آشنا در گفتگوی ویژه خبری:

موضع رئيس جمهور در نيويورك رفع تحريم‌ها و حفظ موقعيت هسته‌اي كشور بود/ تیم ایرانی با روی باز به آمریکا رفت نه با دست دراز

مشاور فرهنگي رئيس جمهور گفت: موضع رئيس جمهور ایران در مذاکرات نيويورك، رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر حفظ موقعیت هسته‌ای ایران بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسام‌الدین آشنا" مشاور فرهنگی رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
حسام‌الدین آشنا در ابتداي گفتگوي ويژه خبري در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه شد که سرانجام رئیس جمهور به نیویورک سفر کرد گفت: سفر رئیس جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیازمند یکسری از هماهنگی‌ها و اطمینان‌های لازم برای موفقیت بود، به گونه‌ای که تا زمانی که ملاقات‌های لازم قطعی و برنامه‌ها به صورت رسمی اعلام نشد، رئیس جمهور تصمیمی برای حضور در مجمع عمومی نداشت.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیام هیات اعزامی به نیویورک به صورت عینی هم در مجمع و هم در ملاقات‌های دیگر چگونه منتقل شد، افزود: پیام ایران به جهان در این برنامه این بود که ایران طالب و منادی صلح است.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با بیان اینکه ایران قربانی خشونت است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواستار جهان عاری از سلاح هسته ای است و این پیام به گونه‌ای طراحی شده است که گفتمان مناسبی در آن لحاظ شده باشد.
 
آشنا با اشاره به اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل به شیوه مناسبی منتقل شد، گفت: ما این سوال را داشتیم که ‌آیا وضعیت کنونی جهان چگونه است، آیا زمینه برای کارهای آینده در خصوص ایران فراهم است؟
 
دیدگاه کشورهای جهان آیا از سال گذشته تاکنون تغییر یافته است یا خیر؟ بنابراین ما باید مطمئن می‌شدیم که زمینه‌های لزوم برای تحرک جدید دیپلماسی ایران وجود دارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تعداد اندک هیات اعزامی به نیویورک در کار خللی ایجاد نمی‌کرد، ادامه داد: تیم اعزامی به نیویورک شامل 8 نفر بودند که برای این تیم کوچک نيز تقسیم کار لحاظ شده بود، به گونه‌ای که برپایه دیپلماسی‌های عمومی، سنتی، پنهان و رسانه‌ای باید تلاش‌های لازم به عمل می‌آمد.
 
وی با اشاره به اینکه تیم‌های کوچک در صورتی که تقسیم کار دقیق باشد، موفق تر عمل می‌کنند گفت: سال گذشته حدود 212 نفر برای سفر به نیویورک اعزام شده بودند که 19 نفر آنها فقط اعضای خانواده‌ها بودند و اینها نمی‌توانست کمکی به پیشبرد دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران کند.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیام اصلی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل ایجاد ائتلاف برای صلح به جای ائتلاف برای جنگ یا مبارزه با جهان بود، افزود: این پیام از طرف جمهوری اسلامی ایران به اعضای شرکت کننده در مجمع عمومی منتقل شد.
 
آشنا با بیان اینکه طرف مقابل ایران را متهم به افراطی‌گری و تروریست می‌کرد، اینک بیانگر صلح برای جهانیان است، خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد به مقابله با تندروی و مقابله با خشونت در جامعه جهانی است.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بیانیه بلندبالایی را در اجلاس غیر متعهدها توسط رئیس جمهور مطرح کرد، گفت: هیچ کسی نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد، زیرا این امر برای جهانیان بسیار مضر است.
 
آشنا با اشاره به اینکه بیانیه رئیس جمهور بیانگر دکترین امنیت ملی برای همه کشورهای جهان بود افزود: این بیانیه برای خارج کردن سلاح هسته‌ای اعم از تولید، انباشت و استفاده از اين سلاح‌های كشتار جمعي بود.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور اظهار داشت: تاثیری که در طول 35 سال گذشته به تدریج با حجم بسیار زیادی علیه ایران در میان افکار عمومی جهان در دوره‌ها، کنگره‌ها، مجالس کشورهای گوناگون و رسانه‌های مختلف ترسیم شده است، یک شبه قابل حل نیست.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح‌های هسته‌ای چیست، گفت: ایران خواهان ارتقاء سطح مذاکرات در این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل بود، به گونه‌ای که جمهوری اسلامی با ابتکار دیپلمات‌ها توانست سطح این دوره از مذاکرات را به وزرای خارجه ارتقاء دهد.
 
وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با انتخاب وزیر خارجه به عنوان مذاکره کننده ارشد توانست مسیر جدیدی را بگشاید، افزود: ما در این دوره از مذاکرات برای طرف مقابل روشن کردیم که هیچ بهانه‌ای را نمی‌پذیریم، اما حاضر به اعتمادسازی هستیم.
 
آشنا با اشاره به اینکه ما تا به آخر حاضر به رفع تمام ابهامات از سوی ایران در خصوص مسئله هسته‌ای نیز هستیم، خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه بهانه‌هایی را که در این خصوص اتخاذ می‌شود را پذیرا نیست.
 
وی با اشاره به اینکه اولین جلسه مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک با حضور وزیر خارجه ایران صورت گرفت، ادامه داد: وزیر خارجه ایران در حدود 10 دقیقه اول به طور منظم و محکم در خصوص غیر قانونی، ظالمانه و غیر انسانی بودن این تحریم‌ها با زبان صریح و روشن سخن گفت.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران به هیچ وجه از مواضع به حق خود دست بر نخواهد داشت.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از دیدگاه جنابعالی آیا تغییر لحن مقامات غربی منجر به تغییر رویکردشان خواهد شد یا خیر گفت: مثبت قلمدادکردن لحن‌ها به معنای قبول کردن اشتباه طرف مقابل نیست و یا اینکه آنها باید همه تحریم‌ها را به طور کامل بردارند، بلکه مثبت قلمداد کردن لحن‌ها به این تعبیر است که همه چیز به صورت خنثی است.
 
آشنا با اشاره به اینکه غرب مسیر طولانی را طی کرد تا ما در این مرحله‌ای که هستیم قرار بگیریم، تصريح كرد: جمهوری اسلامی ایران هم مسیر طولانی را طی کرد تا به دستاوردهای لازم دست یابد.
 
وی با بیان اینکه این یک بازی رو در رو و در عین حال آگاهانه نسبت به توانایی‌های طرفین است، اظهار داشت: برای ما تغییر لحن مقامات غربی آنقدر مهم نیست که تغییر در رفتار مهم است همانطور که برای غربی‌ها هم نیز تغییر در لحن ما آنقدر مهم نیست که تغییر در رفتار ما مهم است.
 
آشنا با تاکید بر اینکه ما به اعتماد متقابل هنوز نرسیده‌ایم، افزود: طرفین نیازمند اعتمادسازی متقابل هستند.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر بتوانیم منافع مشترکی را میان طرفین پیدا کنیم، در این صورت می‌توانیم پایه‌های اعتماد را بنا کنیم گفت: تلاش برای اینکه طرف مقابل را قانع کنیم که ما آدم خوبی هستیم اصلا جواب نمی‌دهد.
 
آشنا افزود: کسی مي‌تواند مذاکره کند و کسی می‌تواند لبخند بزند که دستش پر باشد پس اگر کسی دستش خالی باشد نمی‌تواند با قدرت مذاکره کند. بنابراین تیم ایرانی با روی باز به آمریکا رفت نه با دست دراز!
 
آشنا با اشاره به اینکه اوباما تحت فشار شدید کنگره قرار گرفته است، تصریح کرد: اوباما مشکل بودجه دارد، به گونه‌ای که پس از تماس با روحانی اعلام کرد که این مشکل در کشورش همواره موجود است.
 
وی با اشاره به اینکه فشار به اوباما در خصوص مسائل آمریکا بسیار زیاد است، افزود: دلیل عمده سفر نتانیاهو به آمریکا فشار به این کشور در خصوص مسئله ایران است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها از سوی آمریکا اتخاذ نمی‌شد، ما کاری با آمریکا نداشتیم، افزود: ایران برای حل مسئله تحریم‌ها شروع به مذاکره کرده‌اند به گونه‌ای که از پایین ترین سطح تا قسمت وزرای خارجه این امر را پیش برده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه تحریم‌های اعمال شده از سوی مقامات غربی غیر انسانی و غیر قانونی است، خاطرنشان ساخت: این تحریم‌ها در برنامه موشکی ایران هیچ تاثیری نگذاشته است، زیرا برنامه موشکی جمهوری اسلامی به هیچ وجه متوقف نخواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه بزرگ آمریکا که همانا جداکردن ملت از دولت است، محقق شده است یا خیر، گفت: همه تحریم‌ها برای فشار بر ملت ایران طراحی شده بود تا ملت بر دولت فشار بیاورد به گونه‌ای که دولت تسلیم شود بنابراین از سوی همه تحریم‌ها فشار بر ملت ایران بود.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر شرکت گسترده مردم در انتخابات آن هم با کیفیت و وسعت بسیار بالا به عنوان حماسه سیاسی، افزود: این فرمایشات مقام معظم رهبری به معنای شکستن کمر دشمن است.
 
وی گفت: مردم کسی را در انتخابات ریاست جمهوری برگزیدند که به روشنی در برنامه‌هایش از چرخیدن چرخ سانتریفیوژها و کارخانه‌ها سخن گفت.
 
آشنا با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه ذره‌ای از موضع خود کوتاه نخواهد آمد افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکره نيويورك، رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر حفظ موقعیت هسته‌ای ایران بود.
 
وی با اشاره به اینکه نتانیاهو از اصل، محتوا و نتایج مذاکرات بسیار ناراحت است، بیان کرد: اسرائیل بسیار نگران مذاکرات است.
 
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید از سیاس خارجی ایران اجماع ملی وجود داشته باشد، گفت: روحانی در مقابل دیپلمات‌های بسیار کارکشته‌ای نشسته بود، به گونه‌ای که دل ایشان به دعای مردم، حمايت مقام معظم رهبري، سپاه و بسیج گرم بود.
 
آشنا با اشاره به اینکه رئیس جمهور در سخنانشان بر این امر تاکید داشتند که ایران و جهان باید به یک صدای واحد دست یابند، افزود: ما برای موضوع هسته‌ای مان با آمریکا مذاکره می‌کنیم نه برای روابط با این کشور.
 
وی با اشاره به اینکه جمهور اسلامی ایران حسن نیت خود را در مجلس عمومی سازمان ملل متحد به مقامات غربی نشان داد، گفت: اگر باز از این حسن نیت بهانه جویی شود، غرب دیگر توقع همکاری جمهوری اسلامی ایران را با آنها نداشته باشد.

آشنا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اوباما در گفتگویی با نتانیاهو گفته است که ما هیچ گزینه نظامی را در رابطه با ایران از روی میز بر نمی‌داریم، افزود: برای آمریکایی‌ها گزینه نظامی همواره به عنوان یکی از موضوعات روابط خارجی به صورت بالقوه وجود دارد زیرا بسیاری در این کشور معتقد هستند که با نظامی گری می‌توان همه مسائل را حل کرد.
 
مشاور فرهنگي رئيس جمهور با اشاره به اینکه وجود گزینه نظامی بر روی میز به معنای تعارض در زبان و ادب است، افزود: وقتی گزینه نظامی از نظر اوباما بر روی میز قرار دارد، مذاکرات پیش نمی‌رود، زیرا وجود گزینه نظامی در تعارض با مذاکرات است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار