مرتضويان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

آموزش‌هاي مدني دانشگاه توسعه سياسي را در پي دارد

"عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد" مدیران دانشگاه را مسئول تربیت مدنی دانشجویان دانست و گفت: تغيير فرهنگي ميان نخبگان و فعالان سياسي، نياز امروز دانشگاه است و بهترین حالت سياسی‌کاری دانشگاه حرکت در جهت منافع عمومي و ملی كشور است.

علي مرتضويان عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز در گفتگوي مشروح با خبرنگار باشگاه دانشگاه خبرنگاران فلسفه تاسیس دانشگاه‌ را تربيت نسل‌هاي جديد براي توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي كشورها عنوان کرد و گفت: در کشورهاي توسعه يافته همزمان با رشد اقتصادي، فرهنگي و سياسي خود ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کرده و با استفاده از ظرفيت‌هاي دانشگاه‌ موجب ارتقاي سطح کيفي دانشگاه‌ها مي‌شوند.اما در كشور ما از همان ابتداي تاسیس دانشگاه در سال 1310 این مراکز راه جدايي از برنامه توسعه كشور در پيش گرفتند و اين امر منجر به اين شد که  نه توسعه كشور به صورت جامع انجام مي‌شد و نه مديرانی که دانشگاه‌ را اداره می‌کردند به وظيفه خود در توليد علم، براي خدمت به پيشرفت کشور توجه مي‌کردند.

وي با بيان اينکه دانشگاه‌‌هاي ما قبل از انقلاب غالبا به يك پايگاه سياسي برای نفوذ گروه‌هاي مختلف تبديل شده بود، تصريح کرد: دولت نيز بدون مشورت با دانشگاه، تمام نيازها را از درون خودش تامين مي‌كرد.

عضو هيئت علمي دانشکده علوم سياسي دانشگاه آزاد با تاکيد بر اينکه هيچ دانشگاهي نمي‌تواند نسبت به اوضاع کشور و جامعه خود بي‌تفاوت باشد، بيان داشت: دانشگاه بايد امور جاري در کشور را رصد کرده و منافع مردم و جامعه را با نقد سياست‌هاي غلط دولت پيگيري کند.

مرتضويان با بيان اينکه دانشگاهيان بايد همواره هوشيار باشند تا اسير سياست‌کاري سياستمداران نشوند، خاطرنشان کرد: بدترين حالت سیاسی‌کاری دانشگاه این است که محل نزاع گروه‌هاي سياسي قرار بگيرد و دانشجويان به دستاویزی براي رسیدن افراد به اهداف و اغراض سياسي شوند.

اين کارشناس علوم سياسي اضافه کرد: احزاب سياسي در کشور ما به صورت جدي شکل نگرفته‌‌اند و از اين رو اشخاص و گروه‌ها تلاش دارند تا اختلافات و تريبون‌هاي خود را به دانشگاه بياورند و اين خطري است که دانشگاه‌هاي ما را تهديد مي‌کند.

وي با تاکيد بر اينکه دانشگاه نهادي است كه وظيفه انتقال علم را به نسل‌هاي جوان‌تر برعهده دارد، تصريح کرد: با وجود اينکه در دنياي امروز علم با سرعت سرسام‌آوري رو به پيشرفت است، منازعات سياسي بار سنگيني بر دوش دانشگاهيان شده و به همين دليل دانشگاه‌هاي ما هنوز آنطور که بايد جايگاه خود را پيدا نکرده و بايد امكانات لازم براي سرعت بخشيدن به علم وفناوري در اختيار دانشگاه قرار گيرد.

عضو هيئت علمي دانشکده علوم سياسي دانشگاه آزاد با بيان اينکه گروه‌ها و احزب‌ سياسي باید براي ادامه فعاليت خود به سمت رسمي شدن در بيرون از دانشگاه‌ بروند، تاکيد کرد: تغيير فرهنگي ميان نخبگان و فعالان سياسي، نياز امروز دانشگاه است و مديران دانشگاهي هم بايد با حس اين تغيير فرهنگي اجازه ندهند دانشگاه‌ عرصه منازعات سياسي شود.

مرتضويان نشاط سياسي در دانشگاه را در راستاي پيشرفت علم، توليد و بهره‌وري اقتصادي دانست و اضافه کرد: دانشجویی كه اولويتش اشتغال به تحصيل است با ورود به منازعات سياسي و با توجه به بي‌تجربگي وي دچار سياست‌زدگي خواهد شد و اين در حالي است که دانشجو بايد در دانشگاه تربيت مدني پيدا کند تا منازعات سياسي را با کار سياسي‌ اشتباه نگيرد.

اين کارشناس سياسي گفت: دانشگاه مکانی متشکل از نمایندگان گروه‌ها و طبقات مختلف تحصيل‌كرده، كارمند، صاحبان ثروت، قدرت، متوسط و كم سواد است که این موضوع دانشگاه را به یک نوع پارلمان در كشور تبدیل کرده است كه این نمايندگان نه براي فعاليت‌های سياسي، شركت در درگيري‌ها و منازعات سياسي، بلكه براي تربيت سياسي و شناخت منافع كشور به این پارلمان راه یافته‌اند.

مرتضويان با بيان اينکه اميدوارم مديران تربيت مدني دانشجويان را جدي گرفته و دانشجويان را از دخالت در منازعات سياسي بازدارند، خاطرنشان کرد: دانشجويان ما بايد به این حد از شعور سیاسی برسند که نسبت به منافع كشورشان حساس بوده و با غيرت حرکت کنند و در هیچ شرایطی تحت‌تاثير تبليغات بيگانه قرار نگيرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار