بحث كارشناسي شده نيست،  ادامه داد: حتي ممكن است كساني پيدا شوند كه به انگيزه دريافت پول بيمه مهريه به قصد طلاق ازدواج كنند و از سيستم پول بگيرند.

 "بيمه مهريه" طرحي خام و غير اسلامي است

"محمد جعفرنعناكار" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در واكنش به بحث"بيمه مهريه" در جهت كاهش زندانيان معسر اظهار داشت: مهريه را نمي توان بيمه كرد چراكه اين موقوله مستلزم استطاعت زوج است و قرض كردن يا كمك گرفتن جهت پرداخت مهريه در فقه اسلامي ديده نشده است.

 وي بيمه مهريه را طرحي خام و غير اسلامي دانست و تصريح كرد: در صورتی که زن و یا شوهردر صورت تمایل به طلاق ، براحتی بتوانند طلاق بگيرند و سرمایه بیمه مهریه را شرکت بیمه دریافت کنند ؛ اين امر بمنزله پاداش به امر مكروه طلاق خواهد بود و لذا ارکان خانواده سست و طلاق در جامعه بیش از پیش تشدید خواهد شد.

اين حقوقدان با اشاره به راهكارهاي حبس زدائي در بحث مهريه گفت: در اسلام زندان رفتن به دليل مسائل مالي وجاهت قانوني ندارد؛ لذا ميبايست در اين زمينه با فرهنگ سازي؛ آشنا كردن زوجين نسبت به ديون و تكاليف خود از مشكلات و استرس‌هاي موجود جلوگيري كرد.

 "بيمه مهريه" انگيزه‌اي براي جدايي و دريافت مهريه

"محسن بزرگي"  در همين زمينه به باشگاه خبرنگاران در واكنش به بحث "بيمه مهريه زنان" در جهت كاهش زندانيان معسر اظهار داشت: در ابتدا مي‌بايست بررسي شود كه آيا چنين بيمه‌اي قابليت پايدار ماندن و اجرا شدن را داراست يا خير.

وي طلاق‌هاي آسان را يكي از آسيب‌هاي بيمه مهريه دانست و  گفت:در صورت اجرا شدن اين طرح بسياري از بانوان درصدد اجرا گذاشتن مهريه خود برمي‌آيند چراكه در سالهاي اخير نوع رويكرد جامعه زنان به مقوله مهريه تغيير كرده است.

 اين حقوقدان با اشاره به يكي از فوايد بيمه مهريه گفت: از طرفي اين بيمه به نوعي استرس و مشكلات آقايان را كاهش مي‌دهد لذا  چنانچه قرار باشد زندگي مشتركي به نقطه پايان برسد بهتر است مبلغي براي زوجه در نظر گرفته شود تا به نوعي جبران فرصت‌هاي از دست رفته عمر او باشد.

 افزايش آمار طلاق و تباني‌هاي احتمالي در سايه طرح"بيمه مهريه"

 "سيد علي شاه‌صاحبي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره محاسن و ايرادات طرح "بيمه مهريه " اظهار داشت: يكي از معضلات کنونی جامعه و زندگی‌های مشترک  تعیین مهريه‌های سنگین و به تبع آن افزايش زندانيان مهريه است که البته تلاش‌هايي هم براي حل این مشکل شده که جدیدترین آن طرح بيمه مهريه و پرداخت حق زوجه از این طریق است که آن نیز در بدو امر محاسن و معایبی دارد.

اين حقوقدان امکان وصول نسبی یا قسمتی از مهریه توسط زوجه را از جمله محاسن اين طرح دانست و افزود: طبق رویه کنونی چنانچه زوج معسر باشد و حکم به تقسیط مهریه صادر شود عملاً اخذ مهریه سالهای طولانی به درازا کشیده مي‌شود که طبيعتا کفاف عمر فرزندان را هم نمی‌دهد.

 وي افزود: از دیگر محاسن اجرای این طرح، کاهش تعداد زندانیان مهریه و تقلیل نگرانی و دغدغه‌های تامین و پرداخت مهریه است که با این تدابیر، آنهم با روش‌های صحیح، می‌توان تا حدی آمار آن‌ را کاهش داد.

 شاه صاحبي در ادامه به ايرادات اين طرح اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش درخواست‌های طلاق و تبانی‌های احتمالی جهت اخذ مهریه از جمله ايرادات اين طرح است که نمونه آن رجوع زوجه پس از ثبت طلاق توافقی بعد از اخذ قسمتی از مهریه از این محل است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Mauritius
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۶ تير ۱۳۹۶
ممنون
آخرین اخبار