پايين بودن قيمت تضميني پنبه علت اصلي كاهش توليد

قيمت تضميني پننه براي هر كيلو حدود 1400 تومان اعلام شده و در بازار به قيمت 1600 تومان خريداري مي شود و پايين بودن قيمت تضميني رغبت كشاورزان براي توليد را كاهش داده است.

كاظم فرهمند (كارشناس كشاورزي) در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: پنبه به عنوان يك محصول استراتژيك همواره مورد توجه قرار دارد و يك محصول بومي به شمار مي آيد و كشاورزان با كاشت، داشت و برداشت اين محصول آشنايي ديرينه و كامل دارند.
فرهمند تصريح كرد: كشت پنبه در كشور ما از اهميت ويژه اي برخوردار است و طي 10 سال گذشته با كاهش سطح زيركشت اين محصول روبرو بوده ايم.
طبق آمارهاي سال 1383 سطح زيركشت پنبه در ايران 180 هزار هكتار و در سال 1385 به 155 هزار هكتار كاهش پيدا كرده و در حال حاضر براساس آمار ارائه شده توسط جهاد كشاورزي، سطح زيركشت پنبه به 100 هزار هكتار رسيده است، يعني در مدت 9 سال 80 هزار هكتار از كشت پنبه كاسته شده است.
وي افزود: واردات پنبه با كيفيت پايين نسبت به پنبه داخلي و ارزان بودن پنبه هاي وارداتي كه عمدتا از روسيه و تركيه خريداري مي شود، مانند واردات محصولات كشاورزي مورد حمايت كارخانه دارها و دست اندركاران واردات كشور قرار مي گيرد.
وي افزود: عدم وجود دستگاه مكانيزه برداشت پنبه و استفاده از برداشت به صورت دستي و سنتي، هزينه توليد و هزينه برداشت را بالا برده است و وجود تعداد محدودي دستگاه كمباين در استانهاي گلستان و اردبيل و گران بودن و در دسترس نبودن قطعات استفاده از تجهيزات را مشكل كرده است.
وي تصريح كرد: بالابودن قيمت كود شيميايي، بذر پنبه، علف كش ها و سموم سبب كاهش توليد شده است و وجود مزارع تحقيقاتي و كار روي افزايش توليد و ارائه نهادهاي رايگان زمينه بهبود وضعيت توليد را موجب مي شود.
فرهمند افزود: قيمت تضميني پنبه براي هر كيلو حدود 1400 تومان اعلام شده و در بازار به قيمت 1600 تومان خريداري مي شود و پايين بودن قيمت تضميني و زمان نامناسب براي اعلام قيمت ها رغبت كشاورزان براي توليد را پايين مي آورد.
وي ادامه داد: وجود تشكل يا تعاوني در جهت حمايت از كشاورزان و پنبه كاران و وجود برنامه ريزي و سپردن عرضه كالا به سازمان هاي تعاوني روستايي يا تعاوني هاي توليد يا تشكل هاي پنبه كاران ميزان توليد را افزايش مي دهد.
وي با اشاره به عملي نشدن طرح افزايش توليد پنبه در برنامه اول پنج ساله گفت: اكثر محصولات كشاورزي از جمله گندم، دانه هاي روغني، چغندر قند و پنبه با برنامه پيش نمي رود و عدم توجه به برنامه هاي ده ساله براي افزايش توليد محصولات استراتژيك ميزان توليد محصول پنبه را كاهش داده است.
وي در پايان گفت: تعطيلي كارخانه هاي پنبه پاك كني در استانهايي مانند يزد و كرمان زمينه را براي پنبه كاران سخت كرده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: قیمت ، تضمینی ، پنبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار