انتقاد انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از افزایش قیمت خوراک

عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: مسئولان پتروشیمی در حالی قصد افزایش خوراک صنایع پتروشیمی را دارد که عربستان سعودی ارائه تخفیف 30 درصدی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدحسن پیوندی در سومین گردهمایی کارآفرینان برتر مهندسین پلیمر و شیمی ایران، وجود ذخایر غنی هیدروکربوری، در اختیار داشتن سواحل گسترده در خلیج فارس و دریای عمان، وجود نیروی انسانی متخصص و ارزان و توان بالای مهندسی را از مهمترین مزیت های توسعه صنعت پتروشیمی کشور یاد کرد و افزود: هیچ کشور در دنیا مانند ایران دارای این همه ظرفیت های بالقوه نیست.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از نخستین پتروشیمی کود اوره ایران در سال 1342 شمسی صنعت پتروشیمی در ایران شکل گرفت و از آن زمان تاکنون مراحل گسترش اولیه، رکود، تجدید حیات و بازسازی و جهش در توسعه را تجربه کرده است.

 پیوند تصریح کرد: از سال 43 تا 56 سه برنامه در قالب برداشت کود اوره و نیز با هدف تامین کودشیمیایی اجرا شد.

وی اضافه کرد: تولید گاز مایع در مجتمعع خارگ، تولید pvc  در آبادان، مجتمع شیراز و پتروشیمی فارابی و کارخانه گرین اهواز، کارخانه تولید کلروکاستیک پاسارگاد و پروژه های عظیم با مشارکت ایران و ژاپن انجام شد.

عضو انجمن صنفی پیمانکاری صنعت پتروشیمی با اشاره به  اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی با بازسازی پتروشیمی های آسیب دیده ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به حدود 11 میلیون تن افزایش یافت، گفت: در برنامه سوم توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی به 11 میلیون تن و هم اکنون در اواسط برنامه پنجم توسعه به 56 میلیون تن افزایش یافته است.
 
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی میزان تخصیص و قیمت خوراک صنایع پتروشیمی منطقی نیست، تصریح کرد: در حالی ایران قصد افزایش خوراک صنایع پتروشیمی را دارد که عربستان سعودی ارائه تخفیف 30 درصدی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی را در دستور کار قرار داده است.
 
پیوندی باتاکید براینکه هم اکنون تعریف دقیق از قیمت خوراک و فرمول آن به ویژه قیمت فوب خلیج فارس انجام نشده است، بیان کرد: بسیاری از مجتمع های پتروشیمی در مرکز ایران باید قیمت بین المللی خوراک در منطقه خلیج فارس را بپردازند که اجرای این سیاست به صلاح و مصلحت صنعت پتروشیمی کشور نیست.
 
این عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با یادآوری اینکه با شرایط فعلی قیمت خوراک امکان رقابت با رقبای منطقه ای به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در صنعت پتروشیمی وجود ندارد، تبیین کرد: علاوه بر قیمت غیر منطقی خوراک، صدور متعدد مجوز های ساخت مجتمع های پتروشیمی هم به یکی از مشکلات پیش رو توسعه صنعت پتروشیمی تبدیل شده است .
 
پیوندی همچنین تقاضای عمومی برای احداث واحدهای پتروشیمی در سایر نقاط کشور را از دیگر چالش این صنعت عنوان کرد و گفت: از فاصله زمانی مرداد تا بهمن به دلیل مسایل رکود اقتصادی جهانی قیمت ها افزایش یافته باید دراین خصوص تدابیری اندیشیده شود.

وی از نحوه خصوصی سازی به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی یاد کرد و گفت: هم اکنون تنها 5 درصد نفت و گاز کشور به عنوان خوراک به صنایع پتروشیمی تحویل می شود و این در حالی است که صنعت پتروشیمی تامین کننده 40 درصد درآمدهای غیر نفتی ایران بوده است.

 عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: تفاوت نگاه به نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشور نسبت به صنعت نفت و گاز از عمده مشکلات دیگر است که باید توجه شود چرا که با تغییر نگاه به این صنعت می توان درآمدزایی بیشتری را نصیب اقتصاد کشور کرد.
 
پیوندی با بیان اینکه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید پتروشیمی کشور به 75 میلیون تن و درآمدهای حاصل از صادرات پتروشیمی به 20 میلیارد دلار افزایش یابد گفت: ایران باید با تولید سالانه 12 میلیون تن اتیلن، 10 میلیون تن پلیمر، 8.5 میلیون تن کود اوره، 7.5 میلیون تن متانول و 4 میلیون تن انواع آروماتیک ها به بزرگترین تولید کننده پتروشیمی در منطقه خاورمیانه تبدیل شود./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار