وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی:

کاهش "سوء تغذیه" نيازمند مديريت منابع طبيعي و آموزش بهداشت عمومي است

دکتر قاضی زاده هاشمی گفت: دسترسی به مواد غذایی سالم از ارکان توسعه حاکمیت محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر  در محل؛ دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همایش "روز جهانی غذا" گفت: مشکل اصلی ما این است که  سیاست ها و مداخلات  در سیستم های غذایی با هدف اولیه طراحی نمی شود، کاهش سوء تغذیه نیازمند اقدام یکپارچه و مداخلات تکمیلی در کشاورزی مدیریت منابع طبیعی و آموزش بهداشت  عمومی است.

وی افزود:  دسترسی به مواد غذایی سالم از ارکان توسعه حاکمیت محسوب می شود ، امنیت اجتماعی و تغذیه و ایمنی غذا، موضوعات تفکیک ناپذیر هستند که در سلامت عمومی جامعه نقش ایفا می کنند.


وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: طی سال های اخیر به موازات افزایش جمعیت جهانی عواملی مانند عدم دانش کافی در مقوله ایمنی مواد غذایی روش های بازرسی و کنترل های سنتی به مهمترین مشکل ساختار ایمنی مواد غذایی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: بر خواسته از روند تجاری شدن غذا در سراسر جهان و الگوی مصرف و آلودگی های محیطی و تغییر آب و هوا که ساخته دست بشر است و استفاده از افزودنی های غذا چالش های جدیدی را به وجود آمده است که در برخی موارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

قاضی زاده هاشمی گفت: بیماری های مشترک با دام بار ایجاد کرده است در کشورهای صنعتی 30 درصد مردم از بیماری های مواد غذایی رنج می برند.

وی ادامه داد: وجود مواد شیمایی در غذا نیز خطر جدی برای سلامت جامعه است به ویژه آلرژی های غذایی که کمتر مورد توجه مسئولان سلامت کشورها از جمله کشور ما قرار گرفته است.
 
تعریف های جدید برای نظارت سایر مواد غذایی فراهم شود
 
وی در ادامه اظهار کرد: صادقانه و واقع بینانه اعتراف کنیم که در موضوع غذا مشکلات ما کم شمار نیست شاید بر شمردن آنها باعث نگرانی در جامعه شود ولی این پوشیده نیست انتظار این است که با درایت و حضور دکتر دیناروند و همکاران در سراسر کشور بتوانیم تعریف های جدیدی را برای نظارت بر مواد غذایی فراهم کنیم و از ظرفیت شورای عالی نظارت و امنیت غذایی استفاده کنیم و تصمیمات مهمی را بگیریم.

وی اظهار کرد: انتظار است با یکسان سازی عملکرد معاونت های غذا و دارو کشور به ساماندهی دسترسی پیدا کنیم که ضمن شفاف سازی و روان سازی افرادی که در امر تولید دخالت دارند کمک شایانی کنیم. روان سازی و شفاف سازی از ماموریت هایی است که معاونت غذا و دارو در این دوره انجام می دهد. بهتر است بعد از تولید محصولاتی که در سراسر کشور هستند نظارت فعال در این بخش باشد./م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار