اهداف منطقه‌اي افزایش حضور نظامی آمريکا در منطقه بالکان

پايگاه خبري بنياد فرهنگ استراتژيك در مقاله اي به تحليل حضور نظامي آمريكا در بالكان و اهداف منطقه اي آن پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است: صرب هايي كه در شمال کوزوو زندگی می کنند هرگز حاضر به تبعيت از مفاد معاهده بروکسل نمي باشند چرا كه براساس آن توافق، شهروندي مردم صرب سلب و به اجبار بايستي نام شهروندي كوزوو را قبول كنند.

در همين راستا،جهت تضمین تحقق مفاد پیمان بروکسل،حضور نيروهاي نظامي(قطعا خارجي)به اجرا درآمد.

 در پایان ماه مي و آغاز ماه ژوئن تيپ 525 ارتش ایالات متحده(تيپ نظارت و برآورد جنگي) برای شرکت در تمرینات سه هفته ای به آلمان اعزام گرديد.

تیپ 525 ايالات متحده برای تکمیل آماده سازی نهایی خود قبل از ملحق شدن به ماموريت چند ملیتی نظامي در كوزوو، در اين مانور تمريني شركت كرد.

ماموریت آینده اين گروه،شامل برنامه ریزی جنگي، جلوگیری از ناآرامی های عمومی، تخلیه مجروحان و تعامل با مقامات مدنی اعلام شده است. 

ستاد هاي فرماندهي تیپ مذكور و اولين اسکادران به همراه 38 سواره نظام، که پيشتر برای اعزام به افغانستان آماده سازي مي شدند، اولین واحد فعال خود را در برنامه اي 10 ساله به کوزوو اعزام خواهد كرد،از جمله مناطق مد نظر مي توان به مواد زير اشاره داشت: كوزوسكا،كامنيكا،گنییلان ،ويتينا، اوروشواس، اشتیمل، كاچانيك و اشترپس.

ایالات متحده در كنار حضور ديگر نيروهاي خارجي،متعهد گرديده است تا با از بین بردن موانع صربها در پلیس راه های آلبانی و واحد های خاص مستقر شده براي ممانعت از ورود افراد به شمال کوزوو،آزادي و سهولت رفت و آمد افراد را تسهيل بخشد.

کمپ بانداستيل، پايگاه اصلی ارتش ایالات متحده و تحت فرماندهی نيروهاي كوزوو(ناتو)، در نزدیکی اوروشواس در قسمت شرقی کوزوو قرار دارد.

پايگاه مذكور بزرگترین مرکز ارتش ایالات متحده در اروپا مي باشد، يك پايگاه کلیدی برای کنترل منطقه دریای آدریاتیک، دریای مدیترانه و دریای سیاه و همچنین گذرگاه هاي جغرافيايي به خاور میانه، شمال آفریقا و قفقاز مي باشد.

ساخت اين پايگاه نظامي در يك دوره زماني كوتاه مدت انجام گرديد و در ماه ژوئن سال 1999 به اتمام رسيد. ساخت و ساز اين پايگاه بلافاصله پس از بمباران 78 روزه ناتو در یوگسلاوی سابق در طول جنگ کوزوو، آغاز شد.

از این پایگاه به عنوان مقر فرماندهي بخش شرقی نيروهاي كوزوو/ ناتو استفاده مي شود. مساحت پايگاه حدود 955 هکتار (3.86 كيلومتر مربع) مي باشد و در مجموع داراي 300 امكانات(ساختمان و بخش اداري) مي باشد.

باند، آشیانه هواپیما،ايستگاه پرواز بالگردها، توپخانه و واحدهای تانک، مغازه ، سالن های ورزشی، کتابخانه ها، دو کلیسا و یک بیمارستان نيز در اين پايگاه مدرن اروپايي در نظر گرفته شده است.

اين پايگاه دارای 25 کیلومتر جاده اسفالت شده مي باشد و محیط بیرونی پايگاه در حدود 14 كيلومتر مربع است كه توسط موانع ديواري بتوني 2.5 متري محافظت شده است. این پایگاه توسط 84 كيلومتر سیم خاردار و 11 برج نگهبانی محسور شده است.

محدوده عملیاتی تنها محدود به کوزوو نمي شود بلكه با توجه به امكانات و شرايط جغرافيايي منطقه، فراتر از بالکان را نيز پوشش مي دهد. تیرانا، پریشتینا، بولونیا، دراكا و پایگاه هاي هوایی اسكوپيه و توسلا در صورت نياز قادر به ارائه پشتیبانی لجستیکی نيز مي باشند.

این پایگاه می تواند نقش امنیتی را برای  اجراسازي خط لوله ایالات متحده و انگلستان در اتصال دریای خزر - بلغارستان - مقدونیه - بندر ولورا (آلبانی) در دریای آدریاتیک جهت انتقال نفت به اروپا و ايالات متحده از طريق سوپر تانكرهاي نفتكش  ايفا كند.

نکته جالب توجه اين است که خط لوله ترانس-بالکان توسط شرکت هالی برتون ساخته خواهد شد شركتي كه با دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا روابط نزديكي دارد(!).

کمیساریای عالی شورای حقوق بشر اتحاديه اروپا آلوارو هيل-روبلس از اين اردوگاه به عنوان یک "نسخه کوچکتر از گوانتانامو" نام مي برد. براساس اطلاعات موجود،مقامات امنيتي در نظر دارند از اين پايگاه به عنوان یک مرکز حمل و نقل زندانیان،استفاده كنند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده کاملا مطمئن است كه موقعیت آمريكا در بالکان تثبيت شده مي باشد، و صربستان به اجبار و بنا به شرايط موجود،به بخشی از واقعیت ژئوپلتیک جدید تبديل خواهد شد (کنترل بخش های جنوبی و شمالی کوزوو ).

به گفته واشنگتن،منطقه بالكان در حال تبديل شدن به بخشي از "ساختارهاي اروپا-اقيانوس اطلس" مي باشد. 

فیلیپ گوردون، دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج و دستیار وزیر سابق امور خارجه برای امور اروپا و اوراسیا،در اين مورد چنين اظهار مي دارد: "ایالات متحده همچنان به حمايت خود از حاکمیت کوزوو و استقلال ارضی آن ادامه مي دهد، و ما معتقدیم که هر دولتي كه در بلگراد تشکیل مي شود،باید بطور كامل به اجرای موافقت نامه های قبلي پايبند باشد و هر آنچه را كه براي ارتقاء استاندارد زندگي مردم در هر دو سمت مرزهاي مشترك لازم است بكار گيرد". 

  به گفته وی، "نه ما و نه اتحادیه اروپا انتظار نداريم كه صربستان ،كوزوو را در اين برهه زماني به رسمیت بشناسد."

با این حال وي معتقد است كه: " صربستان در نهايت به شرایط موجود، واقعیت دموکراتیک،استقلال،حاكميت منطقه چند قومیتي کوزوو با مرزهای فعلی اش،تن در خواهد داد."
"ما می توانیم و به تحقق این روند کمک خواهيم کرد. برای رسیدن به این هدف، بلگراد باید به ساختارهاي امنيتي و قانوني غیرمشروع خود در شمال کوزوو-جهت حصول اطمینان از آزادی عمل براي همه افراد-پايان بخشد.

علاوه بر این، بلگراد باید در تلاش های کوزوو، برای اجرای اقدامات عدم تمرکززدايي که شرايط زندگی را براي مردم  پس از 13 سال در اين منطقه فراهم خواهد كرد،كارشكني نكند.

جداسازي دو منطقه اكنون یک گزینه مناسب براي طرفين نمي باشد،نه برای صربستان و کوزوو و نه برای هر کشور دیگري."

گوئیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در سفر خود به بلگراد (19-20 ماه مي) اظهار داشت: تاریخ مذاکرات براي بررسي شرايط ورود صربستان به اتحادیه اروپا به زودي زود تعيين خواهد شد، شاید طي چند هفته آينده البته به شرطي كه بلگراد به مفاد عهدنامه بروكسل احترام بگذارد. 

 اجراي این فرایند بخاطر عدم تمایل صرب هاي ساكن در شمال کوزوو كه حاضر به از دست دادن هویت خود و بدست آوردن شهروندي كوزوو-آلباني نمي باشند،با مشكل جدي روبرو شده است.
يكي از ابزارهاي لازم برای فشار آوردن به صرب های سمج - تیپ 525 ارتش ایالات متحده مي باشد كه براي استقرار در منطقه كوزوو خود را اماده مي كند.

البته نبايد اين موضوع را از قلم انداخت كه آمريكا در تلاش براي پر رنگ كردن حضور نظامي خود در اين منطقه مي باشد تا بدين طريق بر منطقه حساس و استراتژيك منطقه بالكان و شاهراه هاي اقتصادي آن كنترل بيشتري داشته باشد.  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار